Gwarancja - najczęściej zadawane pytania. Kupujesz używkę? Gwarancja to podstawa!
Spis treści
Gwarancja - najczęściej zadawane pytania
Gwarancja generuje sporą dozę wątpliwości i niepewności. Poniżej kilka z tych najczęściej zadawanych pytań. Przypominamy, że skupiamy się tu na używanych laptopach, komputerach i podzespołach. Należy także rozróżnić sytuację, w której gwarantem jest sklep, od tej, gdy jest nim producent. W tym pierwszym przypadku objęcie gwarancją używanego towaru z wygasłą gwarancją producenta wynika z dobrej woli sprzedawcy i ma on dużą swobodę w ustalaniu jej warunków.
Czy gwarancja przechodzi na nowego właściciela?
Jeśli w momencie sprzedaży danego produktu wciąż jest on objęty okresem gwarancyjnym producenta, ochrona ta przechodzi na nowego właściciela. Tak samo dzieje się w przypadku gwarancji sklepowej. Konieczne będzie tylko pozyskanie dowodu zakupu od osoby, od której kupujemy używkę.
Czy gwarancja obejmuje zalanie laptopa?
Ta standardowa nie. Może się jednak zdarzyć, że w ramach gwarancji rozszerzonej tego typu wypadki są uwzględniane. Najczęściej dotyczy to jednak nowego sprzętu.
Czy gwarancja obejmuje baterię laptopa?
Z tym jest różnie. Przy nowym laptopie tak, ale jej okres jest znacznie ograniczony np. do 6 miesięcy i obejmuje jedynie wady fabryczne, a nie zużycie w ramach eksploatacji. Przy używanych komputerach przenośnych najczęściej nie można liczyć nawet na to. Są jednak wyjątki.
Czy gwarancja jest obowiązkowa?
Nie. Mało tego, osoby prywatne sprzedające używkę, nie mają obowiązku przyjmować zwrotów przy zakupach na odległość. Gdy używany sprzęt pochodzi ze sklepu internetowego, okres ten obowiązuje i niejako może być wykorzystany jako gwarancja rozruchowa. Jeśli w opisie laptopa, komputera lub podzespołu nie ma słowa o tym, że jest uszkodzony i nie działa, a po otrzymaniu sprzętu okaże się, iż coś jest z nim nie tak, można odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki.
Jak długo trwa naprawa gwarancyjna?
Informacja na ten temat powinna znaleźć się na karcie gwarancyjnej. Najczęściej będzie miało się do czynienia z terminem od 14 do 30 dni. Jeśli producent/sklep nie ustalił terminu, należy odwołać się do artykułu 580 paragraf 2 Kodeksu cywilnego, który mówi:
„Jeżeli nie określono tego czasu, powinien uczynić to [przeprowadzić naprawę lub wykonać inne obowiązki wynikające z gwarancji – przyp. autora] niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia mu rzeczy przez konsumenta.
Gwarancja - kiedy wymiana na nowy?
Tu sprawa jest dość prosta. Na wymianę, zamiast naprawy można liczyć, gdy serwis stwierdzi, że usunięcie usterki jest niemożliwe. Niektóre sklepy dodatkowo wymieniają urządzenie na inne tej samej klasy w momencie, gdy przez okres trwania ochrony gwarancyjnej sprzęt był naprawiany i nadal występują problemy z jego działaniem.
Gwarancja - kto pokrywa koszty wysyłki?
To zależy od warunków w danym sklepie oferującym używki. W zdecydowanej większości przypadków koszty poniesie kupujący. Są jednak wyjątki od tej reguły.
Seria materiałów powstała we współpracy z firmą AMSO, która dostarczyła sprzęt na potrzeby testów redakcji GRY-OnLine.pl