Konfiguracja | Samochód poradnik Colin McRae Rally 2.0
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Konfiguracja
Gdy wiemy już czym będziemy jeździć warto się skupić na właściwym przygotowaniu samochodu do trasy. Przed rozpoczęciem rajdu możemy odwiedzić serwis w celu ustawienia właściwych dla danego etapu parametrów samochodu (mamy na to 60 minut), a wpływ możemy mieć na następujące rzeczy:
- Opony (tyres) - w zależności od rodzaju nawierzchni powinniśmy wybrać odpowiedni rodzaj ogumienia - dla dróg asfaltowych opony typu tarmac, dla dróg żwirowych opony typu gravel, dla dróg błotnistych opony typu mud i do jazdy po śniegu opony typu snow. Następnie w zależności od warunków pogodowych musimy zadecydować, czy wybrane przez nas ogumienie będzie typu wet (do jazdy podczas opadów) lub typu dry (do jazdy w normalnych warunkach pogodowych). Czas zmiany opon 2 minuty,
- Skrzynia biegów (gear box) - w zależności od ilości zakrętów i prostych odcinków na trasie musimy zdecydować o doborze właściwego przełożenia w skrzyni biegów. Dla krętych tras pozbawionych długich prostych powinniśmy wybrać krótkie przełożenie (short). Zwiększy to przyspieszenie samochodu jednak kosztem zmniejszenia prędkości maksymalnej (właściwe dla Francji i Włoch). Dla tras szybkich z dużą ilością prostych i łagodnymi zakrętami nasz wybór powinien paść na długie przełożenie (long). Dzięki temu będziemy mogli osiągnąć wysoką prędkość, niestety kosztem przyspieszenia (właściwe dla Australii i Kenii). Czas dostosowanie skrzyni zmiany biegów 5 minut,
- Zawieszenie (suspension) - w zależności od nawierzchni po jakiej będziemy jeździć musimy ustawić właściwą wysokość i czułość zawieszenia. Dla tras gładkich powinniśmy wybrać niskie i twarde zawieszenie (hard). Dla tras z trudną nawierzchnią (błoto, piaski) nasz wybór powinien paść na wysokie i miękkie zawieszenie (soft). Czas potrzebny na zastosowanie zmian wynosi 8 minut.
- Rozdział mocy (power ratio) - w zależności od naszych preferencji możemy ustawić odpowiednie rozłożenie siły nośnej samochodu. Trudno określić optymalne dla danej trasy ustawienie, ponieważ zależy ono od przyzwyczajeń kierowcy. Jednakże należy zwrócić uwagę, że zwiększając siłę napędu na przednie koła musimy liczyć się z efektem podsterowności samochodu w czasie przyspieszania. Zwiększając siłę napędu na tylnie koła uzyskamy efekt nadsterowności. Czas potrzebny na zastosowanie zmian 7 minut.
- Balans hamulców (brake bias) - ustawienia tego elementu także zależą od naszych przyzwyczajeń dotyczących prowadzenia samochodu. Zwiększenie mocy hamulców w przednich kołach spowoduje efekt podsterowności podczas hamowania, w przypadku przerzucenia siły hamowania na koła tylnie będziemy mieli do czynienia z efektem nadsterowności auta. Czas potrzebny na zastosowanie zmian 4 minuty.
- Siła hamowania (brake power) - w zależności od naszych upodobań możemy zwiększyć lub zmniejszyć siłę hamowania naszego samochodu. Pozwala to dokładnie przystosować samochód do sposobu w jaki nim jeździmy. Jednak ustawienie maksymalnej siły hamowania może powodować blokowanie się kół i utratę kontroli nad autem. Czas potrzebny na dokonanie zmian 5 minut.
- Układ kierowniczy (steering) - w zależności od naszych preferencji możemy ustawić czułość z jaką samochód będzie wykonywał manewry podczas zakrętów. W tym przypadku ustawienia te także zależą od naszych przyzwyczajeń, a właściwy wybór powinien zostać dokonany metodą prób i błędów, poprzez znalezienie właściwej, odpowiadającej nam czułości kierownicy. Czas potrzebny na dokonanie zmian 5 minut.
Jak widać z powyższego zestawienia część parametrów samochodu należy dobierać ze względu na rodzaj trasy po jakiej będziemy się ścigać, a część w zależności od naszych własnych preferencji i upodobań. Wynika z tego fakt, że nie istnieje jedno uniwersalne ustawienie samochodu dla wszystkich osób. Każdy z nas musi szukać właściwego dla siebie ustawienia poszczególnych opcji. Najlepiej dokonać tego metodą prób i błędów wzbogaconą o wcześniejsze doświadczenia i przyzwyczajenia w prowadzeniu auta.