autor: Anna Karpińska
Konferencje. E3 2012 w pigułce – najciekawsze gry, najważniejsze wydarzenia
Spis treści
Konferencje
Jak co roku na E3 nie zabrakło konferencji największych wydawców i producentów z branży elektronicznej rozrywki. Swoje prezentacje przedstawili: Microsoft, Sony, Nintendo, EA oraz Ubisoft. Pierwszy z gigantów (Microsoft) skupił się przede wszystkim na pokazaniu nadchodzących gier na konsolę Xbox 360, w tym sporo czasu poświęcił na omówienie nowych tytułów obsługujących kontroler ruchu Kinect. Znaczna część konferencji dotyczyła też nowych funkcjonalności Xboksa 360, w tym:
- obsługi Kinecta za pomocą nowych języków (niestety, na liście brak polskiego);
- usługi Xbox SmartGlass, która pozwoli na bardzo swobodną komunikację między konsolą a urządzeniami mobilnymi z systemem Windows, iOS lub Android;
- przeglądarki Internet Explorer przystosowanej specjalnie do Xboksa 360.
Konferencja Sony rozpoczęła się i zakończyła bardzo mocnymi akcentami – mowa oczywiście o pokazach gier Beyond: Two Souls i The Last of Us. Pozostała część prezentacji, choć obfitowała w efektowne zwiastuny, takie jak Assassin’s Creed III czy God of War, momentami nieco się dłużyła. Niezbyt dobrze oceniony został też nadmierny entuzjazm, z jakim przedstawiono projekt Wonderbook.
Trzeba przyznać, że konferencja Electronic Arts była znakomicie przygotowana i w rezultacie okazała się jedną z najlepszych na E3 2012. Udział gwiazd spoza branży gier oraz dialogowa forma prezentacji sprawiły, że odróżniała się ona od tradycyjnej konwencji serii zwiastunów. Elektronicy skupili się na przedstawieniu kontynuacji swoich flagowych marek, takich jak FIFA 13, Dead Space 3, Sim City, Crysis 3 czy Medal of Honor.
Ubisoft także postawił na sprawdzone produkcje i znaczną część swojej konferencji poświęcił na pokazanie takich tytułów jak Assassin’s Creed III, Far Cry 3 i Rayman Legends czy Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist. Nie zabrakło też wielkiej niespodzianki, jaką okazało się bardzo dobrze przyjęte Watch Dogs.
Konferencja Nintendo była chyba najsłabszą ze wszystkich, jakie odbyły się podczas E3 2012. Przedstawiciele firmy z Kraju Kwitnącej Wiśni skoncentrowali się przede wszystkim na prezentacji nowej konsoli WiiU i kontrolera GamePad, omówili plany wydawnicze dotyczące nowej platformy, a także obiecali szereg portów i gier jej dedykowanych, w tym takie tytuły jak: Batman: Arkham City, Scribblenauts Unlimited, Mass Effect 3, Tekken Tag Tournament 2.
Trendy
E3 dobitnie pokazało, że poza Nintendo WiiU nie ma na razie co liczyć na nową generację konsol (złośliwi twierdzą, że japoński sprzęt też do niej nie należy). Wyraźnie widać, że producenci planują maksymalnie wyeksploatować obecne platformy, przedłużając ich żywot kolejnymi produkcjami obsługującymi kontrolery ruchu.
Warto także zwrócić uwagę na zdecydowane ostudzenie zapału, jeśli chodzi o technologię 3D, która – mimo że pojawiła się na targach na różnych stanowiskach z grami (między innymi u Bethesdy) – to nie była jakoś szczególnie eksponowana. Warto jednak wspomnieć o prototypowym modelu okularów VR zaprojektowanym przez Johna Carmacka. O powrocie krótkotrwałej mody na hełmy wirtualnej rzeczywistości z połowy lat 90. raczej nie ma co liczyć, ale dziennikarze, którzy mieli okazję przetestować ten wynalazek byli zgodni co do wysokiej jakości obrazu oraz poczucia integracji z przestrzenią 3D.
Samsung ogłosił współpracę z Gaikai – serwisem oferującym tzw. granie w chmurze. Oznacza to, że bez konsoli, posiadacze nowej linii telewizorów Samsunga (seria 7000), będą mogli cieszyć się grami oferowanymi przez serwis (w ich ofercie znajduje się m.in. spora część katalogu EA i Ubisoftu). Usługa wystartuje tego lata w Stanach Zjednoczonych i jest wyraźnym sygnałem, że poza tradycyjnymi, stacjonarnymi konsolami, nowy model dystrybucji (a w zasadzie streamowania gier) zaczyna rozwijać skrzydła i w niedalekiej przyszłości może być godnym konkurentem dla produktów Nintendo, Microsoftu czy Sony.
W przypadku fabuły gier widoczny jest także trend polegający na tworzeniu produkcji, w których na plan pierwszy wysuwa się motyw ucieczki lub walki o przetrwanie (Tomb Raider, The Last of Us, Beyond, Far Cry 3).
Otwarte pozostaje pytanie, jak dalej potoczą się losy zapowiedzianych na Electronic Entertaiment Expo gier, które z nich zdołają przekonać do siebie fanów elektronicznej rozrywki, a które nie spełnią pokładanych w nich oczekiwań. Miejmy nadzieję, że przyszłoroczna edycja E3 pozwoli rozwiać choć część tych wątpliwości i przyniesie co najmniej tyle samo emocji i atrakcji co czerwcowe E3 2012.