Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 sierpnia 2023, 15:15

Xbox ukróci zachowania toksycznych graczy, pomoże w tym nowy system ostrzeżeń

Xbox wprowadził nowy system ostrzeżeń. Przypomina on nieco kodeks drogowy – za każde przewinienie gracze będą karani punktami, które przekładają się na różnej długości kary.

Źródło fot. Xbox.
i

Włodarze marki Xbox poczynili kolejne kroki, aby zapewnić graczom bezpieczną przestrzeń do grania – miejsce w sieci, w którym mogą być sobą. Ich efektem jest nowy system ostrzeżeń, mający ograniczyć złe zachowania wśród społeczności.

Niejako przypomina on system punktów karnych, które otrzymują kierowcy łamiący przepisy drogowe. Różnym rodzajom szkodliwych zachowań przypisano inną liczbę punktów (ang. strikes – dosł. uderzenia):

  1. za przeklinanie i oszukiwanie zostaniemy ukarani 1 pkt;
  2. za zachowania nieodpowiednie pod względem seksualnym, nękanie bądź zastraszanie – 2 pkt;
  3. za stosowanie mowy nienawiści – 3 pkt.

Każda liczba punktów wiąże się z karą, tj. z uniemożliwieniem danemu graczowi korzystania z funkcji społecznościowych sieci Xbox, np. wysyłania wiadomości, brania udziału w imprezach i czatach grupowych, uczestniczenia w rozgrywkach wieloosobowych etc. Kary za poszczególną liczbę punktów są następujące:

  1. 1 pkt – 1 dzień zawieszenia;
  2. 2 pkt – 1 dzień zawieszenia;
  3. 3 pkt – 3 dni zawieszenia;
  4. 4 pkt – 7 dni zawieszenia;
  5. 5 pkt – 14 dni zawieszenia;
  6. 6 pkt – 21 dni zawieszenia;
  7. 7 pkt – 60 dni zawieszenia;
  8. 8 pkt – 365 dni zawieszenia (rok).

Co istotne, wszyscy członkowie społeczności Xboxa otrzymują dziś czystą kartę – przeszłe przewinienia nie są brane pod uwagę w nowym systemie. Ponadto każde otrzymane ostrzeżenie jest ważne pół roku. Jeśli przez sześć miesięcy nie otrzymamy kolejnego, nasza punktacja zostanie wyzerowana.

Jak sugeruje szef operacyjny Xboxa, Dave McCarthy, wyższe wymiary kary nie powinny być w ogóle stosowane. W 2022 roku zaledwie 1% użytkowników Xboxa otrzymał tymczasowe zawieszenie, przy czym tylko trzecia część tego niewielkiego odsetka osób dostała kolejne.

Xbox ukróci zachowania toksycznych graczy, pomoże w tym nowy system ostrzeżeń - ilustracja #1

Źródło: Xbox.

Wdrożenie nowego systemu ostrzeżeń ma zapewnić graczom większą przejrzystość – pokazać im, kto ma jaki status w społeczności. Dokonana przez włodarzy Xboxa normalizacja zasad wydaje się bardzo szczegółowa, lecz bez niej – jak tłumaczy McCarthy – użytkownicy byliby zdezorientowani tym, dlaczego jedno ostrzeżenie może skutkować różnymi karami.

Warto zaznaczyć, że te ostatnie nie przewidują trwałej blokady konta szkodliwego użytkownika czy tez pozbawienia go dostępu do zakupionych treści. Niemniej tego typu zawieszenie może zostać zastosowane w przypadkach najpoważniejszych naruszeń regulaminu bądź łamania prawa.

System opiera się na standardach społeczności Xboxa, które możecie sprawdzić tutaj. Swoją historię kar (jeśli już jakieś otrzymaliście) podejrzycie zaś na tej stronie – po uprzednim zalogowaniu się na konto Microsoftu.

Aby system działał jak najlepiej, gracze są zachęcani do zgłaszania wszelkich przejawów złego zachowania – niezależnie, czy dotknęło ich, czy kogoś innego. Moderacja Xboxa ma szczegółowo rozpatrzeć każde otrzymane zawiadomienie.

Dla przypomnienia dodam, że już w 2019 roku Xbox przyjął strategię mającą na celu zwiększenie integracji społeczności i zapewnienie bezpieczeństwa jej członkom. Początkowo określono tylko nowe zasady akceptowalnych zachowań. Z kolei w zeszłym roku opublikowano pierwszy raport, obrazujący efekty wcześniej podjętych działań. Kilka miesięcy temu umożliwiono zaś użytkownikom przesyłanie moderacji Xboxa nagrań stanowiących dowód łamania zasad.

  1. Oficjalna strona internetowa marki Xbox

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej