autor: Karolina Talaga
Zaskakująco wysokie koszty produkcji gier na Xbox’a
Firma Computer Entertainment Supplier's Association (CESA) opublikowała właśnie raport dotyczący kosztów produkcji gier na konsole obecnej generacji. Wszystkie liczby zostały oparte o dane dobrowolnie udostępnione przez 28 firm develeperskich.
Firma Computer Entertainment Supplier's Association (CESA) opublikowała właśnie raport dotyczący kosztów produkcji gier na konsole obecnej generacji. Wszystkie liczby zostały oparte o dane dobrowolnie udostępnione przez 28 firm develeperskich.
Z raportu wynika, że koszty produkcji tytułów przeznaczonych na Xbox’a są dwa razy wyższe, niż na konkurencyjne platformy, tj. PlayStation 2 i GameCube.
Średnio na stworzenie gry na Xbox’a trzeba było wydać aż 202 miliony jenów, czyli 1,85 miliona USD (dane uzyskane z kosztów produkcji 13 tytułów). Na drugim miejscu raportu znalazła się konsola PlayStation 2 – w tym wypadku produkcja gry wymagała nakładu w wysokości 96 milionów jenów, co daje 877 tysięcy USD (średnia z 194 tytułów). Natomiast developing gry przeznaczonej na konsolę GameCube kosztował 90 milionów jenów, czyli 822 tysiące USD (średnia z 11 gier).
Z raportu CESA wynika, że oprócz zaskakująco wysokich kosztów produkcji tytułów na Xbox’a, niespodziewanie duże są również koszty tworzenia gier na przenośną konsolę PlayStation Portable – tutaj trzeba się liczyć z kwotą podobną do tej, co GameCube. Natomiast na DS koszt wynosi 37 milionów jenów (338 tysięcy USD) – o wiele mniej, niż na konsolę Game Boy Advance, gdzie na stworzenie gry potrzeba 53 milionów jenów (484 tsyiące USD).