Wysokie koszty produkcji współczesnych gier
Wczoraj donosiliśmy o badaniach analitycznej grupy M2 Research dotyczących masowych zwolnień, jakich doświadczyła branża gier w zeszłym roku. Kolejny raport tej firmy koncentruje się na jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy, czyli szybkim wzroście kosztów produkcji.
Wczoraj donosiliśmy o badaniach analitycznej grupy M2 Research dotyczących masowych zwolnień, jakich doświadczyła branża gier w zeszłym roku. Kolejny raport tej firmy koncentruje się na jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy, czyli szybkim wzroście kosztów produkcji.
Lost Planet- 20 mln dolarów na produkcję i drugie tyle na reklamę.
Według danych zebranych przez M2 Research budżety współczesnych gier (zwłaszcza tych, które tworzone są z myślą o wielu platformach) oscylują w granicach 18-28 mln dolarów. Co więcej, w przypadku pierwszoligowych tytułów koszty te często przekraczają pułap 40 mln dolarów. Wystarczy przytoczyć przykłady takie jak Gran Turismo 5 , z budżetem około 60 mln dolarów, czy też Call of Duty: Modern Warfare 2 , którego produkcja miała pochłonąć 50 mln dolarów.
Tak szybki wzrost kosztów produkcyjnych jest oczywiście powodem do zmartwień dla deweloperów i wydawców. W udzielonym w zeszłym roku wywiadzie Robert Walsh (prezes australijskiego Krome Studios) stwierdził, że wszyscy ekscytują się 10% wzrostem sprzedaży w ciągu roku, zapominając jednocześnie, że wyprodukowanie gry kosztuje obecnie nawet trzy razy więcej niż za czasów PlayStation 2.
Modern Warfare 2- jeden z rekordzistów
Należy pamiętać, że powyższe liczby dotyczą tylko produkcji samej gry. W przypadku Modern Warfare 2 po doliczeniu dodatkowych kosztów (m.in. kampanii reklamowej oraz dystrybucji pudełek) okazało się, że firma Activision wydała na ten tytuł łącznie aż 200 milionów dolarów. Oczywiście zwróciło jej się to z nawiązką, lecz sytuacja ta dobrze obrazuje, jak drogie jest obecnie tworzenie i wydawania gier konsolowych.