Umiejętności w Far Cry 4 | Podstawy poradnik Far Cry 4
Ostatnia aktualizacja: 24 lipca 2019
Umiejętności
Podczas rozgrywki za wykonywanie przeróżnych czynności (misje, znajdowanie przedmiotów kolekcjonerskich, przejmowanie strażnic, odkrywanie dzwonnic, zabijanie przeciwników, itp.) otrzymujesz punkty doświadczenia. Wraz z otrzymywaniem punktów wzrasta Twój poziom doświadczenia, wraz z którym otrzymujesz punkty umiejętności. Te możesz wydawać na nabywanie nowych zdolności, które ułatwią Ci walkę lub przeżycie.
Wszystkie umiejętności zostały podzielone na dwie główne grupy: Tygrys oraz Słoń. Korzystając z drzewka Tygrysa będziesz wzmacniał głównie swoje ofensywne zdolności, np. różne rodzaje eliminacji. Drzewo słonia, z drugiej strony, zwiększy ilość posiadanych pasków zdrowia oraz wzmocni mikstury. Możesz wybierać z 6 podkategorii - aby odblokować np. trzecią umiejętność w danym poziomie musisz wcześniej nabyć pierwszą, następnie drugą. Dopiero wtedy możesz wydać punkty na pożądaną umiejętność.
Tygrys
Nazwa | Odblokowanie | Działanie |
Śmierć z góry | Dostępna od początku | Zeskakując z góry (np. z tyrolki) w kierunku przeciwnika automatycznie wykonasz eliminację. |
Śmierć z dołu | Dostępna od początku | Stojąc pod krawędzią możesz ściągnąć z niej (np. w przepaść lub do wody) jednego lub dwóch przeciwników. |
Eliminacja-osłona | 1 zadanie z serii "Oko za oko" | Możesz wyeliminować przeciwnika pozostając za osłoną. |
Eliminacja-granat | 1 zadanie z serii "Rozbrojenie" | Eliminujesz wroga wykorzystując jego granat. |
Eliminacja-rzut nożem | Dostępna od początku | Eliminując jednego przeciwnika możesz od razu rzucić nożem w kolejnego. |
Eliminacja-broń krótka | Dostępna od początku | Po wyeliminowaniu przeciwnika możesz użyć jego broni, aby strzelać do kolejnych wrogów. |
Eliminacja-pojazd | 1 zadanie z serii "Kyrati Films: Wyścigi" | Możesz wykonać eliminację z pojazdu, przesiadając się automatycznie do ściganego samochodu. |
Eliminacja-seria | Pokonaj 1 Ekspedycję karną | Pozwala eliminować znajdujących się blisko siebie wrogów w sekwencji zabójstw. |
Eliminacja-ograbienie | Dostępna od początku | Podczas eliminacji automatycznie przeszukujesz ciało zabitego żołnierza. |
Eliminacja-przeciągnięcie | Dostępna od początku | Podczas wykonywania eliminacji możesz od razu przeciągnąć ciało. |
Gąbka na kule | Zabij 3 razy za pomocą eliminacji | Kamizelka kuloodporna ma większą wytrzymałość. |
Eliminacja-ciężkozbrojny | Zniszcz 1 konwój "Gniewu Pagana" | Pozwala na eliminację ciężkozbrojnych żołnierzy. |
Przeładowanie w biegu | Dostępna od początku | Możesz przeładowywać broń w biegu. |
Pełna gotowość | Dostępna od początku | Przełączenie pomiędzy przybliżeniem celownika, a bronią jest szybsze. |
Trzymaj się celu | Zabij 3 wrogów strzałem w głowę | Snajperki oraz broń krótką możesz ładować w trakcie celowania. |
Szybkostrzelny | Ukończ 1 zadanie dla Longinusa | Szybsze przeładowywanie wszystkich broni. |
Ruchomy cel | Dostępna od początku | Możesz strzelać z broni bocznej podczas przenoszenia ciała. |
Snajper z przypadku | Dostępna od początku | Zwiększa celność przy strzelaniu z biodra. |
Myśliwy | Uderz w 2 Dzwony Oświecenia (w Shangri-La) | Zredukowane kołysanie podczas celowania z łuku. |
Panowanie nad oddechem | Ukończ 2 zadania z serii "Na ratunek zakładnikom" | Wydłuża czas, na jaki możesz wstrzymać powietrze (pod wodą, podczas celowania). |
Skupiony kierowca | Dostępna od początku | Pojazdy wytrzymują większe uszkodzenia. |
Siłacz | Dostępna od początku | Możesz przenosić ciała żołnierzy ciężkozbrojnych. |
Miękkie lądowanie | Wyzwól 2 strażnice pozostając w ukryciu | Odnosisz mniejsze obrażenia podczas upadków. |
Sprinter | Osiągnij 4 poziom karmy | Nieskończony sprint oraz szybsze poruszanie się po przykucnięciu. |
Jeżeli stawiasz na działanie po cichu na początek dobrym wyborem będzie odblokowanie 4 umiejętności poprawiających eliminację: "Eliminacja-rzut nożem", "Eliminacja-broń krótka", "Eliminacja-ograbienie" oraz "Eliminacja-przeciąganie". Dwie pierwsze otworzą drogę do kolejnych dwóch ciekawych umiejętności, z których najlepsza będzie ostatnia ("Eliminacja-seria"). Dwie kolejne prowadzą natomiast do odblokowania lepszej wytrzymałości kamizelki ("Gąbka na kule") oraz do bardzo przydatnej w późniejszym okresie gry umiejętności "Eliminacja-ciężkozbrojny". Odblokować możesz je stosunkowo szybko, warto to zrobić i wzmocnić swój repertuar zagrań. Przydadzą się także "Śmierć z dołu" oraz "Śmierć z góry", dostępne już od początku.
W przypadku preferowania bardziej otwartych działań i tak przyda się dojście do odblokowania "Eliminacja-ciężkozbrojny", których, przynajmniej na początku, najłatwiej jest zabijać w ten sposób. Warto odblokować także dojście do umiejętności "Szybkostrzelny". Na koniec przydadzą się takie umiejętności jak "Panowanie nad oddechem" oraz "Sprinter".
Słoń
Nazwa | Odblokowanie | Działanie |
Solidna wytrzymałość | Dostępna od początku | Zwiększa ilość pasków zdrowia do 3. |
Wysoka wytrzymałość | Dostępna od początku | Zwiększa ilość pasków zdrowia do 4. |
Dominująca wytrzymałość | Ukończ misję główną "Klucz do północy" | Zwiększa ilość pasków zdrowia do 5. |
Niezrównana wytrzymałość | Ukończ misję główną "Odpłata" | Zwiększa ilość pasków zdrowia do 6. |
Ulepszona mikstura lecznicza | Dostępna od początku | Zwiększa skuteczność mikstur leczniczych - przywracają one 4 paski zdrowia. |
Wewnętrzna siła | Dostępna od początku | Szybsza regeneracja pasków zdrowia. |
Felczer | Ukończ 1 zadanie z serii "Uzbrojona eskorta" | Nie posiadając mikstur leczniczych możesz od razu uleczyć 2 paski zdrowia. |
Wzbogacona mikstura lecznicza | Wytwórz 3 mikstury (dowolnego rodzaju) | Zwiększa skuteczność mikstur leczniczych - przywracają one 6 pasków zdrowia. |
Miłośnik gadżetów | Dostępna od początku | Szybsza naprawa pojazdów, usprawniony aparat. |
Umowa handlowa | Dostępna od początku | W sklepach możesz kupić specjalne strzały oraz ulepszenia dla przylepnych ładunków. |
Mikstura przedawkowania | Ukończ 1 zadanie z serii "Kyracki Tydzień Mody" | Pozwala wytwarzać "Miksturę przedawkowania". |
Premie do karmy | Rozbuduj przynajmniej 1 raz Dom Ghale'ów | Zwiększa premię za nagrody karmiczne (można ulepszyć 10 razy). |
Żniwiarz | Dostępna od początku | Z jednej rośliny zbierasz od razu dwa liście. |
Mikstura łowiecka | Dostępna od początku | Pozwala wytwarzać "Miksturę łowiecką". |
Ulepszona mikstura łowiecka | Ukończ misję główną "Prawda i sprawiedliwość" | Ulepsza "Miksturę łowiecką". |
Wydłużone działanie | Ukończ 1 zadanie Yogiego i Reggiego | Wydłuża działanie "Mikstury łowieckiej" (można ulepszyć 10 razy). |
Skóra nosorożca | Dostępna od początku | Zmniejszone obrażenia od ognia oraz eksplozji. |
Mikstura przeżycia | Dostępna od początku | Pozwala wytwarzać "Miksturę przeżycia". |
Ulepszona mikstura przeżycia | Kup 1 wyjątkową broń | Ulepsza "Miksturę przeżycia". |
Wydłużone działanie | Osiągnij 2 rangę na arenie. | Wydłuża działanie "Mikstury przeżycia" (można ulepszyć 10 razy). |
Kornak | Dostępna od początku | Pozwala jeździć na słoniu. |
Mikstura skupienia | Dostępna od początku | Pozwala wytwarzać "Miksturę skupienia" |
Ulepszona mikstura skupienia | Ukończ misję główną "Klucz do północy" | Ulepsza "Miksturę skupienia". |
Wydłużone działanie | Ukończ 1 zadanie z serii "Kyracki Tydzień Mody" | Wydłuża działanie "Mikstury skupienia" |
Pierwszymi umiejętnościami, w które powinieneś zainwestować są te zwiększające ilość posiadanych przez Ajay'a pasków zdrowia - "Solidna wytrzymałość" oraz "Wysoka wytrzymałość". Po odblokowaniu kolejnych umiejętności (gdy ukończysz konkretne misje) nie zapomnij o dalszych ulepszeniach. Od początku warto także zainteresować się "Ulepszoną miksturą leczniczą" oraz "Wewnętrzną siłą", aby jak najszybciej odblokować zdolność "Felczer". Z dostępnych jeszcze umiejętności zaopatrz się w "Skórę nosorożca" oraz, obowiązkowo, "Kornak".
Dalszy rozwój dotyczy już mikstur, w które będziesz chciał się zaopatrzyć. Na pewno przyda się "Mikstura łowiecka", w przypadku otwartej walki często będziesz także korzystał z "Mikstury przeżycia". Pamiętaj, że możesz znacząco wydłużać działanie każdej z mikstur, wielokrotnie inwestując w odpowiednią zdolność "Wydłużone działanie".
Więcej o działaniu poszczególnych mikstur przeczytasz w rozdziale "Podstawy -> Mikstury".