Xbox Scarlett z technologią ray tracingu!. Xbox Scarlett – jaki będzie następca Xbox One X?
Spis treści
Xbox Scarlett z technologią ray tracingu!
Szczególnie wątpliwa była kwestia, czy nadchodzące konsole Microsoftu będą faktycznie wspierać technologię ray tracingu. Prezentacja podczas E3 2019 ostatecznie potwierdziła te plotki, mimo iż technologia jest jeszcze w powijakach i nadal wymaga dużej nadwyżki mocy obliczeniowej. Ponadto, chociaż firma AMD opowiedziała się za implementacją ray tracingu, jak na razie nie przedstawiła jeszcze konkretnych planów z tym związanych.
Pamięć: ile i jak szybka?
Naszym zdaniem istnieje prawdopodobieństwo, że w nadchodzące konsole Xbox mogą być wyposażone w 12 - 16 GB GDDR RAM, ponieważ już teraz Xbox One X posiada 12 GB, a wszystkie inne konsole od Microsoft i Sony będące obecnie na rynku mają po 8 GB.
Stosunkowo młody standard GDDR6 stosowany jest przez Nvidię od września 2018 roku w kartach graficznych z architekturą Turing, dzięki czemu już od pewnego czasu jest on produkowany masowo. GDDR6 jest bardziej energooszczędny, umożliwia potencjalnie wyższe częstotliwości taktowania zegara i może dać konsolom większą przepustowość pamięci, co z kolei pozwala na zwiększenie wydajności w jednocyfrowym zakresie procentowym. Zgodnie z zapowiedziami, pamięć w Project Scarlett ma być nawet 4 razy szybsza niż w Xboksie One X.
Microsoft w końcu potwierdził, że podobnie jak PS5, nowe konsole Xbox całkowicie będą opierały się na dyskach SSD. W 2019 roku dyski wyposażone w pamięć flash nadal są znacznie droższe niż konwencjonalne mechaniczne dyski twarde. Ważne jest, aby rozróżniać dyski SSD podłączane poprzez SATA3 i PCIe. Te pierwsze odczytują i zapisują dane z prędkością rzędu ponad 550 MB na sekundę i przewyższają nawet najszybsze dyski twarde. Zaś te drugie osiągają średnio ponad 2000 MB na sekundę i są droższe niż dyski SATA SSD. Nadal nie wiemy, które zostaną zastosowane w konsolach następnej generacji.
Oczywiste jest, że Micrsoft mógłby osiągnąć skrócenie czasów ładowania gier i stanów zapisu na nowej generacji konsol dzięki wykorzystaniu pamięci flash. Ponadto, w ubiegłym roku ceny dysków SSD spadły o połowę.
Project xCloud i konsola do strumieniowania Maverick
W dalszym ciągu jest mało informacji na temat modelu Xbox Maverick, który miałby być przeznaczony do strumieniowego przesyłania gier i multimediów. Podstawowym założeniem w tej koncepcji jest pomysł, że hardware potrzebny konsoli do renderowania gier zostanie przeniesiony do chmury (podobnie jak w PlayStation Now), tak więc sama konsola nie musi posiadać dużej mocy obliczeniowej.
Planowana konsola do transmisji strumieniowej prawdopodobnie będzie znacznie tańsza niż jej potężniejsi bracia. Jednakże aby móc w pełni korzystać z oferty strumieniowej Microsoftu, konieczna będzie prawdopodobnie subskrypcja abonamentowa, analogiczne jak w przypadku subskrypcji na Netfliksie. O tym, że branża bardzo poważnie patrzy na możliwości, jakie oferuje technologia strumieniowania rozgrywki, świadczyć powinna zapowiedź usługi Google Stadia.
Tak jak zapowiadano, na konferencji Microsoftu z okazji tegorocznych targów E3 zdradzono kolejne szczegóły na temat Project xCloud. Nie powiedziano zbyt wiele, ale spośród ujawnionych informacji najważniejsza dotyczy daty premiery. Gigant z Redmond udostępni próbną wersję swojej nowej usługi w październiku. Dodano też, że pozwoli ona na strumieniowanie gier także z własnej konsoli, a nie tylko poprzez specjalnie przygotowane serwery Microsoftu. Co ciekawe, funkcja ta będzie dostępna bezpłatnie, pozwalając na stworzenie – wedle słów Phila Spencera, szefa Xboksa – „własnego i darmowego serwera xCloud”.
Na razie nie zdradzono nic więcej, nie wiemy więc, ile będzie kosztować korzystanie z tej usługi ani też jakiej jakości łącze będzie wymagane do jej działania. Wypada jednak dodać, że Microsoft pozwala uczestnikom targów E3 2019 na sprawdzenie Project xCloud. Niewykluczone, że w trakcie tych pokazów firma podzieli się kolejnymi szczegółami dotyczącymi swojego projektu.
Artykuł powstał przy współpracy z serwisem GameStar, należącym do grupy medialnej Webedia.