autor: Bartosz Stasiek
Google Drive. Gdzie najlepiej przechowywać dane w chmurze
Spis treści
Google Drive
- 15 GB darmowego miejsca.
- Zintegrowany z urządzeniami z systemem Android.
Google Drive na start oferuje darmowe 15 GB miejsca na dane dla wszystkich korzystających z konta Google, co znaczy, że jeśli ktoś posiada telefon z systemem Android lub profil np. na Gmail czy YouTube, to automatycznie jest upoważniony do korzystania z usługi. Jednak taki ekosystem nie zawsze przynosi same korzyści użytkownikowi – w przypadku wielu wiadomości mailowych z załącznikami, które są składowane właśnie w dedykowanym Google Drive, może dojść do znaczącego zmniejszenia dostępnego tam miejsca i to nawet bez wiedzy posiadacza. To samo dotyczy Zdjęć Google: jeśli zdecydujemy się robić kopię zapasową zdjęć czy filmów z naszego urządzenia z systemem Android, mamy możliwość wybrania opcji zapisu plików w „oryginalnej jakości”, co sprawia, że parametry obrazu lub wideo nie zostają zatracone w procesie kopiowania, co obciąża nasze konto na Google Drive.
Naturalnie, 15 GB pamięci to nie maksymalna możliwa przestrzeń, którą może zaoferować Google. Aby zyskać 100 GB, należy wykupić subskrypcję w wysokości 8,99 zł/miesiąc (bądź zapłacić 89.99 zł za cały rok z góry, oszczędzając około 17%), albo pokusić się o 1 TB za 46,99 zł/miesiąc (lub oszczędzić 17% w skali roku, płacąc z góry 469,99 zł). Google ma w zapasie też opcje dla zawodników wagi ciężkiej: 2 TB za 93,99 zł miesięcznie, 10 TB za 469,99 zł miesięcznie, 20 TB za 939,99 zł miesięcznie oraz 30 TB za 1399,99 zł miesięcznie.
Mobilna wersja chmury jest dostępna na Androidzie. Z racji tego, że właścicielem systemu jest Google, można jednym kliknięciem zsynchronizować dane na telefonie z dyskiem w chmurze. Ponadto istnieje też opcja tzw. wybiórczej synchronizacji, co oznacza, że możemy zdecydować, które konkretnie grupy plików życzymy sobie skopiować na Google Drive. To samo, swoją drogą, można ustawić na komputerach stacjonarnych.
Interfejs dysku jest przejrzysty i intuicyjny, tak na PC, jak i w aplikacji mobilnej. Na telefonach użytkownicy mogą np. wybrać, które pliki będą dostępne przy braku połączenia z siecią. Takie pliki można potem edytować w trybie offline właśnie (jeśli oryginalnie były stworzone poprzez Dokumenty Google) i przy kolejnej możliwości podłączenia się do Internetu zmiany zostaną automatycznie zsynchronizowane z dyskiem. Google Drive to naprawdę świetna opcja dla tych, co obcują z ekosystemem Google na co dzień.