futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 11 grudnia 2015, 21:31

autor: Khalosh & g40

DualShock 4. PlayStation 4 FAQ

Spis treści

DualShock 4

Konstrukcja pada poniekąd definiuje daną konsolę i Sony zdaje się to rozumieć. Po nowatorskim, ale wybrakowanym kontrolerze SIXAXIS (który w sumie dobrze podsumowuje średnio udany start PS3) i lepszym, ale wciąż niepozbawionym wad DualShocku 3 nadszedł czas na objawienie, jakim jest DS4. Nowy pad został pod każdym względem udoskonalony, a dodatkowo wprowadza kilka naprawdę ciekawych rozwiązań.

Rozłożenie głównych przycisków jest zasadniczo takie samo jak w przypadku poprzednich DualShocków, więc weterani konsolowych zmagań nie będą zmuszeni do zmiany nawyków. Nowym graczom ta konstrukcja ze względu na swoja wygodę także powinna przypaść do gustu.

Nie oznacza to jednak, że rozmieszczenie przycisków jest identyczne jak w DS3 – najlepiej czuć to w przypadku gałek, które dzieli teraz zauważalnie większa odległość (na tyle duża, że udało się pomiędzy nie wcisnąć przycisk PS). Cały pad jest zresztą sporo większy i nieco cięższy, co powinno przypaść do gustu osobom, dla których poprzedni kontroler był za mały. W sumie wygląda to tak, jakby tym razem Sony projektowało nowy kontroler raczej pod kątem zachodnich niż japońskich standardów.

Zmieniła się również specyfika poszczególnych przycisków – gałki poruszają się o wiele płynniej i mają wklęsłe grzybki, dzięki czemu palce z nich nie zjeżdżają, podobnie zresztą jak z triggerów, które wreszcie wygięte są w odpowiednią stronę. Krzyżak i przyciski geometryczne mają z kolei lepiej wyczuwalny skok, chociaż w przypadku tych drugich zostało to okupione odejściem od analogowego wyczuwania siły nacisku. W DS4 przyciski te mają tylko dwa stany (wciśnięte lub nie), co teoretycznie stanowi pewien krok wstecz – z drugiej strony gry, które korzystały ze stopniowania nacisku, można chyba policzyć na palcach jednej ręki, więc nie jest to jakaś nieodżałowana strata.

Przejdźmy do nowości – z przodu najbardziej rzuca się w oczy touchpad, który zasadniczo działa jak gładziki w laptopie. Jego wykorzystanie w grach zależy od deweloperów, ale dla przykładu w Killzonie: Shadow Fall sprowadza się on do roli drugiego krzyżaka (pociągnięcie palcem w odpowiednią stronę wybiera jedną z czterech funkcjonalności drona, którym dysponuje gracz). Co ciekawe, sam touchpad jest też jednym dużym przyciskiem.

Po bokach gładzika znajdują się dwa nowe przyciski – Options i Share. Ten pierwszy to po prostu nowy Start i nie ma co się nad nim rozwodzić. Ciekawej działa Share – pozwala bowiem łapać screenshoty i dzielić się zapisanymi zrzutami i filmikami w sieciach społecznościowych. Przycisk ten jest na tyle ważny, że postanowiliśmy poświęcić mu cały osobny dział, który znajdziecie tutaj.

Kolejną nowość stanowi umieszczony pod touchpadem głośniczek. Jak zwykle to twórcy danej gry zdecydują, jak i czy w ogóle go wykorzystać, więc znów posłużę się przykładem Killzone’a – z głośniczka DualShocka słyszymy nagrania ze znajdowanych tu i ówdzie audiologów. Niby zbędny bajer, ale efekt jest naprawdę dobry i pomaga graczowi lepiej wczuć się w świat gry. Skoro jesteśmy przy głośniczku, należy też wspomnieć o porcie minijack, który pozwala podpiąć do pada zestaw słuchawkowy, co bywa niezwykle przydatnym rozwiązaniem.

Ostatnie nowości znajdziemy z tyłu pada. Chociaż warto odnotować przejście z mini- na micro-USB (co pozwala chociażby wykorzystywać kable dołączane do wszystkich smartfonów niebędących iPhone’em), to najważniejszy jest oczywiście sporych rozmiarów panel, który świeci się rozmaitymi kolorami. Informuje on między innymi, czy pad jest włączony oraz który gracz z niego korzysta, a do tego może w różny sposób zmieniać kolor w zależności od sytuacji w grze. Po raz kolejny przywołam Killzone’a, który jak dotąd chyba najlepiej korzysta ze wszystkich nowych bajerów – tam światło pada zmienia kolor w zależności od stanu zdrowia bohatera (zielony oznacza pełnię sił, a w razie otrzymania obrażeń żółknie, aż na końcu staje się czerwony). Patent jest całkiem ciekawy, zwłaszcza gdy gramy po ciemku, chociaż niektórym osobom może wydawać się wymuszony.

Podsumowując, DualShock 4 to pad niemal idealny – dobrze przemyślany, wykonany (wreszcie nic nie skrzypi!) i z całą gamą ciekawych rozwiązań. Czemu więc tylko „niemal idealny”? Mimo zapewnień Sony, że jego bateria wytrzymuje tyle samo, ile w przypadku DualShocka, z naszych obserwacji wynika coś zgoła innego – na jednym ładowaniu pogramy zaledwie kilka godzin, co jest bardzo słabym wynikiem. Najprawdopodobniej to wina świecącego bez ustanku światła, chociaż inne dodatki pewnie też mają swój udział w krótkim czasie życia na baterii. Pociesza jedynie fakt, że ładowanie DualShocka 4 jest znacznie mniej uciążliwe niż jego poprzedników.

Często zadawane pytania

Czy DualShock 4 działa z PS3?

Tak, ale niektóre gry mogą z nim nie współpracować i musi być on cały czas podłączony kablem do konsoli. Przycisk Options przejmuje funkcje Startu, a Share klawisza Select. Touchpad ani przycisk PlayStation nie działają z PS3. Co ciekawe, jeśli najpierw uruchomimy PS4 i DS4, po czym podłączymy pad do PS3, będzie on wysyłał sygnał do obu konsol jednocześnie (kablem do PS3 i przez Bluetooth do PS4).

Czy DS4 działa z PC?

Sony ogłosiło, że DS4 będzie współpracować z pecetami, jednak jak dotąd na zapowiedziach się skończyło i Japończycy nie wypuścili żadnych oficjalnych sterowników. Niemniej Windows rozpoznaje pad jako taki (w niektórych konfiguracjach również przez Bluetooth) i instaluje do niego domyślne sterowniki, które pozwalają chociażby obsługiwać Steama w trybie Big Picture (z wyjątkiem triggerów, które z jakiegoś powodu nie działają).

Istnieje nieoficjalny sposób podłączenia kontrolera do PC. Niezbędne jest do tego dodatkowe oprogramowanie. W pierwszej kolejności należy ściągnąć, rozpakować i zainstalować na dysku peceta program DS4Windows oraz jego uaktualnienie DS4Update. Pozwoli on na dodanie do systemu sterownika joypada od PS4. W przypadku Windowsa 7 zamiast sterownika PS4 należy wybrać sterownik do pada od Xboksa 360. Kolejnym krokiem będzie podpięcie kontrolera do portu USB w komputerze poprzez kabel USB >> MicroUSB.

Istnieje także możliwość bezprzewodowego podłączenia komputera. W tym celu należy wyposażyć się w adapter Bluetooth w wersji co najmniej 2.1 z obsługą technologii EDR. Aby uruchomić pad, trzeba przez trzy sekundy przytrzymać na nim jednocześnie przyciski PS i Share. Kiedy panel świetlny znajdujący się z tyłu kontrolera włączy się, należy wybrać w programie DS4Windows opcję Finish. A jeśli pojawi się prośba o wpisanie kodu – wprowadzić cyfry 0000.

Należy pamiętać o tym, aby korzystać z najnowszej wersji oprogramowania DS4Windows i uruchamiać je za każdym razem, kiedy chcemy korzystać z kontrolera.

DualShock 3 działa z PS4?

Nie, chociaż PlayStation 4 potrafi wykryć DS3, aby poinformować użytkownika, że pad ten nie jest obsługiwany.

Czy zamiast pada można używać myszy i klawiatury?

System operacyjny PS4 obsługuje jedynie klawiaturę, chociaż deweloperzy mogą zaimplementować w swoich grach obsługę myszki.

Czy z DS4 działa dowolny headset?

Każdy zestaw słuchawkowy z wtyczką minijack powinien działać z portem słuchawkowym DS4. Oczywiście, jeżeli chcemy korzystać zarówno ze słuchawek, jak i mikrofonu, muszą one mieć wspólną wtyczkę (jak zestawy słuchawkowe do telefonów komórkowych).

Czy kabel do ładowania telefonu działa z DS4?

Tak, jeżeli jest to kabel micro-USB.

Czy DualShock 4 można ładować z kablem wsadzonym do ładowarki USB zamiast do PS4?

Tak, co oznacza, że pad można ładować standardową ładowarką do telefonu.

Ile DualShock 4 wytrzymuje na baterii?

Z naszych dotychczasowych obserwacji wynika, że jakieś 7 godzin, czyli znacznie krócej niż DS3.

Ile trwa naładowanie baterii?

Około 2 godzin.

Jak sprawdzić poziom naładowania baterii pada?

Wystarczy przytrzymać przycisk PlayStation – stan baterii będzie widoczny w dole ekranu.

Ile padów równocześnie można podłączyć do PS4?

4, czyli mniej niż w PS3, które obsługiwało do 7 padów.

Do czego służy expansion port obok gniazda słuchawkowego?

Służy on do podłączenia pada do stacji ładującej.

Czy kolorowe światło z tyłu pada odbija się w telewizorze? Da się je wyłączyć?

Tak, odbija się ono w ekranie i nie da się go wyłączyć całkowicie, ale za pomocą menu konsoli można obniżyć intensywność diody.

Jak grać na PS Vita w tytuły z PS4? Korzystamy z funkcji Remote Play
Jak grać na PS Vita w tytuły z PS4? Korzystamy z funkcji Remote Play

Remote Play to funkcja, która umożliwia granie na PlayStation Vita w tytuły z PlayStation 4. PS4 streamuje obraz na ekran przenośnej konsoli, którą wykorzystujemy jako kontroler.

Jak pobrać gry na PS4 dodane do PS Plus bez posiadania PlayStation 4?

Jedną z większych atrakcji PlayStation Plus są darmowe gry dla subskrybentów abonamentu. W prosty sposób można przypisywać te gry do swojego konta na PlayStation Network i budować swoją biblioteczkę nawet nie posiadając konsoli.

Tworzenie konta PlayStation Network na PS4

Poradnik krok po kroku jak założyć konto na PlayStation Network i powiązać go z profilem na PlayStation 4.