autor: Artur Falkowski
Wyniki badań: granie polepsza umiejętności chirurgów
Gry nie tylko sprzyjają lepszemu rozwojowi psychofizycznemu, lecz także stają się świetnym ćwiczeniem dla specjalistów. Dowiodły do tego badania przeprowadzone ostatnio na grupie chirurgów wykonujących operacje laparoskopii. Wyniki wykazały, że ci spośród nich, którzy poświęcają wolny czas na gry, lepiej sobie radzą w czasie zabiegu.
Gry nie tylko sprzyjają lepszemu rozwojowi psychofizycznemu, lecz także stają się świetnym ćwiczeniem dla specjalistów. Dowiodły tego badania przeprowadzone ostatnio na grupie chirurgów wykonujących operacje laparoskopii. Wyniki wykazały, że ci spośród nich, którzy poświęcają wolny czas na gry, lepiej sobie radzą w czasie zabiegu.
Laparoskopia polega na wprowadzeniu do jamy brzusznej wziernika oraz chirurgicznych narzędzi poprzez niewielkie nacięcie na brzuchu pacjenta. Następnie przeprowadzany jest zabieg, którego przebieg chirurg obserwuje na monitorze.
Testom poddano 33 chirurgów z Beth Israel Medical Centre w Nowym Jorku. Dziewięć osób spośród tej grupy poświęcało na elektroniczną rozrywkę co najmniej trzy godziny tygodniowo. Znalazło to odbicie w osiągniętych przez nich wynikach. Popełnili o 37% mniej błędów niż ich koledzy po fachu, operowali o 27% szybciej, a w teście umiejętności chirurgicznych zdobyli o 42% punktów więcej niż piętnastu chirurgów, którzy nie mieli nigdy kontaktu z grami.
Potwierdziło to wcześniejsze badania, które wykazały, że gry wideo poprawiają koncentrację, koordynację oko-ręka, percepcję oraz obycie w sprawach komputerowej techniki. Dlatego też gry mogą być świetnym narzędziem pomocnym w szkoleniu chirurgów.
Nie oznacza to jednak, że dzieci szykujące się do szkół medycznych powinny spędzać zbyt wiele czasu na graniu, stwierdził Douglas Gentile, autor opisanego eksperymentu. W 2004 roku przeprowadził bowiem badania dotyczące wpływu gier na dzieci, które poświęcają im ponad 9 godzin tygodniowo. Okazało się, że takie spędzanie wolnego czasu łączy się ze wzrostem agresji, słabszymi wynikami w szkole i nie sprzyja utrzymaniu kondycji fizycznej. „Spędzanie tak dużej ilości na graniu nie zwiększy szans dziecka na dostanie się do szkoły medycznej” – podsumował Gentile.