Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 28 kwietnia 2009, 11:16

autor: Filip Grabski

Mafia II w pytaniach i odpowiedziach

Oczekując niecierpliwie na premierę Mafii II mieliśmy okazję zadać kilka pytań jej producentowi. Poznaliśmy więc sporo kluczowych faktów, dotyczących tego nadchodzącego hitu.

Pierwsza Mafia (dosyć niespodziewanie) okazała się być niesamowitą grą z iście filmową gangsterską historią. Jej sequel zaś wyrósł już na jedną z najbardziej oczekiwanych gier tego roku. Czy czeski oddział 2K Games poradzi sobie z poprzeczką, którą tak wysoko firma ustawiła sama sobie w 2002 roku? Mieliśmy okazję zapytać Denby’ego Grace’a – będącego producentem w 2K Games, o kilka rzeczy związanych z Mafią II.

Filip Grabski: Dlaczego zdecydowaliście się porzucić lata trzydzieste? Czy to dlatego, że lata 40. i 50. są bardziej ekscytujące? Bo auta są ładniejsze? A może ktoś Wam złożył propozycję nie do odrzucenia?

Denby Grace: Mafia miała wyjątkową historię i atmosferę, co stanowiło jeden z fundamentów, który oczywiście chcemy zachować w Mafii II. Przesunięcie gry o dekadę naprzód dało możliwość stworzenia zupełnie nowego, urzekającego, bardzo filmowego świata. Ten konkretny okres jest zresztą bardzo ważną częścią całego doświadczenia związanego z grą. Lata 40. i 50. były niezwykle interesującym okresem w Stanach Zjednoczonych i jesteśmy bardzo podekscytowani, że możemy odkrywać na potrzeby gry ten zupełnie nowy i ciekawy świat.

Obawiam się, że trudno nie porównać Waszej gry do GTA IV . Czy jesteście pewni swego i Mafia II w momencie premiery będzie grą z tej samej ligi?

Myślę, że dla ludzi zupełnie naturalne będzie porównywanie Mafii II i GTA IV, ale tak naprawdę te gry są diametralnie różne... Oczywiście, obie są trzecioosobowymi grami akcji związanymi ze światem przestępczym i pokazującymi dużo jeżdżenia po mieście, ale na tym podobieństwa się kończą. Nasza gra osadzona jest w autentycznym przedziale czasowym i jest dużo bardziej skoncentrowana na opowieści. Obie gry oferują bardzo atrakcyjną rozgrywkę i nie da się wybrać jednej kosztem drugiej.

Czy Mafia II jest przede wszystkim grą jednej opowieści (jak pierwsza część) czy bardziej w stylu GTA/Saints Row – z mnóstwem pobocznych zadań i wyzwań, które pozwalają odpocząć od głównej historii? A jeśli tak – jakiego typu działania możemy przedsięwziąć podczas odkrywania miasta?

Mafia II jest przede wszystkim grą z silnie zarysowaną fabułą jak pierwsza część. Są jednak dodatkowe zadania i czynności do wykonania, ale one tylko wspomagają historię. Vito może na przykład kupić garnitur, naprawić samochód... wszystko to, czego oczekiwałbyś od postaci związanej z mafią.

Czyli będziemy mogli zarabiać pieniądze i wydawać je na różne rzeczy?

Pieniądze to główna motywacja dla Vito i Joego, przez którą wstępują w szeregi mafii, więc grają one dużą rolę w grze. I tak jak w prawdziwym życiu, można za nie kupić różne rzeczy – jedzenie, ubrania, samochody itp.

Gdybyście mieli porównać wielkość świata nowej gry, Empire City, do Lost Heaven z jedynki – jak wygląda, jakie jest duże, czy posiada jakieś przedmieścia lub tereny sąsiadujące?

Miasto w Mafii II ma dokładnie 10 mil kwadratowych (prawie 26 km kw.) powierzchni, więc jest dwa razy większe od Lost Heaven. Zawiera 20 zróżnicowanych dzielnic/terenów – od Chinatown i Little Italy aż po przedmieścia z mnóstwem białych płotków. W grze znajdzie się wszystko, czego można oczekiwać od dużego amerykańskiego miasta z lat 50.

Czy planujecie zrobić bardzo dorosłą i poważną grę, czy może wstawicie tu i ówdzie jakieś żarty czy niespodzianki do odkrycia przez ciekawskich graczy?

Naszym celem jest sprawić, by gracze doświadczyli dojrzałej i wciągającej rozgrywki. Zostawiamy żarty inny grom.

Opowiedz o historii i postaciach. Co sprawi, że nowy bohater – Vito Scaletta – zapadnie w pamięć? Polubimy go czy może znienawidzimy?

Vito urodził się na Sycylii. Jego rodzina wyemigrowała do Stanów, gdy był jeszcze chłopcem. Życie w ubóstwie na ulicach dużych amerykańskich miast było dla niego bardzo silną motywacją, by w przyszłości zostać „kimś”. Vito to generalnie dobry dzieciak, na którego silnie działało otoczenie. W Mafii II Vito zaczyna tak jak większość młodych mężczyzn – młody, biedny, niedoświadczony i chętny, by dowieść swej wartości. Ze swoim najlepszym kumplem imieniem Joe zamierza ziścić amerykański sen, którym dla niego są pieniądze, władza i szacunek wszystkich wokół. Vito, koniec końców, spełni swoje marzenie, ale odbędzie się to kosztem wielu wyrzeczeń i trudnych chwil.

Joe Barbaro to najlepszy kumpel Vito, który jest jego towarzyszem przez większość gry. Podczas gdy Vito mógł wybrać inną ścieżkę do sukcesu (gdyby dorastał w innych okolicznościach), tak Joe miał tylko jedną drogę. Jest urodzonym łobuzem i przyciąga kłopoty, ale to postać bardzo sympatyczna. To jest taki koleś, z którym fajnie jest wyskoczyć wieczorem na miasto, nawet jeśli wiesz prawie na pewno, że wszystko zakończy się bójką i zapewne wylądujecie w więzieniu lub nawet gorzej. Vito poznał Joego w dzieciństwie i razem dorastali. Vito był raczej cherlawym chłopcem i szybko zorientował się, że potrzebuje kogoś do ochrony. Joe z kolei potrzebował kogoś w rodzaju asystenta, a że obaj pochodzili z Sycylii, to przygarnął Vito pod swoje skrzydła. Vito używał głowy, a Joe mięśni i chłopaki szybko zostali najlepszymi przyjaciółmi. Dla Joego nie jest istotne, czy ktoś się go boi, czy szanuje – ważne, by końcowy efekt był taki sam. Gdy poznajemy go w grze, jego życie to piwko, panienki i pociski – i na pewno nie chciałby żyć inaczej.

Pierwsza Mafia była raczej liniowa. Czy planujecie jakieś zmiany w tej kwestii? Chcecie sprawić, by gracz zastanawiał się, w jaki sposób rozwiązać dane zadanie? Zaoferować mu możliwość wykonania tej samej misji w inny sposób? Czy Mafia II będzie posiadać kilka zakończeń?

Głowna historia jest raczej liniowa, ale w kliku miejscach znajdują się rozgałęzienia. I tak, będzie kilka zakończeń gry, ale nie mogę o tym teraz zbyt wiele opowiadać. Co do misji zaś – oferujemy graczowi kilka opcji odnośnie rozwiązania danego problemu – czy np. warto zrezygnować z konfrontacji siłowej i przeniknąć niezauważonym, a może lepiej jest wystrzelać wszystko, co się rusza. A wiele zakończeń sprawi, że grę zechce się przejść jeszcze raz.

A co z drobiazgami – stacje radiowe, ludzie na ulicach, wnętrza budynków, kradzieże samochodów... Jak dużo czasu poświęciliście dopracowaniu wszystkich detali?

Niesamowicie duża liczba godzin została poświęcona na pracę nad detalami: wnętrzami budynków, cechami twarzy, zachowaniami NPC-ów – gra jest niebywale szczegółowa i wręcz boleśnie autentyczna, jeśli chodzi o czasy, w jakich dzieje się akcja. A skoro wspomniane zostało radio – choć nie jesteśmy jeszcze gotowi, by ujawniać cały soundtrack, możemy zapewnić, że usłyszycie mnóstwo autentycznych przebojów z tamtych czasów.

Czy policja będzie tak uciążliwa, jak w pierwszej części? Czy nadal będziemy karani za wszystkie czerwone światła, delikatne stłuczki czy przekraczanie prędkości?

Cały „system policyjny” w Mafii II został zdecydowanie ulepszony względem tego, co było w „jedynce”. Oczywiście. jeśli złamiesz prawo, to czekają cię konsekwencje, ale reakcje policjantów będą dużo bardziej racjonalne. Na pewno nie będą cię ścigać przez całe miasto za jakiś drobny wybryk.

Ile pojazdów ujrzymy w grze? Czy będzie dostępne coś więcej niż samochody? Motocykle? Łódki? Samoloty?

Mamy naprawdę mnóstwo pojazdów z tego okresu w grze. Niestety ich ostateczna liczba nie jest jeszcze znana.

Czy rozszerzony zwiastun Mafii II naprawdę był generowany w czasie rzeczywistym? Czy też może użyliście nieco post produkcyjnej magii, by go troszkę ulepszyć? Istotnym czynnikiem są przecież wymagania sprzętowe – jakiego typu maszyna będzie potrzebna, by gra wyglądała i zachowywała się tak jak w owym zwiastunie?

Zwiastun został zrobiony w całości na silniku gry, bez żadnych zewnętrznych programów użytych do poprawienia jego wyglądu. To, co widzieliście tam, zobaczycie w grze. Nasz silnik i zestaw narzędzi to bardzo potężna rzecz i jesteśmy z nich bardzo dumni. Co do wymagań sprzętowych, nie jesteśmy jeszcze w stanie nic na ten temat powiedzieć. Oczywiście dokładamy wszystkich sił, by jak największa liczba graczy była w stanie cieszyć się naszą grą.

Jak pewni jesteście wrześniowej daty premiery?

Póki co Mafia II pewnie zmierza ku premierze jesienią 2009.

Na koniec pytanie obowiązkowe: jakie macie plany na przyszłość? Możemy oczekiwać trzeciej Mafii ? Osadzonej w latach siedemdziesiątych? Czegoś w stylu filmu Kasyno ?

Nasze plany tak naprawdę ograniczają się tylko i wyłącznie do Mafii II – chcemy ją skończyć.

Dziękujemy za poświęcony czas i życzymy wielu sukcesów.

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

Mafia II

Mafia II