autor: Jacek Winkler
Parametry słuchawek – jakie wybrać do PS5. Jakie słuchawki do konsoli
Spis treści
Parametry słuchawek – jakie wybrać do PS5
Impedancja
Podczas wyboru słuchawek musisz kierować się przede wszystkim ich parametrami. To element, który determinuje końcową jakość dźwięku w konsoli. Wysokoomowe, czyli o wysokiej impedancji oraz mniej czułe słuchawki zagrają zdecydowanie ciszej i bardziej „płasko” niż odpowiednio dopasowane do sprzętu urządzenie. Osobiście nie polecam słuchawek o wyższej impedancji niż 32 Ohm, jeżeli nie planujesz zakupu zewnętrznej karty z wbudowanym wzmacniaczem słuchawkowym. Słuchawki z wyższą rezystancją mają z reguły niższą wartość zniekształceń, ale tylko w momencie, w którym podepniesz je do odpowiedniego wzmacniacza – tego w konsoli jednak nie znajdziesz.
Brak rezerwy prądowej w wyjściu audio na kontrolerach konsoli to problem podczas podpinania ciężkich do napędzenia słuchawek hi-fi. Odbierany przez ciebie w takiej sytuacji dźwięk będzie pozbawiony dynamiki, spłaszczony i bez głębi. Na dodatek uzyskanie zadowalającej głośności będzie po prostu niemożliwe (głośność jest jednak kwestią wysoce subiektywną). Bas w tym przypadku będzie cofnięty i nie zaprezentuje pełni możliwości dopiero co zakupionego urządzenia. Tym samym będziemy chwalić się, że mamy świetny sprzęt (szydząc jednocześnie z „gamingowego barachła”), ale konsola czy komputer nie będą wykorzystywać pełni jego możliwości.
Czułość / sprawność / SPL
Staraj się więc o słuchawki z wysokim współczynnikiem czułości. 98-100 dB przy 1 mW pozwoli rozwinąć skrzydła słuchawkom podpiętym do konsoli. Co to jest czułość słuchawek? Czułość to nic innego jak sprawność, czyli informacja mówiąca nam, na jaką głośność może liczyć użytkownik po podaniu ustalonej przez producenta wartości napięcia lub mocy. Na rynku istnieją urządzenia, które z reguły posługują się jednostką dB na 1 mW lub dB na 1 V RMS. Pamiętaj tylko, że 100 dB/ 1 mW wymaga mniej mocy niż 100 dB/ 1 V RMS. W tym drugim przypadku moc wymagana do osiągnięcia 100 dB wynosi nie 1 mW, a aż 32 mW (czyli 1V pomnożony przez 32 miliampery).
Pasmo przenoszenia i jego charakterystyka
Kolejnym parametrem jest pasmo przenoszenia. Dźwięk płynący ze słuchawek ma z reguły częstotliwość od 20 Hz do 20 KHz, ale wielu producentów często pomija ważny czynnik podczas podawania tej specyfikacji. To, że słuchawki mogą odtworzyć 20 Hz ton, nie oznacza, że robią to dobrze. Tanie słuchawki potrafią odtworzyć ten dźwięk, ale przy tak dużym obniżeniu głośności, że podczas słuchania muzyki czy oglądania filmów jest on przez człowieka praktycznie niesłyszalny. Do dobrych zestawów dołączany jest często wykres mówiący o paśmie przenoszenia (jego charakterystyce) i ty jako użytkownik, chcesz by dźwięk w pełnym zakresie był linią płaską, czyli bez większych strat i wzrostów ciśnienia akustycznego w określonej częstotliwości. Wartość na poziomie około -10 dB będzie dla ciebie dwa razy cichszy niż 0 dB.
Charakterystyka ważna jest przede wszystkim w najniższym paśmie przenoszenia (zwanym potocznie basem). Tutaj człowiek subiektywnie odbiera dźwięki jako cichsze niż te w średnim i wysokim zakresie, pomimo podobnego ciśnienia akustycznego odbieranego przez specjalistyczny sprzęt. Dlatego ważnym jest, by zakupić takie słuchawki, których charakterystyka nie opada w najniższych tonach. Dla przykładu: najniższe częstotliwości SteelSeries Arctis 7 na wykresie są w perfekcyjnej pozycji i nawet pomimo widocznego spadku w średnich tonach, nie odczujesz tego w taki sam sposób, gdyby to bas był na tak niskim poziomie.
Jaki headset kupić
Znasz już wszystkie podstawowe parametry. Teraz czas na zakup. Przewodowe słuchawki do konsoli muszą być wyposażone w mikrofon, mieć niską rezystancję oraz wysoką czułość. Kolejną sprawą jest to, czy zakupisz słuchawki nauszne, czy douszne. Słuchawki nauszne są z reguły dużo bardziej komfortowe, a dźwięk płynący z dobrego zestawu potrafi „otoczyć” twoją głowę. Większe przetworniki to również łatwość w reprodukcji najniższych częstotliwości (wybuchy, bas). Ostatnim mankamentem jest oczywiście sprawa słuchawek nausznych zamkniętych i otwartych. Jeżeli domownikom przeszkadza to, że słyszą dźwięki z gry – zainteresuj się słuchawkami zamkniętymi. Polecanym przez nas modelem może być na przykład SteelSeries Arctis 1. Zamknięte, przewodowe słuchawki nauszne z dołączonym mikrofonem, które z łatwością zostaną napędzone przez wbudowany w kontroler przetwornik cyfrowo-analogowy. Charakterystyka dźwięku będzie odpowiadać w tym przypadku znaczącej większości graczy, pomimo nieco cofniętego basu. Kupując słuchawki do PS5 lub Xbox Series X|S, warto wcześniej je przetestować na własne „uszy”.
Dla graczy, którzy nie przepadają za przewodami, możemy polecić modele bezprzewodowe, jak SteelSeries Arctis 7P/X Wireless. Kosztują znacznie więcej niż Arctis 1, ale oferują również znacznie więcej możliwości. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj jakość wykonania oraz bateria. Więcej szczegółów na temat tego zestawu znajdziecie w tekście Ostiego, który przyjrzał się mu nieco bliżej. Warto w tym momencie wspomnieć także, że za wzmacniacz i DAC będzie robić wbudowany w słuchawki układ, a nie to, co znajduje się w padzie konsoli.
Ostatnim poruszanym przez nas tematem będzie sprawa słuchawek hi-fi. Na przykład znakomite modele 80-600 omów zagrają po prostu bardzo słabo po podłączeniu ich do pada, ponieważ układ wzmacniający nie jest w stanie podać wystarczającej ilości mocy do słuchawek. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, by do takiej jakości urządzenia dokupić osobny wzmacniacz z przetwornikiem cyfrowo-analogowym.
ZASTRZEŻENIE
Materiał powstał przy współpracy z firmą SteelSeries, producentem słuchawek Arctis 1 (Wireless) oraz Arctis 7P/7X.