M&B 2 Bannerlord: Tworzenie i rozwój postaci M&B 2 Bannerlord poradnik, porady
Rozwój postaci w Bannerlord jest niezwykle istotny – wpływa on nie tylko na bohatera, ale też na cały oddział. Na tej stronie poradnika znajdziecie wszystkie umiejętności i atrybuty.
Ostatnia aktualizacja: 31 października 2022
Rozpoczęcie trybu kampanii w grze Mount & Blade 2 Bannerlord wiąże się z stworzeniem własnej postaci. Możesz zdecydować o wyglądzie bohatera, umiejętnościach, a nawet o jego wcześniejszej historii. Z kolei awansowanie postaci pozwoli Ci na stały rozwój oraz ulepszanie umiejętności i atrybutów. Na niniejszej stronie poradnika dowiesz się, w jaki sposób odbywa się tworzenie oraz rozwój postaci w Bannerlord.
- Wszystkie umiejętności
- Tworzenie postaci
- Wszystkie kultury
- Awansowanie na kolejny poziom
- Atrybuty
- Punkty skupienia (Focus Point)
- Perki
Wszystkie umiejętności
Umiejętności w Mount and Blade 2 Bannerlord warto poznać przed rozpoczęciem rozgrywki - już podczas tworzenia bohatera zdecydujesz, które z nich chcesz ulepszyć. W poniższej tabeli znajdziesz wszystkie umiejętności wraz ze sposobami rozwijanie ich i przynależności do danego atrybutu.
Umiejętność | Atrybut | Sposób rozwijania |
Broń jednoręczna (One handed) | Wigor (Vigor) | Atakowanie bronią jednoręczną i używanie tarczy |
Broń dwuręczna (Two handed) | Wigor (Vigor) | Atakowanie bronią dwuręczną |
Broń drzewcowa (Polearms) | Wigor (Vigor) | Atakowanie bronią drzewcową |
Łuk (Bow) | Kontrola (Control) | Trafianie przeciwników przy pomocy łuku |
Kusza (Crossbow) | Kontrola (Control) | Trafianie przeciwników przy pomocy kuszy |
Broń miotana (Throwing) | Kontrola (Control) | Trafianie przeciwników bronią miotaną |
Jeździectwo (Riding) | Odporność (Endurance) | Jazda konna w trybie kampanii i trybie walki |
Atletyka (Athletics) | Odporność (Endurance) | Poruszanie się pieszo w trybie i trybie walki |
Kowalstwo (Smithing) | Odporność (Endurance) | Tworzenie wyposażania, przerabianie uzbrojenia na materiały do craftingu |
Zwiad (Scouting) | Spryt (Cunning) | Podróżowanie po niekorzystnych terenach (śnieg, lasy, góry) oraz odnajdywanie kryjówek |
Taktyka (Tactics) | Spryt (Cunning) | Dowodzenia żołnierzami w trakcie walki, wygrywanie bitew bez przewagi liczebnej |
Zbójectwo (Roguery) | Spryt (Cunning) | Przekupstwo, atakowanie miast, wiosek i karawan, kontrolowanie jednostek bandytów |
Urok (Charm) | Umiejętności społeczne (Social) | Poprawianie relacji z postaciami, handlowanie |
Przywództwo (Leadership) | Umiejętności społeczne (Social) | Posiadanie liczebnej armii i utrzymywanie wysokiego morale |
Handel (Trade) | Umiejętności społeczne (Social) | Handlowanie z zyskiem, kontrolowanie karawan |
Zarządca (Steward) | Inteligencja (Intelligence) | Rozwijanie swoich lokacji, utrzymywanie wysokiego morale poprzez zróżnicowane jedzenie |
Medycyna (Medicine) | Inteligencja (Intelligence) | Leczenie żołnierzy w osadach |
Inżynieria (Engineering) | Inteligencja (Intelligence) | Budowanie machin oblężniczych i korzystanie z nich |
Tworzenie postaci
W Mount and Blade 2 tworzysz swojego bohatera od podstaw. Rozbudowany edytor pozwoli Ci dostosować jego wygląd poprzez zmianę rysów twarzy czy ułożenie włosów i brody. Większy wpływ na rozgrywkę ma jednak odpowiedni dobór umiejętności i atrybutów. Musisz zdecydować czy na początku gry Twoja postać ma lepiej walczyć czy może lepiej zarządzać oddziałem żołnierzy. W trakcie tworzenia postaci ustalisz również kulturę oraz przeszłość swojego bohatera, co wpływa na jego obecne umiejętności.
Wybór kultury bohatera jest najważniejszy - kultury nie możesz zmienić w trakcie rozgrywki. Podczas tworzenia postaci będziesz również wpływał na jej umiejętności - po kliknięciu na daną opcję ujrzysz oferowane bonusy. Aby ułatwić sobie wybór, sprawdź powyższą tabelę ze wszystkimi umiejętnościami. Sposób rozwijania danej umiejętności podpowie Ci do czego ona służy. Wybór bonusów do umiejętności jest jednak mniej istotny niż wybór kultury - umiejętności możesz potem rozwijać w trakcie zabawy.
Wszystkie kultury
Kultura | Działanie |
Wlandyjczycy (Vlandians) | Bonusy: O 5% więcej sławy z bitew, o 15% więcej dochodów ze służby najemniczej. 10% premii do produkcji w wioskach, które są powiązane z zamkami. Kara: Werbunek lordów do armii kosztuje o 20% więcej wpływów. |
Sturgijczycy (Sturgians) | Bonusy: Koszt werbunku i ulepszania jednostek piechoty jest o 25% mniejszy. Armie tracą o 20% mniej spójności każdego dnia. Kara: O 20% większa kara do relacji wynikająca z decyzji królestwa. |
Cesarstwo (Empire) | Bonusy: O 20% mniejszy żołd dla garnizonu. Zdobywasz o 25% więcej wpływów za bycie w armii. Kara: Wzrost gospodarstw jest o 20% mniejszy. |
Aserajczycy (Aseri) | Bonusy: Koszt tworzenia karawan jest o 30% mniejszy. Mniejsza o 10% kara do handlu. Brak kary do prędkości ruchu na pustyni. Kara: Dzienny żołd jednostek w grupie jest zwiększony o 5%. |
Huzajczycy (Khuzaits) | Bonusy: Koszt werbunku i ulepszania jednostek konnych jest o 10% mniejszy. 25% premii do hodowli koni, mułów, krów i owiec w wioskach rządzonych przez huzajskich władców. Kara: O 20% mniej przychodu z podatków w miastach. |
Batowie (Battanians) | Bonusy: O 50% mniejsza kara do prędkości ruchu i 15% premii do zasięgu wzroku w lasach. Miasta rządzone przez batańskich władców otrzymują +1 do przyrostu ochotników. Kara: O 10% wolniejsza budowa projektów miejskich w osiedlach. |
Nie wiesz jaką kulturę bohatera wybrać? Zajrzyj na osobną stronę naszego poradnika - Którą kulturę wybrać?.
Awansowanie na kolejny poziom
Zdobywanie doświadczenia poprzez zabijanie przeciwników, wygrywanie bitew czy wykonywanie misji skutkuje awansowaniem bohatera na kolejny poziom. To pozwoli Ci rozwijać postać dzięki ulepszaniu atrybutów, rozdawaniu tzw. Focus Point oraz wybieraniu perków. Przykładowo - możesz lepiej posługiwać się bronią, nawet jeśli na początku gry więcej punktów zainwestowałeś w zdolności przywódcze. Wyższy poziom umiejętności umożliwia również korzystanie z lepszego wyposażenia.
Atrybuty
Atrybuty (np. Wigor, Kontrola, Inteligencja) ułatwiają rozwijanie umiejętności przynależących do danego atrybutu - wszystkie atrybuty i ich umiejętności znajdziesz w tabeli na początku tej strony. Punkt atrybutu otrzymujesz co 3 poziomy bohatera. Inwestycja punktu w dany atrybut sprawi, że umiejętności tego atrybutu będą rozwijały się szybciej.
Punkty skupienia (Focus Point)
Kolejnym sposobem na rozwijanie bohatera jest korzystanie z Punktów skupienia (Focus Point).. Jeden Punkt skupienia otrzymasz po każdym awansie bohatera. Przydzielenie punktu do umiejętności sprawi, że będzie ona rozwijała się szybciej.
Perki
Kilkanaście perków znajdziesz w każdej umiejętności - są to pomniejsze zdolności oferujące różne bonusy. Mogą to być ulepszone zadawane obrażenia, wyższe przychody z handlu czy zwiększona maksymalna liczebność oddziału. Nowe perki możesz wybierać co 25 poziomów danej umiejętności - na 25 poziomie umiejętności wybierzesz pierwszy perk, na 50 poziomie umiejętności wybierzesz drugi perk i tak dalej.