autor: Bartosz Krawcewicz
Gameplay i legendy ofensywne. Wszystko o Apex Legends
Spis treści
Gameplay i legendy ofensywne
Podstawy
W grze nie znajdziemy opcji rozgrywki dla pojedynczego gracza. Apex Legends, poza tutorialem, posiada tylko jeden tryb – battle royale. W trakcie bitwy zawodnicy łączą się w trzyosobowe drużyny zwane oddziałami. W jednym meczu bierze ich udział 20 (czyli graczy jest w sumie sześćdziesięciu). Każdy członek drużyny na początku bitwy wybiera Legendę, którą będzie sterował w trakcie zmagań. Warto przemyśleć swój wybór, gdyż gra nie daje nam możliwości zmiany bohatera aż do końca potyczki. Po rozpoczęciu meczu zostajemy wyrzuceni ze statku powietrznego. Jedna z osób w oddziale kieruje skokiem, a pozostałe automatycznie za nią podążają. Istnieje możliwość odłączenia się od drużyny, gdyby ktoś z jakiegoś powodu chciał wylądować w innym miejscu niż jego towarzysze.
Po wylądowaniu zaczyna się właściwa część potyczki. Gra zawiera wszystkie charakterystyczne elementy gier z gatunku battle royale: rozgrywkę rozpoczynamy bez ekwipunku, strefa gry kurczy się wraz z upływem czasu, znajdowany ekwipunek jest losowo generowany, a mecz wygrywa ostatnia żywa osoba (w tym konkretnym przypadku: ostatni oddział). Nowością jest możliwość odradzania się. Ginąc, zostawiamy po sobie sztandar. Jeśli któryś z członków naszego oddziału podniesie go, wówczas będziemy mogli wrócić do gry. Z tego powodu w Apex Legends istotne jest, aby likwidować oddziały do końca: zostawienie przy życiu chociaż jednego gracza z ekipy może spowodować, że cała jego drużyna się odrodzi.
Ligi rankingowe
Ligi rankingowe w Apex Legends wprowadzają do gry sześć rang rywalizacji: brązową, srebrną, złotą, platynową, diamentową oraz mistrzowską, a także specjalną siódmą rangę „Łowca Apex” zarezerwowaną dla 500 najlepszych graczy danej platformy. Te z kolei dzielą się na cztery pomniejsze dywizje (przykładowo: brązowa IV, brązowa III, brązowa II i brązowa I). Ligi rankingowe prowadzone są w okresach zwanych „seriami”, które mogą, lecz nie muszą, iść równolegle z większymi sezonami Apex Legends. Wszyscy gracze zaczynają swoją pierwszą serię od rangi brązowa IV.
Awans (lub spadek) w tabeli wyników zależy od liczby posiadanych przez nas w danej chwili punktów rankingowych (PR). Te, począwszy od 2. serii lig, przyznawane są w grze następująco:
Zajęte miejsce | 11+ | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Przyznane RP | 0 | 10 | 10 | 20 | 20 | 30 | 30 | 40 | 40 | 60 | 100 |
Mnożnik zabójstw/asyst | 10x | 12x | 12x | 12x | 12x | 12x | 15x | 15x | 20x | 20x | 25x |
Łączny wynik zabójstw i asyst (nie więcej niż 5 na grę) mnożony jest w zależności od zajętego przez nas miejsca. Asystą w Apex Legends nazywamy zadanie obrażeń wrogiej Legendzie w ciągu 5 sekund przed jej powaleniem przez innego gracza z naszej drużyny. Jeśli powalony gracz zostanie wskrzeszony, asysta nie zostaje uznana.
Wszystkie mecze rankingowe powyżej rangi brązowej wymagają uiszczenia opłaty wstępnej w PR. Pełny cennik prezentuje się następująco:
- brązowe mecze – brak opłaty wstępnej;
- srebrne mecze – opłata w wysokości 12 PR;
- złote mecze – opłata w wysokości 24 PR;
- platynowe mecze – opłata w wysokości 36 PR;
- diamentowe mecze – opłata w wysokości 48 PR;
- mecze mistrzów oraz Łowców Apex – opłata w wysokości 60 PR.
W trakcie trwania serii nie da się spaść do niższej rangi, można za to spaść do niższej dywizji (np. ze złotej I na złotą II), jeśli gracz straci zbyt dużo PR.
Aby wziąć udział w ligach rankingowych należy posiadać minimum 10. poziom w Apex Legends. W przypadku gry ze znajomymi, system wyszukuje mecz pod kątem osoby z najwyższą rangą w drużynie, opłaty zaś uiszczane są według indywidualnych rang graczy (przykładowo: jeśli dwaj gracze – złoty i diamentowy – będą chcieli zagrać razem w lidze rankingowej, to obaj wezmą udział w rywalizacji diamentowej, ale jeden zapłaci 48 PR, a drugi 24 PR).
System poziomów gracza
Za rozegrane bitwy gracze otrzymują punkty doświadczenia (PD), dzięki którym mogą zdobywać kolejne poziomy (maksymalny level, jaki można uzyskać w Apex Legends to 500.). Awans niesie ze sobą wiele korzyści: nowe odznaki (co 10 poziomów, począwszy od 110), pamiątkowe zawieszki broni (co 100 poziomów) oraz pakiety Apex, których do zdobycia jest w sumie 199, a przydzielane są w grze następująco:
- poziomy od 2 do 20: jeden pakiet co poziom (łącznie 19 pakietów Apex);
- poziomy od 22 do 300: jeden pakiet co dwa poziomy (łącznie 140 pakietów Apex);
- poziomy od 305 do 500: jeden pakiet co pięć poziomów (łącznie 40 pakietów Apex).
Oprócz tego każde zdobycie nowego poziomu nagradzane jest 600 żetonami legend (po wbiciu 500 levelu żetony przyznawane są co 18 000 PD).
Legendy
Postacie ofensywne
- Bangalore (Zawodowy żołnierz)
Bangalore, pochodząca z wojskowej rodziny, w której ona, jej rodzice i czterech starszych braci służyli w siłach zbrojnych IMC, była doskonałym żołnierzem od najmłodszych lat. Była najlepsza w klasie w akademii wojskowej IMC i jedyną kadetką, która potrafiła rozłożyć Peacekeepera, wyposażyć go w czok celowniczy i złożyć w mniej niż dwadzieścia sekund. A wszystko to z zawiązanymi oczami.
Trzy lata temu Anita i jej brat Jackson mieli poprowadzić flotę najemników z Odludzia, która miała pomóc IMC w walce z Ruchem Oporu. Jednak ich jednostka straciła łączność z kwaterą główną IMC i w momencie przybycia na miejsce wpadła w zasadzkę. Oddział poszedł w rozsypkę, a Jackson pozostał na polu walki, by dać siostrze czas na ucieczkę. Osamotniona Anita, nie mogąc znaleźć drogi powrotnej do domu, postanowiła wykorzystać swoje szkolenie dotyczące rodzajów uzbrojenia oraz smykałkę do rywalizacji, by dołączyć do Igrzysk Apex. Walczy, by zdobyć pieniądze potrzebne na powrót do bazy IMC, mając nadzieję na spotkanie tego, co zostało z jej rodziny.
Imię i nazwisko: Anita Williams
Wiek: 35 lat
Zdolność taktyczna: Wyrzutnia dymu (Smoke Launcher) – Wystrzeliwuje granat dymny, który tworzy ścianę dymu w momencie uderzenia.
Zdolność pasywna: Szybsze tempo (Double Time) – Jeśli otrzymasz obrażenia podczas sprintu, przez krótką chwilę będziesz się poruszać szybciej.
Zdolność specjalna: Piorun kulisty (Rolling Thunder) – Wezwij ostrzał artyleryjski, który powoli pełznie po polu walki.
- Mirage (Holograficzny mistyfikator)
Postać premium – wymaga odblokowania
Mirage to gość, który lubi się wyróżniać. Jest najmłodszym z czterech braci i do perfekcji opanował sztukę wygłupiania się, aby zwrócić na siebie uwagę. Jedyną rzeczą, do której podchodził poważnie, była technologia holopilota: stworzona przez jego będącą inżynierem matkę jako element technologii do tworzenia iluzji. Dokładnie poznał mechanizmy działania i dowiedział się na jej temat dosłownie wszystkiego. Nawet gdy jego bracia zaginęli podczas wojny Kresów, Mirage wraz z matką kontynuowali prace nad urządzeniami holograficznymi, co bardzo ich do siebie zbliżyło.
Gdy Mirage pracował jako barman, próbując związać koniec z końcem, usłyszał niesamowite opowieści o Igrzyskach Apex oraz chwale i bogactwie, które się z nimi wiążą. Mimo że brzmiało to fantastycznie, wiedział, że nie może zostawić swojej matki samej. Ona jednak pewnego dnia dała mu zestaw spersonalizowanych urządzeń holograficznych i powiedziała, by podążał za marzeniami. Teraz jest jedną z największych gwiazd Igrzysk Apex, gdzie przechytrza wrogów i wprawia publiczność z całego Odludzia w osłupienie.
Imię i nazwisko: Elliott Witt
Wiek: 30 lat
Ojczysta planeta: Ukojenie
Zdolność taktyczna: Chora psychika (Psyche Out) – Aktywujesz hologram, który odwróci uwagę wroga.
Zdolność pasywna: Bis! (Encore!) – Automatycznie wypuść hologram i aktywuj pole maskujące 5 sekund po powaleniu.
Zdolność specjalna: Zniknięcie (Vanishing Act) – Aktywuj kilka hologramów i użyj maskowania.
- Wraith (Międzywymiarowa wojowniczka)
Wraith to zwinna wojowniczka, zdolna do wyprowadzania szybkich i zabójczych ataków oraz manipulowania czasoprzestrzenią za pomocą specjalnych wrót w osnowie rzeczywistości. Nie wie jednak, w jaki sposób potrafi to robić. Lata temu obudziła się w jednym z ośrodków IMC dla psychicznie chorych. Cierpiała na amnezję. W głębi umysłu zaczęła słyszeć głos, który nie dawał jej zasnąć przez wiele dni. Mimo że prawie doprowadził ją do szaleństwa, gdy w końcu zaczęła go słuchać i ufać mu, pomógł jej okiełznać nowo nabytą moc manipulowania otchłanią i uciec z placówki.
Pragnąca poznać swoją prawdziwą tożsamość Wraith postanowiła dowiedzieć się więcej na temat tajemniczych eksperymentów. Jednak wiele starych placówek badawczych znajduje się pod pilnie strzeżonymi arenami Igrzysk Apex. Wraith dołączyła do zawodów i z każdym meczem jest coraz bliżej odkrycia prawdy.
Imię i nazwisko: Nieznane
Wiek: Nieznane
Ojczysta planeta: Nieznane
Zdolność taktyczna: Przez otchłań (Into the Void) – Szybko przemieść się przez bezpieczną otchłań, unikając obrażeń.
Zdolność pasywna: Głosy z otchłani (Voices from the Void) – Głos ostrzega cię, gdy zbliża się niebezpieczeństwo. Na tyle, na ile potrafisz stwierdzić, jest po twojej stronie.
Zdolność specjalna: Wrota wymiarów (Dimensional Rift) – Połącz na 60 sekund dwa miejsca, używając portali, z których może korzystać cała twoja drużyna.
- Octane (Miłośnik mocnych wrażeń)
Postać premium – wymaga odblokowania
Pewnego dnia Octavio Silva był strasznie znudzony. Prawdę mówiąc, nudził się codziennie. Następca wiecznie zajętego dyrektora firmy Silva Pharmaceuticals nie miał w życiu jasnego celu, więc umilał sobie czas, dokonując śmiertelnie niebezpiecznych wyczynów, z których nagrania udostępniał swoim fanom w postaci holofilmów. Tamtego dnia Octavio postanowił, że spróbuje pobić rekord okrążenia lokalnego wyścigu, wyrzucając się w kierunku mety za pomocą granatu.
Po godzinach spędzonych na stole operacyjnym lekarze poinformowali go, że z powodu poważnych obrażeń nóg będzie musiał skończyć z szalonymi wyczynami. Octavio nie mógł się z tym pogodzić, dlatego zwrócił się o pomoc do starej znajomej. Dręczona poczuciem winy Ajay Che zgodziła się wysłać go na operację, podczas której jego nogi zostały zastąpione bionicznymi kończynami. Łatwa i szybka naprawa wszelkich uszkodzeń skłoniła Octavia do porzucenia sztampowych wyczynów i spróbowania sił w zawodach, dzięki którym będzie mógł przekroczyć wszelkie granice. Wzywały go Igrzyska Apex. Teraz celem Octavia jest wykorzystanie swoich niesamowitych ruchów, by zostać czempionem Apex. Może na arenie w końcu nie będzie się nudził.
Imię i nazwisko: Octavio Silva
Wiek: 24
Ojczysta planeta: Psamathe
Zdolność taktyczna: Stymulant (Stim) – Poruszanie się szybsze o 30% przez sześć sekund. Pochłania część zdrowia.
Zdolność pasywna: Samoregeneracja (Swift Mend) – Przez pewien czas automatycznie przywraca zdrowie.
Zdolność specjalna: Odskocznia (Launch Pad) – Rozłóż trampolinę, która wystrzeli twoich sojuszników w powietrze.
- Revenant (Syntetyczny koszmar)
Postać premium – wymaga odblokowania
Revenant był kiedyś człowiekiem. Był największym zabójcą, jakiego znał syndykat najemników. Kiedy spoglądał w lustro, widział w nim wpatrzoną w niego ludzką twarz. Ale czas zmienia wszystko. Kiedy jego oprogramowanie w końcu zawiodło, dostrzegł, czym się stał w wyniku wspólnych wysiłków syndykatu najemników i Hammond Robotics: chodzącym koszmarem ze stali i skrawków mięsa. Jego panowie wskrzesili go w postaci symulakrum, raz za razem wyrywając go ze szponów śmierci i programując tak, by nic nie pamiętał.
Przysiągł, że dopadnie każdego, kto za tym stoi, ale dawno minęły już dwa stulecia, a ich nie ma… Tak mu się przynajmniej zdawało. Powrót Hammond Robotics na Odludzia na nowo rozpalił w nim ogień zemsty. Teraz nic go już nie powstrzyma – umrze każdy związany z tą firmą. Oczywiście nie zaszkodzi wypatroszyć po drodze kilku legend. Kiedyś potrzebował powodu, by zabić... Teraz nie jest już tym człowiekiem.
Imię i nazwisko: Nieznane
Wiek: Nieznany
Ojczysta planeta: Ukojenie
Zdolność taktyczna: Uciszacz (Silence) – Rzuć urządzenie, które zadaje obrażenia i ogranicza zdolności wrogów przez 10 sekund.
Zdolność pasywna: Tropiciel (Stalker) – Wspinasz się wyżej i szybciej się poruszasz podczas kucania.
Zdolność specjalna: Totem śmierci (Death Totem) – Rzuć totem, który przez określony czas chroni przed śmiercią tych, którzy go używają. Zamiast umrzeć lub zostać powalonym, wrócisz do totemu.
- Horizon (Manipulator grawitacyjny)
Postać premium – wymaga odblokowania
Prawie sto lat temu Odludzia stanęły na skraju kryzysu energetycznego. Dr Mary Somers, czarująco ekscentryczna astrofizyczka, została wyznaczona do zażegnania kryzysu. Mary przeniosła rodzinę do ośrodka badawczego w mieście Olimp i rozpoczęła prace.
Z pomocą swojej asystentki, doktor Reid, Mary odkryła branthium – pierwiastek, który jej zdaniem miał być kluczem do niewyczerpanej energii. Ale branthium występuje jedynie na akrecyjnym dysku czarnej dziury, więc Mary i doktor Reid wyruszyły na niebezpieczną misję, by udowodnić swoją teorię.
Mary obiecała swojemu synowi Newtonowi, że wróci cała i zdrowa. Jednak doktor Reid zdradziła Mary – ukradła brantium, a jej kapsułę posłała na orbitę czarnej dziury. Wykorzystując własny umysł, zmodyfikowała swojego robota, NEWTA, aby uciec. Jednak na obrzeżach czarnej dziury czas płynie inaczej – Mary wróciła 87 lat za późno.
Teraz Mary musi za wszelką cenę zdobyć pieniądze, które pozwolą jej cofnąć się w czasie i odzyskać syna. Dołącza do Igrzysk Apex jako Horizon, mistrzyni grawitacji, w sam raz na nadchodzący sezon, rozgrywający się w Olimpie – tam, gdzie wiodła kiedyś spokojne życie i dokąd obiecała powrócić.
Imię i nazwisko: Dr Mary Somers
Wiek: 37 (plus jakieś 88 lat...)
Ojczysta planeta: Psamathe
Zdolność taktyczna: Winda grawitacyjna (Gravity Lift) – Odwraca grawitację, unosząc graczy i wystrzeliwując ich, gdy opuszczą windę.
Zdolność pasywna: Kosmiczna wędrówka (Spacewalk) – Specjalny skafander Horizon zapewnia lepszą kontrolę w powietrzu i łagodniejsze upadki.
Zdolność specjalna: Czarna dziura (Black Hole) – Rozkaż NEWTOWI stworzyć małą czarną dziurę, która przyciąga graczy i posyła w ich kierunku uderzenie grawitonowe.