Cities Skylines: Usługi krytyczne Cities: Skylines poradnik
Ostatnia aktualizacja: 4 maja 2020
Usługi krytyczne
Energia elektryczna
Każdy budynek w grze potrzebuje do działania prądu. Jeśli przestój jest chwilowy, nic się nie stanie, lecz jeśli trwa kilkanaście dni, to obywatele się wyprowadzą, a zakład produkcyjny po prostu upadnie.
Energię na początku można produkować z wiatru i węgla. Elektrownia Węglowa jest tańsza niż pięć Elektrowni wiatrowych, których potrzeba do wyprodukowania tej samej ilości energii.
W późniejszych etapach gry warto zainwestować w Zaawansowane elektrownie wiatrowe. Buduje się je na wodzie i wytwarzają 20 MW energii, przez co są bardzo ekonomiczne, nie zanieczyszczają powietrza oraz nie zajmują cennych gruntów.
Innymi dobrymi możliwościami dla bardzo dużych miast są elektrownie słoneczne oraz możliwość budowy elektrowni wodnych, które, ciekawostka, wytwarzają tym więcej energii im większa jest różnica poziomów wody za i przed tamą, co czasem można zamienić na 300-400 MW.
Budynek | Koszt wybudowania | Wytworzony prąd [w MW] | Koszt wybudowania w przeliczeniu na 1 MW |
Turbina wiatrowa | 6 000 | do 8 | 750 |
Zaawansowana turbina wiatrowa | 12 000 | do 20 | 600 |
Elektrownia węglowa | 19 000 | 40 | 475 |
Elektrownia naftowa | 50 000 | 120 | 417 |
Elektrownia wodna | ok. 60 000 - 100 000 | ok. 20 - 400 | 250 - 3000 |
Elektrownia słoneczna | 80 000 | 160 | 500 |
Elektrownia jądrowa | 200 000 | 640 | 313 |
Na powyższej tabelce widać ile realnie płacisz przy wybudowaniu budynku za 1 MW przez niego wytworzony. Oczywiście nie są tu uwzględnione koszty jego tygodniowego utrzymania oraz koszty środowiskowe (jak np. hałas czy zanieczyszczenie). Dlatego ze względu na te koszty zewnętrzne też najbardziej opłacalne jest inwestowanie w zaawansowane turbiny węglowe, a następnie w elektrownie słoneczne i elektrownie atomową. Super inwestycją może być elektrownia wodna, jednak woda musi mieć odpowiednio duży spadek, a elektrownia musi być duża (umieszczona na szerokiej rzece).
Woda i ścieki
Wodę w grze zapewniają Stacje pomp oraz Wieże ciśnień. Ich wydajność jest dość spora, lecz dla dużego miasta będzie trzeba ich kilka bądź nawet kilkanaście.
Jeśli jedna z krawędzi zawiera wodę sprawdź czy woda ta płynie próbując wbudować Rurę ściekową. Prąd wody musi być przyzwoity, żeby postawić tam Stację wodociągową oraz poniżej Rurę ściekową. Jeśli prąd jest słaby, będziesz musiał zainwestować w droższe Wieże ciśnień.
Trzeba je połączyć z resztą miasta rurociągami, które zapewniają wodę na 8 pól od rury. Rurociągi zbierają również ścieki, równe co do ilości pobranej wodzie. Ścieki te należy usunąć czym zajmują się Rury ściekowe, odprowadzające ścieki bezpośrednio do wód płynących.
W późniejszej fazie gry warto zamienić Rury ściekowe na Stację uzdatniania wody, która jest o 25% wydajniejsza ale przede wszystkim usuwa ze ścieków 85% zanieczyszczeń.
Oczyszczanie miasta
Usługa niezbędna, gdy tylko się pojawi.
Wysypiska śmieci są ważnym punktem infrastruktury miejskiej, niestety mają pewien mankament - po jakimś czasie wysypisko się zapełni i nie będzie odbierać większej ilości śmieci, a same śmieci się w nim nie rozłożą.
Dlatego warto w miarę szybko awansować o kolejne milowe kroki, by szybko dysponować spalarniami śmieci. Zbierają one odpady i przetwarzają na prąd elektryczny, każda maksymalnie na 12MW. Niestety zanieczyszczenie wokół nich przekracza wszelkie możliwe normy, więc lepiej nie budować ich w pobliżu czystych dzielnic mieszkalnych.
Śmieci powodują największe niezadowolenie. Zakłady pracy mogą nawet splajtować, a ludzie wyprowadzić się. Jeśli będziesz chciał zburzyć wysypisko musisz najpierw je opróżnić, czyli przewieźć nagromadzone śmieci na inne wysypisko (możesz też po prostu je przenieść, ale nigdy zburzyć).