Zgranie | Fifa Ultimate Team w FIFA 17
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2019
Dobry skład to w trybie Ultimate Team połowa sukcesu. Tworzenie drużyny nie jest jednak łatwe, ponieważ trzeba pamiętać o zgraniu, pozycjach, balansie itd. Ważny jest dobór piłkarzy. Ocena ogólna nie oddaje tego, czy dany zawodnik będzie dobry w Fifie. Najważniejszych informacji o tworzeniu składu szukaj w tym rozdziale.
Aby umiejętności zawodnika były jak największe, musi on mieć maksymalne zgranie. Zgranie dla jednego zawodnika może wynosić 10. Zależy to od połączeń pomiędzy zawodnikami oraz od pozycji zawodnika. W tym rozdziale znajdziesz porady, dzięki którym będziesz umieć zrobić skład z pełnym zgraniem.
- Zgranie zależne od pozycji
- Zgranie pomiędzy zawodnikami
- Liczenie zgrania
- Co daje zgranie?
- Menadżer
- Karty zmiany pozycji
Zgranie zależne od pozycji
Pierwszym krokiem, który musisz zrobić, aby dać zawodnikowi pełne zgranie, jest umieszczenie go na właściwej pozycji. Pozycja danego zawodnika jest napisana na jego karcie. W grze dostępnych jest 17 pozycji: bramkarz, prawy/lewy obrońca, cofnięty prawy/lewy skrzydłowy, środkowy obrońca, środkowy pomocnik defensywny, środkowy pomocnik, środkowy pomocnik ofensywny, lewy/prawy pomocnik, lewy/prawy skrzydłowy, środkowy napastnik, lewy/prawy napastnik, napastnik.
Oczywiście w różnych formacjach są różne pozycje. Na przykład w jednej w ataku grają sami napastnicy, a w innej środkowy napastnik i skrzydłowi. Dlatego musisz odpowiednio dobierać formację do zawodników. Nie możesz dać pełnego zgrania podstawowej wersji Ronaldo, który występuje jako lewy skrzydłowy w formacji 4-1-2-1-2 wąsko, nawet jeżeli użyjesz kart zmiany pozycji, o których więcej w innym rozdziale.
Jeżeli zawodnik ma odpowiednie połączenia z resztą składu (o których w następnym rozdziale), to będzie miał 10 zgrania tylko i wyłącznie, gdy będzie idealnie na swojej pozycji w składzie. Jednak jeżeli będzie na pozycji zbliżonej do swojej, otrzyma 9 punktów zgrania. Jest to wystarczająco, bo różnica 1 zgrania jest naprawdę nieodczuwalna. Dla przykładu Ronaldo na pozycji LS będzie miał 9 zgrania, jeżeli w składzie zostanie umieszczony jako lewy pomocnik lub lewy napastnik. Natomiast jeżeli będzie w składzie na pozycji prawego skrzydłowego, jego zgranie wyniesie 6. To wszystko oczywiście przy założeniu, że będzie miał on pełne zgranie z kolegami z zespołu.
Oto tabelki obrazująca zgranie zawodników w zależności od pozycji:
N | ŚN | LN | PN | LS | PS | LP | PP | |
N | 10 | 9 | 6 | 6 | 3 | 3 | 2 | 2 |
ŚN | 9 | 10 | 6 | 6 | 3 | 3 | 2 | 2 |
LN | 6 | 3 | 10 | 6 | 9 | 3 | 6 | 3 |
PN | 6 | 3 | 6 | 10 | 3 | 9 | 3 | 6 |
LS | 3 | 3 | 9 | 3 | 10 | 6 | 9 | 3 |
PS | 3 | 3 | 3 | 9 | 6 | 10 | 3 | 9 |
LP | 3 | 3 | 6 | 3 | 9 | 3 | 10 | 6 |
PP | 3 | 3 | 3 | 6 | 3 | 9 | 6 | 10 |
ŚN | PP/LP | ŚPO | ŚP | ŚPD | ŚO | |
ŚN | 10 | 3 | 9 | 3 | 3 | 3 |
PP/LP | 3 | 10 | 3 | 6 | 3 | 3 |
ŚPO | 9 | 3 | 10 | 9 | 3 | 3 |
ŚP | 3 | 6 | 9 | 10 | 9 | 3 |
ŚPD | 3 | 3 | 3 | 9 | 10 | 6 |
ŚO | 3 | 3 | 3 | 3 | 6 | 10 |
PO | LO | CPS | CLS | ŚO | PP* | PS* | |
PO | 10 | 6 | 9 | 3 | 6 | 6 | 3 |
LO | 6 | 10 | 3 | 9 | 6 | 3 | 3 |
CPS | 9 | 3 | 10 | 6 | 3 | 6 | 6 |
CLS | 3 | 9 | 6 | 10 | 3 | 3 | 3 |
ŚO | 6 | 6 | 3 | 3 | 10 | 3 | 3 |
PP* | 6 | 3 | 6 | 3 | 3 | 10 | 9 |
PS* | 3 | 3 | 6 | 3 | 3 | 9 | 10 |
*LP i LS tak samo, zamienione stronami
Wszystkie niewymienione ustawienia dają 2 lub 3 punkty zgrania.
Zgranie pomiędzy zawodnikami
W każdym składzie zawodnicy na danych pozycjach są ze sobą połączeni. Widzisz pomiędzy nimi czerwone, pomarańczowe lub zielone powiązania. Aby zawodnik miał pełne zgranie, musi być otoczony zawodnikami, z którymi się rozumie.
Gracz potrzebuje tyle punktów, ile połączeń w formacji od niego wychodzi. Jest to zależne od formacji. Na przykład w formacji 4-1-2-1-2 wąsko ŚPO potrzebuje aż pięciu punktów do pełnego zgrania, a boczni obrońcy jedynie dwóch.
Zawodnik otrzymuje punkty zgrania od innego gracza, jeżeli:
- grają w tej samej lidze, ale w innym klubie i są innej narodowości - 1 punkt,
- grają w innej lidze, ale są tej samej narodowości - 1 punkt,
- grają w tej samej lidze, w innym klubie, ale są tej samej narodowości - 2 punkty,
- grają w tym samym klubie, ale są innej narodowości - 2 punkty,
- grają w tym samym klubie, są tej samej narodowości - 3 punkty,
Jeżeli gracz nie ma zgrania z jakimś zawodnikiem, to połączenie między nimi ma kolor czerwony, jeżeli za zgranie jest jeden punkt, kolor pomarańczowy, a jeżeli 2 lub 3, to ma ono kolor zielony.
Poniżej przedstawiono przykładowe składy z pełnym zgraniem. Jak widzisz, w niektórych jest dużo czerwonych połączeń, a w niektórych nie ma ich wcale, a mimo to mają pełne zgranie.
W tym składzie wszyscy zawodnicy są tej samej narodowości. Jest to przykład zespołu z pełnym zgraniem, mimo braku zielonych połączeń.
Powyższa drużyna również ma 100 zgrania, a każdy zawodnik po 10. Są tu wykorzystane głównie zielone połączenia i perfekcyjne połączenie pomiędzy Hazadem a Batshuayim.
W tym składzie również wszyscy mają maksymalne zgranie (jedynie Bruno Peres ma 9, przez pozycję CPS na PO, ale można dać mu kartę zmiany pozycji).
Liczenie zgrania
Jeżeli poprawnie wykonałeś instrukcje z poprzednich dwóch rozdziałów, zawodnik będzie miał 10 zgrania. Nie jest to jednak wartość, która definiuje jego ostateczne statystyki. Potrzebne są do tego jeszcze pewne obliczenia.
Gracz wyjściowej jedenastki
Liczy się dla niego 25% zgrania zespołu i 75% swojego zgrania. Wzór jest więc taki:
((zgranie całego zespołu)*0.25)+((zgranie zawodnika*10)*0.75)
Jeżeli zgranie zespołu wynosi 100, a zawodnika 10, to ostateczna wartość wynosi:
100*0.25+10*10*0.75=
25+75=
100(99)
Zawodnik rezerwowy
Również liczy się dla niego 25% zgrania zespołu i 75% swojego zgrania. Zgranie zawodnika rezerwowego wynosi zawsze 5, niezależnie od pozycji, na którą wejdzie. Wzór jest więc taki:
((zgranie całego zespołu)*0.25)+((zgranie zawodnika*10)*0.75)
Jeżeli zgranie zespołu wynosi 100, to jego ostateczne zgranie wynosi:
100*0.25+5*10*0.75=
25+37.5=
62.5
Zmiana formacji lub pozycji zawodników w trakcie meczu nie zmienia zgrania.
Co daje zgranie?
Jeżeli zgranie zawodnika wynosi 50, to ma on w grze dokładnie takie same statystyki, jak na karcie. Każdy punkt poniżej 50 obniża jego umiejętności, a przy 0 zgrania, wszystkie są zmniejszane o 25. Natomiast każdy punkt powyżej granicy 50 polepsza jego wybrane zdolności o 5, 10 lub 15, w zależności od stylu gry, jaki otrzyma. Maksymalna wartość to jednak 99.
Poniżej znajdziesz link do tabeli, w której zapisane są zmiany statystyk zawodnika przy maksymalnym zgraniu.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hs6p-ur6JQfJSxLI37iaWV6bUqgwd6LC6y6Y1tQEwV8/pubhtml
Menadżer
Menedżerowie są w składzie, aby dodawać zawodnikom punkty zgrania oraz przedłużać ich kontrakty. Każdy z nich ma określoną ligę i narodowość. Ligę menedżera można zmienić, aplikując mu kartę zmiany ligi.
Menedżer dodaje jeden punkt zgrania zawodnikom z tej samej ligi lub tej samej narodowości. Nie może on dać jednak dwóch punktów temu samemu zawodnikowi.
W takiej sytuacji jak w składzie powyżej, gdzie trzech zawodników ma 9 zgrania przez złe pozycje, bardziej opłaca się kupić menedżera, niż trzy karty zmiany pozycji. Połowa tego przykładowego składu to liga portugalska, a połowa to Brazylijczycy. Co robić w takiej sytuacji, jeżeli w tej lidze nie ma żadnego brazylijskiego szkoleniowca? Kup taniego brazylijskiego trenera i zmień mu ligę. Dzięki temu wszyscy zawodnicy w składzie otrzymają bonus do zgrania.
Karty zmiany pozycji
Możliwe zmiany pozycji w grze:
- PO-CPS, CPS-PO,
- LO-CLS, CLS-LO
- PP-PS-PN*, PN-PS-PP*,
- LP-LS-LN*, LN-LS,LP,
- ŚPD-ŚP-ŚPO-ŚN-N*, N-ŚN-ŚPO-ŚP-ŚPD*.
*Pozycje trzeba zmieniać po kolei, jeżeli chcesz zmienić lewego napastnika na lewego pomocnika, musisz najpierw użyć karty LN>LS, a następnie LS>LP. Nie istnieje karta LN>LP.