Specyfikacja Xbox Scarlett: Procesory od AMD osiągające do 12 teraflopów?. Xbox Scarlett – jaki będzie następca Xbox One X?
Spis treści
Specyfikacja Xbox Scarlett: Procesory od AMD osiągające do 12 teraflopów?
Mówi się o procesorze AMD z ośmioma rdzeniami Zen 2 w tym z wirtualną duplikacją rdzeni (inaczej mówiąc: z jednoczesną wielowątkowością - SMT), mogącym jednocześnie przetwarzać 16 wątków. Do tego należy dodać karty graficzne Navi osiągające 4 (Lockhart) lub 12 teraflopsów (Anaconda) oraz odpowiednio 12 lub 16 GB pamięci GDDR6 RAM.
Karta graficzna Navi będzie również obsługiwać funkcję DirectX ray tracing, aby prawidłowo obliczać padanie wiązek światła. Funkcja, która na PC jest obecnie możliwa tylko przy użyciu kart graficznych Nvidia, wymaga sporo mocy i póki co jest obsługiwana jedynie przez kilka tytułów.
Ponadto, mówi się o dysku SSD NVMe o pojemności 1 TB, który wykonywałby zadania związane z zapisem i odczytem danych znacznie szybciej niż dyski SSD podłączone przez SATA3 lub też stare, mechaniczne dyski twarde, które nadal są standardem wśród konsol.
AMD Ryzen na Xbox Scarlett?
To, że AMD wyposaży nadchodzącą generację konsol Microsoftu i Sony w swoje specjalnie zaprojektowane chipsety można przyjąć za pewnik. Jeśli chodzi o procesory, to jest niemal pewne, że Microsoft odejdzie od architektury Jaguar, która wciąż jest obecnie używana w dostępnych modelach Xboksów. W 2017 r. AMD wypuściło na rynek procesory Ryzen ze znacznie ulepszoną architekturą Zen, które powinny nadawać się również dla konsol.
Od czasu premiery, AMD kilkakrotnie modyfikował tę architekturę, a latem 2019 roku ma wydać pierwsze 7 nanometrowe procesory oparte na architekturze Zen 2. To właśnie z nich będą korzystać nadchodzące konsole Xbox. Domniemane wprowadzenie jej na rynek nie jest już tak odległe, a baza sprzętowa dla nowej architektury jest już prawdopodobnie na ukończeniu. Nie wiadomo jednak, czy pojawiłaby się ona na tyle wcześnie, aby mógł ją wykorzystać następca Xboksa Ona.
Dlatego też zakładamy, że zarówno Lockhart jak i Anaconda, analogicznie do naszych szacunków odnośnie PlayStation 5, będą polegać na 12 nanometrowych procesorach z architekturą Zen+. Osiągnięcie docelowej liczby ośmiu wielowątkowych rdzeni jest możliwe, a dzięki użyciu wirtualnej duplikacji, kilka wątków mogłoby być zarezerwowanych dla systemu operacyjnego oraz innych zadań, takich jak strumieniowanie danych.
Nowoczesny 7 nanometrowy układ graficzny Navi?
Jako procesor graficzny zastosowany będzie układ z rodziny Navi, czyli następca Vegi od AMD. GPU o mocy obliczeniowej 4 teraflopsów przeznaczony dla Xbox Lockhart nie osiąga co prawda poziomu wydajności konsoli Xbox One X (6 TFLOPS), ale ze względu na posiadanie szybszego procesora oraz zwiększoną przepustowość i częstotliwość taktowania zegara przypuszczalnej pamięci GDDR6 RAM, w ostatecznym rozrachunku może okazać się lepszy. Domniemane 12 teraflopów w konsoli Xbox Anaconda to podwojenie wydajności, przynajmniej na papierze, modelu Xbox One X.
Jak nietrudno się domyślić, pewne kontrowersje budzi zapowiadana w nowych konsolach rozgrywka w 8K. Czy podzespoły od AMD będą w stanie „udźwignąć” taką rozdzielczość w czymś więcej, niż tylko prostych grach lub ewentualnie interfejsie? Prawdopodobnie nie. Powinniśmy raczej oczekiwać najnowszych tytułów w 4K i 60 klatkach na sekundę. Podobnie jak poprzedni Xbox, nowa konsola również zapewni wsteczną kompatybilność, co powinno ucieszyć graczy lubiących pograć w starsze tytuły na nowym sprzęcie. Twórcy powiedzieli, że wspierane będą 4 generacje konsol - otrzymamy możliwość pogrania w tytuły z Xboksa 360, a nawet oryginalnego Xboksa.