Wstęp, Transfery | Transfery poradnik Football Manager 2011
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Wstęp
Obok kwestii typowo szkoleniowych i taktycznych, w Football Managerze 2011 będziesz odpowiadał również za sprawy finansowe drużyny. Wbrew pozorom nie jest to sprawa prosta, przeciwnie, zbudowanie finansowej potęgi jest często trudniejsze niż wypromowanie zawodników czy dobre wyniki w lidze. Najczęściej wszystkie te czynniki idą w parze, jednak trzeba się liczyć z tym, że prowadząc słabszy zespół często będziemy balansować pomiędzy finansową płynnością, za zawałem serca naszych inwestorów.
Osiągniecie odpowiednich wyników finansowych jest istotne również z punktu widzenia zarządu naszego klubu. Owszem, przed sezonem otrzymamy do wykonania cele typowo sportowe - czyli zajęcie odpowiedniego miejsca w lidze czy zaprezentowania się godnie w pucharach, jednak w trakcie rozgrywek co miesiąc będziemy oceniani także za stabilność finansów klubu.
Sposobów zarobku jest oczywiście wiele. Podstawowym będą transfery, z których relatywnie można zyskać największą ilość gotówki, która zasili klubowe konto. Nie mniej ważne (i na ogół będące w hierarchii zysków zaraz po transferach) są także wpływy za występy w pucharach, wygrane w lidze i krajowych pucharach, umowy sponsorskie, dochód z biletów itd. Źródeł finansowania jest wiele, podobnie jednak jak i spraw na które zarobione pieniądze będziemy wydawać.
Lwią część naszego budżetu zjedzą przede wszystkim pensje piłkarzy oraz premie dla nich. Znacznie droższe są również wyjazdowe spotkania - po pierwsze nie mamy wpływu z biletów, po drugie podróż kosztuje. Utrzymanie sztabu szkoleniowego, klubowe inwestycje czy podróże scoutów po świecie również nie są darmowe. Przed każdym menadżerem stoi więc ciężki orzech do zgryzienia. Poniżej znajdziecie kilka słów na temat transferów, czyli źródła zdobywania pieniędzy, a zarazem wzmacniania drużyny, na który mamy największy wpływ w Football Managerze 2011.
Transfery
Ogólne podejście do polityki transferowej zależy przede wszystkim od zespołu który prowadzimy. Inaczej będziemy ją prowadzić siedząc na ławce trenerskiej jednej z europejskich potęg futbolu, inaczej kierując piłkarskim kopciuszkiem. Różne będą budżety, ale tez cele transferowe. Niezależnie jednak od prowadzonego zespołu, jedną z pierwszych czynności powinna być analiza posiadanego składu. Ułatwia ją znacznie Raport o zespole naszego asystenta, o którym wspominałem w pierwszym rozdziale. Bardziej zaawansowani gracze mogą się jednak pokusić o samodzielny przegląd graczy i zdecydowanie które pozycje będą wymagały wzmocnień. Decyzje wiążą się również z taktyką, którą preferujemy. Tutaj jednak należy być ostrożnym - w słabszej drużynie na pewno nie będziemy mogli sobie pozwolić na sprowadzenie graczy na wszystkie pozycje i taktykę będziemy ustalać pod graczy, a nie odwrotnie.
Warto również wiedzieć, że Football Manager 2011 wprowadza małą rewolucję związaną z transferami i negocjacją kontraktów. W grze pojawili się Agenci piłkarscy i teraz to z nimi, a nie bezpośrednio z zawodnikiem negocjujemy warunki umowy. Każdy z nich opisany jest trzema cechami:
Skłonność do żądania wynagrodzenia | Motywowanie zawodników do pracy. |
Skłonność do wciskania piłkarzy na siłę | Wiedza medyczna. Podstawowy atrybut fizjoterapeuty. |
Cierpliwość | Wyraża spokój z jakim agent będzie podchodził do naszych propozycji podczas negocjowania umowy. Im większy poziom tego atrybutu, na tym więcej możemy sobie pozwolić podczas ustalania warunków kontraktu, bez ryzyka, że rozmowy zostaną zerwane. |
Kupowanie zawodnika
Zanim jednak przystąpimy do negocjacji z zawodnikiem i jego agentem, musimy dostać zgodę na transfer z klubu w którym gracz aktualnie występuje. W tym celu składamy ofertę kupna, lub jednego z kilku innych rodzajów transferu. Wszelkich operacji transferowych dokonuje się na karcie profilu gracza, korzystając z przycisku Transfer-> Złóż ofertę . Poniżej znajdziecie zestawienie wszystkich możliwości podczas propozycji kupna zawodnika:
Rodzaj oferty | Transfer - definitywne przejście gracza z jednej drużyny do drugiej. Testy - trwające od tygodnia do miesiąca testy gracza w naszym klubie, za które nie udzielamy żadnych opłat. Wypożyczenie - wypożyczenie piłkarza na czas określony. Współwłasność - prawa do karty zawodnika mają dwa kluby w stosunku 50-50. Jeśli jeden zdecyduje się go sprzedać, drugi ma prawo pierwokupu, a także musi zaakceptować ofertę. Opcja ta działa tylko w klubach włoskich. Zapytanie - zapytanie o cenę i dostępność. Zwykle kluby odpowiadają, że zawodnik jest niedostępny, ale czasem nawet podają ofertę, zwykle kosmiczną cenę. |
Opłata | Kwota jaka trafi na konto klubu z którego kupujemy gracza |
Czas trwania | Opcja dostępna przy testach i wypożyczeniach. Okres w jakim gracz będzie reprezentował barwy naszej drużyny |
Data realizacji transferu | Termin w którym gracz zasili nasz zespół. |
Elastyczność. | Określamy, czy klub może negocjować naszą ofertę czy też nie |
Termin decyzji | Określamy kiedy klub ma podjąć decyzję w sprawie ewentualnej zgody na rozpoczęcie negocjacji z piłkarzem. |
Płace | Procent od pensji piłkarza w klubie macierzystym, jaki wypożyczający ma płacić zawodnikowi. |
Kwota wykupu | Ewentualna cena transferu, jeśli zawodnik będzie odpowiadał wypożyczającemu. |
Procent zysku z następnego transferu | Procent z ze sprzedaży obecnie nabywanego gracza pójdzie do aktualnego klubu piłkarza. |
Cena odkupu | Kwota za jaką sprzedający klub będzie mógł odkupić od nas zawodnika. |
Zaplanuj sparing | Oferta meczu towarzyskiego w ramach rozliczenia za transfer. |
Poza powyższymi możliwościami, mamy jeszcze kilka innych opcji rozliczeniowych. Dodatkowe opłaty pozwalają nam między innymi na rozbicie płatności na raty, czy dopłacenie klubowi gdy kupowany piłkarz zdobędzie określoną ilość goli, występów w lidze czy zadebiutuje w reprezentacji narodowej. Jeśli zależy nam na bezgotówkowym rozliczeniu możemy skorzystać z opcji Zawodnicy na wymianę i wybrać graczy, którzy przejdą do klubu z którego my chcemy kupić piłkarza. Warunkiem jest oczywiście zgoda na warunki kontraktu.
Poważnym dylematem może być to, gdzie znaleźć piłkarzy którzy spełnią nasze wymagania. W tej kwestii mamy dwie główne możliwości. Pierwszą z nich jest wysłanie scoutów w określone rejony świata. W tym celu wybieramy Nazwa drużyny->Sztab Szkoleniowy i szukamy naszych łowców talentów. Wejście na kartę profilu każdego z nich pozwoli nam podejrzeć jego statystyki oraz wiedzę na temat danych rejonów świata. Korzystając z przycisku Nowy przydział dodajemy kolejne zadania.
Drugą możliwością jest główny ekran transferowy dostępny pod Nazwa drużyny -> Skład - zakładka Transfery . W nim możemy wyszukać nie tylko zawodników, ale również członków naszego sztabu szkoleniowego. Przydatne są odpowiednie filtry, dzięki którym możemy sortować zawodników w zależności od wieku, ceny, pozycji na boisku, statusu transferowego, obowiązującego kontraktu i wielu innych.
Negocjacje z agentem
Klub zgodził się na transfer, pora więc wynegocjować warunki z naszym przyszłym graczem. Tutaj do akcji wkraczają przedstawieni wcześniej agenci. Ich obecność w Football Managerze 2011 sprawia, że pertraktacje z jednej strony są trudniejsze, z drugiej wierniej oddają rzeczywistość.
Negocjacje skupiają się na ustaleniu między naszym klubem, a graczem kilku podstawowych czynników określających przyszłość gracza w drużynie. Poniżej ich zestawienie:
Typ kontraktu | Określamy na zasadach jakiego kontraktu będzie występował piłkarz w naszym zespole. Do wyboru mamy Profesjonalny, Pół-profesjonalny oraz amatorski. |
Posada | Określamy w jakim charakterze zostanie zatrudniony piłkarz. W przypadku starszych graczy można zaproponować na przykład stanowisko trenerskie. |
Status w drużynie | Określamy ważność zawodnika dla naszego zespołu. |
Płaca | Wynagrodzenie w skali tygodnia/miesiąca/rok. |
Długość kontraktu | Okres trwania umowy pomiędzy klubem, a zawodnikiem. |
Kwota gotówkowa | Jednorazowy zastrzyk gotówki jaki dostanie gracz za podpisanie umowy. |
Opłata dla agenta | Prowizja jaką dostanie agent piłkarza za transfer |
W trakcie rozmów o kontraktach spotkamy się z rożnymi sytuacjami - część agentów będzie oczekiwała kroku z naszej strony aby zaproponować później swoje warunki, inni od razu przedstawią żądania satysfakcjonujące swojego klienta. W każdym przypadku będziemy musieli trochę negocjować, ustawiając odpowiednie wartości dla powyższych warunków kontraktu, a następnie korzystając z przycisku Zaproponuj warunki. Odpowiedź agenta otrzymamy natychmiast. Jeśli wszystko będzie OK., możemy zatwierdzić ofertę, jednak jeśli przedstawiciel piłkarza uzna, że jego podopieczny zasługuje na lepsze warunki, czekają nas dalsze rozmowy.
Sprzedawanie graczy
W trakcie przeglądania naszej kadry, może się okazać, że któregoś z zawodników zdecydowanie nie będziemy widzieć w składzie na nadchodzący sezon. W takiej sytuacji najlepiej go sprzedać, możemy liczyć na przypływ gotówki, dodatkowe miejsce w składzie dla nowego piłkarza oraz przede wszystkim brak problemów z niezadowolonym grajkiem przez cały sezon. Sposobów na pozbycie się zawodnika jest kilka. Podstawowym jest oczywiście wystawienie go na listę transferową (Karta gracza -> Transfery i kontrakty ). Możemy być pewni, że zawodnik z transferowym statusem zgodzi się na przejście do innego zespołu, problem jednak może stanowić brak ofert.
Mamy jednak możliwość poinformowania klubów, że jesteśmy zainteresowani sprzedażą danego gracza. Przy pomocy Karta gracza - Transfery i kontrakty - > Zaproponuj klubom , wysyłamy wiadomość do drużyn, że zawodnik jest przeznaczony na sprzedaż. Odzew w takich sytuacjach jest na ogół znacznie większy niż przy zwykłym wystawieniu na listę transferową, jednak należy się liczyć z tym, że oferty będą relatywnie niższe, a przeciwko naszej polityce transferowej może zbuntować się część zawodników.
Jeśli uważamy, że zawodnik może się nam w przyszłości przydać, możemy go również wypożyczyć. Robi się to identycznie jak w przypadku wystawiania na listę transferową, jednak wybieramy Wypożyczenie.
Ostatnim sposobem na odchudzenie kadry zespołu jest rozwiązanie kontraktu. Możemy tego dokonać albo decydując się na wypowiedzenie umowy - wtedy zapłacimy zawodnikowi resztę należnej pensji do końca kontraktu, albo stosując rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, nie płacąc zawodnikowi ani grosza. Na ten drugi sposób godzą się jednak zawodnicy bardzo zdeterminowani do opuszczenia klubu.