futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 29 września 2020, 10:58

autor: Bartosz Świątek

Nie tylko nowe gry - Co PS5 musi zrobić lepiej od PS4

PS4 to bardzo udany sprzęt do grania. Potwierdzają to zarówno doskonały katalog gier na wyłączność, jak i świetna sprzedaż konsoli. Chyba każdy posiadacz PlayStation 4 potrafi jednak wskazać kilka obszarów, które powinny ulec znacznej poprawie w PS5.

Spis treści

Zmierzamy powoli do końca ósmej generacji konsol, w której prym bez wątpienia wiódł koncern Sony. PS4 sprzedawało się jak świeże bułeczki i przebojem wdarło się na listę najpopularniejszych i najbardziej docenianych platform do gier w historii. Nie oznacza to jednak, że stworzony przez Japończyków sprzęt nie ma żadnych wad. Jest co najmniej kilka kluczowych obszarów, w których PS5 powinno zaoferować znaczną poprawę.

W czym PS5 musi być lepsze od PS4:

  1. Wydajność - chcemy więcej niż w PS4
  2. Usługi sieciowe i interface
  3. Wsteczna kompatybilność i VR
  4. Komfort pracy

Wydajność PS5 – chcemy więcej niż w PS4

Zacznijmy od tematu nieco kontrowersyjnego, czyli mocy obliczeniowej. Nie zrozumcie mnie źle – na konsolach obecnej generacji pojawiło się wiele niesamowicie imponujących technologicznie gier, by wspomnieć choćby o takich perełkach, jak The Last of Us: Part II, Red Dead Redemption 2, God of War czy Spider-Man. Produkcje te wyglądały i działały świetnie, niejednokrotnie wyznaczając nowe standardy dla branży.

Równocześnie jednak ósma generacja zawsze sprawiała na mnie wrażenie nieco zacofanej. Bazowy model PlayStation 4 opierał się na podzespołach, które w gruncie rzeczy były przestarzałe już w dniu premiery. Ośmiordzeniowy procesor od AMD powstał w oparciu o kiepską architekturę Jaguar i był taktowany zegarem zaledwie 1,6 GHz. GPU – porównywalne z grubsza do nieco okrojonego Radeona HD 7870 – wypadało nieco lepiej, ale też nie robiło na nikim szczególnego wrażenia.

Demo technologiczne Unreal Engine 5 pokazuje, jak (w teorii) mogą wyglądać gry na PS5.
Demo technologiczne Unreal Engine 5 pokazuje, jak (w teorii) mogą wyglądać gry na PS5.

Konsole obecnej generacji właściwie od samego początku miały problemy z utrzymaniem przyzwoitej płynności w grach, co dla wielu osób było nieco rozczarowujące – znakomita większość produkcji działała przecież w zaledwie 30 klatkach animacji na sekundę (w rozdzielczości 1080p). W wielu wypadkach czynnikiem ograniczającym był przede wszystkim kiepski procesor, który nie radził sobie z ogarnianiem licznych modeli postaci na ekranie, obliczeniami związanymi z fizyką czy zarządzaniem bardziej skomplikowanymi mechanikami. Poza oczywistymi przycięciami i problemami, oznaczało to konieczność ograniczania wizji deweloperów – na PS4 i Xboksie One pewnych rzeczy po prostu nie dało się zrobić i twórcy dotarli do tej granicy zdecydowanie szybciej niż byśmy chcieli.

PS5 nie powinno powtórzyć tego błędu i wiele wskazuje na to, że projektanci platformy mają tego świadomość – postawiono na podzespoły, których przeciętny pecetowiec nie powstydziłby się dziś w swojej maszynie, na czele z wydajnym procesorem bazującym na architekturze Zen 2 i bardzo szybkim dyskiem SSD, który ma być wręcz rozwiązaniem przełomowym. Równocześnie pojawiają się niepokojące plotki o tym, że deweloperzy mają problem z osiągnięciem stabilnych 60 klatek animacji na sekundę w nowych grach (np. Resident Evil: Village) – i to zaledwie w rozdzielczości 1080p, nie wspominając już o 4K.

Co jeszcze powinno zostać poprawione w PS5? Sprawdźcie na kolejnej stronie.

TWOIM ZDANIEM

Co najbardziej przeszkadza Ci w PS4?

Słaba wydajność
19,5%
Wolne działanie PlayStation Network
10,4%
Menu główne i interfejs
1,6%
Głośna praca
17,5%
Brak dysku SSD
6%
Brak wstecznej kompatybilności
40,5%
Słaba bateria DualShock 4
4,5%
Zobacz inne ankiety
Dlaczego lepiej kupić PS5 Digital Edition
Dlaczego lepiej kupić PS5 Digital Edition

PS5 Digital Edition to jeden z dwóch wariantów nowej konsoli Sony. Xbox Series X na razie został zapowiedziany jedynie w wersji z napędem, ale Microsoft zrezygnował z niego przy Xbox Series S

Chłodzenie PS5 - ciekły metal to problem czy gwarant niskich temperatur?
Chłodzenie PS5 - ciekły metal to problem czy gwarant niskich temperatur?

Ciekły metal to rozwiązanie dobrze znane komputerowym entuzjastom. Czy jednak sprawdzi się ono na dłuższą metę w przypadku PS5?

Nvidia wygrała - biorę GeForce RTX 3080 zamiast PS5 czy Xbox Series X
Nvidia wygrała - biorę GeForce RTX 3080 zamiast PS5 czy Xbox Series X

Piękny dylemat będzie stał przed nami w tym roku: PS5, Xbox Series X, czy może GeForce RTX 3070 lub RTX 3080? Po wczorajszej prezentacji w wykonaniu firmy Nvidia chyba już mam odpowiedź.