ETS2 Bałtycki szlak: Charakterystyka dróg państw poradnik Euro Truck Simulator 2
Ostatnia aktualizacja: 16 marca 2021
Nowe państwa wprowadzone w dodatku Bałtycki szlak, czyli Litwa, Łotwa, Estonia, południe Finlandii i Rosja posiadają nowe, zaprojektowane trasy. Niektóre z nich trudne i długie, inne łatwe i krótkie. Znajdziesz tu opis i charakterystykę poszczególnych tras w dodatku do Euro Truck Simulator 2.
Litwa
Twórcy uwzględnili w dodatku całe terytorium Litwy. Jest tutaj dostępnych pięć dużych miast oraz dwa małe.
Ilość autostrad na Litwie nie jest zbyt duża, ale gdy już są infrastruktura jest urządzona wzorowo. Główna droga w formie autostrady A1 prowadzi na linii wschód-zachód z Wilna, przez Kowno do Kłajpedy, a następnie dalej na północ, do granicy z Łotwą.
W całym kraju jednak przeważają wąskie drogi - im dalej na północ tym więcej. Autostrady potrafią więc kończyć się dość nieoczekiwanie. Oczywiście na jednopasmowych drogach trudno jest wyprzedzać.
Zauważ, że na Litwie na autostradach dla ciężarówek obowiązuje ograniczenie do 90 km/h. W terenie zabudowanym obowiązuje 50 km/h, a poza nim 80 km/h.
Łotwa
W grze odwzorowano całe terytorium Łotwy. Jest tutaj dostępnych pięć dużych miast oraz jedno miasteczko.
Na Łotwie w terenie zabudowanym maksymalna prędkość wynosi 50 km/h. Natomiast poza nim oraz na autostradach to jedynie 80 km/h. Trzeba się więc pilnować i używać tempomatu.
Szerokich dróg szybkiego ruchu nie ma tu zbyt wiele. Jest nią np. droga A2 biegnąca od wschodu do Rygi.
Dość często na zwykły drogach pomiędzy miastami natrafimy na wsie i miasteczka, gdzie biała tablica z nazwą oznacza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Czasami też tuż za nią znajduje się mało widoczny z daleka fotoradar. Warto więc zwalniać, by nie złapać kosztownego mandatu.
Warto zwracać uwagę na sygnalizatory na skrzyżowaniach. Na niektórych z nich cykle przejazdu są podzielone - osobny sygnalizator jest do skrętu w lewo, a osobny do skrętu w prawo i prosto. Trzeba uważać, by nie dostać mandatu.
Estonia
Twórcy zawarli w dodatku także całe terytorium Estonii. Jest tu dostępne trzy miasta oraz trzy miasteczka. Sytuacja drogowa w Estonii jest zbliżona do tej na Łotwie. Poza terenem zabudowanym obowiązuje wyższy limit prędkość, czyli 90 km/h. W terenie zabudowanym obowiązuje standardowe 50 km/h.
Liczba tras szybkiego ruchu jest tu niewielka. Większość dróg stanowią wąskie drogi jednojezdniowe. Sporo na nich punktowych ograniczeń prędkości.
Na północnym-zachodzie znajdują się dwa porty. Na wschodzie natomiast w dwóch miejscach można przekroczyć granicę z Rosją.
Finlandia
W dodatku Bałtycki Szlak odwzorowano południową część Finlandii. Jest to całkiem rozległy teren. Jest tu dostępnych siedem dużych miast oraz trzy miasteczka. Obowiązuje tu ograniczenie prędkości do 80 km/h poza terenem zabudowanym oraz standardowe 50km/h w zabudowanym.
System autostradowy oraz szerokie, dwupasmowe trasy zdarzają się tu często. Układ drogowy jest tu najbardziej rozbudowany ze wszystkich państw z Bałtyckiego Szlaku. Helsinki mają rozbudowaną obwodnicę, a i połączenia innych miast są całkiem wygodne. Dzięki temu wiele tras da się pokonać dość szybko. Przemierzając je możemy natrafić na duże mosty i tunele.
Ciekawie są rozwiązane drogi jednojezdniowe w Finlandii. Występują tutaj naprzemiennie dodatkowe pasy do wyprzedzania. Najpierw jezdnia jest w układzie 2+1, a po kilkuset metrach zamienia się w 1+2. Umożliwia to wyprzedzanie wolniejszych pojazdów.
To na co trzeba bacznie uważać przy wjeździe do niektórych miast i miasteczek to fotoradary. Zawsze zwracaj uwagę na prędkość.
Możesz natrafić na różne sytuacje na drogach. Nie wpadaj więc znużenie podczas długich tras, gdyż w każdej chwili może cię coś spotkać np. cały pas może być zablokowany przez służby.
Można też napotkać tu na drogi gruntowe. Przyczepność pojazdów jest tu znacznie mniejsza, łatwiej też zakopać się w przypadku słabych pojazdów i ciężkich ładunków.
Rosja
Dostępny obszar Rosji obejmuje obwód Kaliningradzki oraz zachodni skrawek kraju. Jest tu dostępnych cztery duże miasta oraz dwa małe. W Rosji w terenie zabudowanym obowiązuje 60 km/h, więc jest to nieco szybciej niż 50, które obowiązuje w reszcie Europy. Natomiast na drogach pozamiejskich ograniczenie wynosi jedynie 70km/h. Autostrady to maksimum, czyli 90km/h.
Autostrad w Rosji nie ma zbyt wiele. Fragment znajduje się w obwodzie Kaliningradzkim i prowadzi do Kaliningradu. Sporo tego typu dróg jest także wokół Sankt Petersburga.
Autostrada w okolicach Sankt Petersburga jest płatna. Jej koszt jest niewielki, ale jednak trzeba zatrzymać się na bramkach by dokonać opłaty, co zabiera czas.
System drogowy wokół tego miasta jest niesamowicie rozbudowany. Autostrada potrafi liczyć po trzy czy nawet cztery pasy. Estakady, wiadukty itd. Jeździ się po nich bardzo przyjemnie. Szkoda, że jest ich tak niewiele.
Na pozostałych obszarach (czyli zarówno w Rosji właściwej jak i w obwodzie Kaliningradzkim) przeważają wąskie drogi - jedno-jezdniowe, jednopasmowe. Dość często prowadzące przez miasta i miasteczka, na których obowiązuje ograniczenie prędkości.
To na co trzeba bacznie zwracać uwagę w Rosji to ronda. Pod znakiem "ruch okrężny" brakuje znaku "ustąp pierwszeństwa" - ten jest ustawiony dla tych, którzy na rondzie już są. W związku z tym pierwszeństwo ma wjeżdżający na rondo. Trzeba o tym pamiętać, by nie doprowadzić do kolizji.