Returnal: Krawędzie, wysokie półki - jak się dostać? Returnal poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 29 kwietnia 2021
Na tej stronie poradnika do gry Returnal wyjaśniamy jak docierać do niedostępnych półek oraz jak chwytać się interaktywnych krawędzi - punktów zaczepienia. Może to być bardzo pomocna kwestia pod kątem eksploracji lokacji. Podpowiadamy również co można zyskać na docieraniu do wysokich i oddalonych platform, a także czy są alternatywne metody wspinaczki i docierania na pozornie niedostępne półki.
- Wysokie i oddalone półki - ogólne informacje
- Ikaryjski chwytak (kotwiczka) - jak odblokować?
- Ikaryjski chwytak - dodatkowe uwagi
- Delficki wizjer (okulary) - jak odblokować?
Wysokie i oddalone półki - ogólne informacje
Od pierwszych godzin spędzonych w grze możemy zauważać oświetlone interaktywne krawędzie, które znajdują się na wysoko położonych lub oddalonych półkach. Są one dodatkowo oznaczane przez grę po załączeniu trybu skanowania okolicy.
Miejsca te są punktami zaczepienia i niestety Selene początkowo nie może z nich korzystać, gdyż nie dysponuje odpowiednim gadżetem (opisaliśmy go w kolejnym podpunkcie). Oznacza to, że nie będziemy mogli w 100% badać Zarośniętych Ruin i Karmazynowych Pustkowi już podczas pierwszych wizyt w tych lokacjach.
Innym problemem, który z kolei pojawia się w dalszych biomach, są wysoko położone lub wyraźnie oddalone półki, w pobliżu których nie ma żadnych interaktywnych krawędzi. Docieranie do nich wiąże się z używaniem jeszcze innego gadżetu, który opisany został w ostatnim podpunkcie na tej stronie.
Problem braku urządzenia do chwytania się interaktywnych krawędzi możemy starać się rozwiązywać na dwa sposoby:
1) Wykonywać skoki z sąsiednich, ogólnodostępnych półek - Możemy rozejrzeć się za pólką znajdującą się obok tej z punktem zaczepienia. Jeśli obu półek nie dzieli duży dystans, to możemy wykonać skok w stronę drugiej półki i w locie aktywować długi zryw / unik (poprzez przytrzymanie Kółka).
2) Celowo pozwalać żeby macki obcych łapały Selene - Zwisające macki będziemy odnajdywali począwszy od Zarośniętych Ruin. Domyślnie są one przeszkodą i zagrożeniem, bo zatrzymują złapaną bohaterkę. Możemy jednak celowo pozwalać na to żeby złapały Selene i wykorzystać je jako swego rodzaju windę. Po tym jak zostaniemy wciągnięci dostatecznie blisko upatrzonej półki możemy przytrzymać Kółko żeby się uwolnić i wykonać zryw w stronę półki.
Ikaryjski chwytak (kotwiczka) - jak odblokować?
Problem chwytania się oddalonych krawędzi zostanie rozwiązany po tym jak pokonamy Iksjona - drugiego głównego bossa gry przebywającego w biomie Karmazynowe Pustkowia.
Tuż po rozprawieniu się z bossem Selene natrafi na zwłoki obcych i znajdzie przy nich gadżet - Ikaryjski chwytak (Icarian Grapnel).
Ikaryjski chwytak działa podobnie jak kotwiczka z innych gier. Przedmiot ten ma dwa główne zastosowania:
1) Możemy chwytać się interaktywnych krawędzi i przyciągać do nich - Selene automatycznie dotrze na daną półkę
2) Możemy przyciągać się do lewitujących kul z punktami zaczepienia - Selene do przyciągnięciu się do lewitującej kuli odbije się i rozpocznie daleki lot. W locie możemy ponownie szukać okazji do złapania się innych punktów zaczepienia lub pozwolić żeby bohaterka wylądowała na oddalonej półce.
Ikaryjski chwytak - dodatkowe uwagi
- Ikaryjski chwytak zadziała tylko jeśli pojawiła się na ekranie ikona Trójkąta, czyli przycisku odpowiedzialnego za użycie tego gadżetu. Nie wykonujmy skoku jeśli nie widzimy na ekranie ikony przycisku, bo możemy nie zdążyć z namierzeniem punktu zaczepienia i spaść w przepaść.
- Do ominięcia niektórych większych przepaści musimy użyć kotwiczki kilka razy pod rząd. Nakierowujmy w locie Selene na kolejne lewitujące kule żeby mogła pojawić się ikona złapania nowego obiektu.
- Ikaryjski chwytak staje się elementem wyposażenia stałego. Oznacza to, że nie stracimy do niego dostępu w kolejnych cyklach. Warto go od razu zresztą wykorzystać do dotarcia do niedostępnych wcześniej obszarów w pierwszym i dużym biomie. Powinniśmy odnaleźć sporo nowych komnat z unikalnymi skarbami i znajdźkami - glifami, szyframi, archiwami obcych czy dziennikami zwiadowcy.
- Chwytak może mieć dodatkowe zastosowania w trakcie walk. Możemy używać tego gadżetu do uciekania niebezpiecznym przeciwnikom, bądź też do szybkiego zbliżania się do nich jeśli np. planujemy użycie strzelby czy broni białej. Używanie kotwiczki będzie też wymagane m.in. do rozprawienia się z bossem trzeciego biomu.
Delficki wizjer (okulary) - jak odblokować?
Problem docierania do oddalonych półek bez widocznych interaktywnych krawędzi może z kolei zostać rozwiązany dopiero po dotarciu do biomu 6 - Blizn Głębi. W trakcie eksploracji tego biomu Selene musi rozprawić się ze zmutowanym mini-bossem.
Niedługo po wygranym pojedynku z mini-bossem protagonistka natrafi na pokazane na obrazku 1 zwłoki. Ich zbadanie doprowadzi do odblokowania Delfickiego wizjera (Delphic Visor) - jest to coś na kształt implantu oczu. Warto zaznaczyć, że wizjer to element wyposażenia stałego, a więc pozostanie już z Selene na zawsze i będzie dostępny od samego początku we wszystkich kolejnych cyklach.
Przetestowanie działania Delfickiego wizjera jest częścią obowiązkowej eksploracji szóstego biomu - będzie on potrzebny do przejścia do dalszej części ruin w głębinach.
Od momentu pozyskania wizjera Selene może natrafiać na lewitujące kule - przykładową pokazuje obrazek. Na kulach tych nie używa się chwytaka, tylko trzeba je ostrzelać.
Trafienie w kulę doprowadzi do pojawienia się nowych półek w okolicy. Pozwolą one głównej bohaterce na dotarcie do miejsc, które wcześniej były niedostępne. Mogą to być zarówno wyżej położone półki ze skarbami, jak i po prostu oddalone wyjścia z lokacji, które domyślnie przedziela wielka przepaść.
Podczas rozgrywania kolejnych cyklów warto oczywiście szukać okazji do trafiania w inne kule i zdobywać dzięki temu niedostępne wcześniej znajdźki, np. dzienniki zwiadowcy, szyfry czy ksenoglify.