Wszystko o Kingdom Come (Hardcore Mode, wymagania, DLC) – akt. #22
W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Kingdom Come: Deliverance, stale wzbogacane kolejnymi nowinkami o tym RPG studia Warhorse.
- 1. Fabuła;
- 2. Świat;
- 3. Rozgrywka (3.1. Informacje ogólne; 3.2. Kreacja i rozwój postaci; 3.3. Walka; 3.4. Rzemiosło; 3.5. Ekwipunek; 3.6. Towarzysze; 3.7. Zwierzęta);
- 4. Technikalia (4.1. Informacje ogólne; 4.2. Wymagania sprzętowe wersji PC; 4.3. Pierwszy patch);
- 5. Inne informacje (5.1. Zbiórka pieniędzy i cele dodatkowe; 5.2. Testy; 5.3. Wydania; 5.4. Ciekawostki);
- 6. Informacje popremierowe (6.1. Odbiór mediów; 6.2. Sprzedaż; 6.3. Mody. 6.4. Poradnik, 6.5. Dodatki fabularne, 6.6. Royal Edition);
- 7. Multimedia.
Kingdom Come: Deliverance to gra RPG z widokiem FPP, której akcja toczy się w oddanych z pietyzmem historycznych realiach średniowiecznej Europy. Tytuł ten oferuje wyłącznie tryb fabularny dla pojedynczego gracza (nie zawiera multiplayera w żadnej postaci). Jest to debiutanckie dzieło czeskiego studia Warhorse, składającego się z doświadczonych deweloperów pracujących wcześniej nad takimi tytułami jak Mafia czy Operation Flashpoint. Powstanie tego tytułu zawdzięczamy crowdfundingowi – kariera gry zaczęła się od zbiórki pieniędzy na Kickstarterze, w której zgromadzono ok. 1,89 miliona dolarów (oczywiście od tamtego czasu budżet jeszcze wzrósł). Produkcja powstaje z myślą o komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4.
Wbrew pierwotnym zapowiedziom, Kingdom Come: Deliverance nie zostało rozbite na trzy odrębne epizody-akty – wszystkie ukazały się 13 lutego 2018 roku jako jedna gra. Nadal jest to jednak tylko pierwsza część trylogii Kingdom Come.
W tym tekście zbieramy najistotniejsze ujawnione do tej pory informacje na temat tego tytułu, dzieląc je na kategorie tematyczne – ich wykaz widnieje po prawej stronie. Kompendium będzie na bieżąco aktualizowane o kolejne rewelacje.
Aktualizacja #21: Informacje na temat DLC A Woman’s Lot [6.5] i Royal Edition [6.6].
Aktualizacja #21: Informacje na temat DLC Band of Bastards [6.5].
Aktualizacja #20: Informacje na temat DLC The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon [6.5].
Aktualizacja #19: Aktualizacja 1.6.2 i konkrety na temat dodatków [4.3. i 6.5].
Aktualizacja #18: HD Texture Pack, Patch 1.5, Patch 1.6. i Hardcore Mode [4.3], dodatki fabularne [6.5.].
Aktualizacja #17: kolejne patche i zaktualizowane wyniki sprzedaży [4.3 i 6.2].
Aktualizacja #16: informacje popremierowe [4.3 i 6].
Aktualizacja #15: ostateczne wymagania sprzętowe [4.2] i ciekawostki z AMA na Reddicie [5.5].
Aktualizacja #14: kolejne materiały wideo [6.2].
Aktualizacja #13: informacje o edycji specjalnej i kolekcjonerskiej [5.3].
Aktualizacja #12: Nowa data premiery [wstęp] oraz dwa materiały wideo z targów E3 2017 [6].
Aktualizacja #11: Nowe stanowisko dewelopera w sprawie formy wydania gry [wstęp], kolejny pakiet informacji o grze (opóźnienie minikampanii z postacią kobiecą, [1], wycięcie kowalstwa [3.4] i psich towarzyszy [3.7], kilka ciekawostek z kulisów produkcji [5.5]), umowa z Deep Silver i bliski koniec sprzedaży edycji kolekcjonerskiej [5.3], nowy dziennik dewelopera [6].
Aktualizacja #10: Informacje o mechanice skradania się i garść innych nowych szczegółów o rozgrywce oraz świeże materiały wideo (gameplay z gamescomu 2016 oraz dwa dzienniki dewelopera o rynsztunku i mechanice RPG).
Aktualizacja #9: Opóźnienie premiery na 2017 rok, gameplay z E3.
Aktualizacja #8: Opóźnienie premiery, wymagania sprzętowe wersji beta, zatrzymanie crowdfundingowego licznika pieniędzy, start beta-testów, lista wydań, w których można zamówić grę przedpremierowo, nowe materiały wideo (zwiastun i gameplay z bety).
Aktualizacja #7: Parę uściśleń i nowych informacji o różnych aspektach gry (trylogia Kingdom Come, miejsce akcji, broń drzewcowa), postęp zbiórki pieniędzy (w ciągu trzech i pół miesiąca przybyło 156 tysięcy dolarów), ostatnia aktualizacja wersji alfa i przybliżony termin beta-testów, nowy dziennik dewelopera i materiał ekipy tvgry.pl.
Aktualizacja #6: Przesłanki na temat połączenia drugiego i trzeciego aktu w jedną grę, czas rozgrywki w pierwszym akcie, zaktualizowany wynik zbiórki pieniędzy (w ciągu niecałych trzech miesięcy przybyło 81 tysięcy dolarów) i nowy dziennik dewelopera o systemie walki.
Aktualizacja #5: Uaktualniona data premiery pierwszego aktu, postęp zbiórki pieniędzy (w ciągu półtora miesiąca przybyły 54 tysiące dolarów), rozwój grywalnej wersji alfa o liczne nowości w wersji 0.4 oraz materiały wideo z targów E3 2015. Dodaliśmy też pojedyncze ciekawostki w innych sekcjach (m.in. świat gry, rzemiosło, ekwipunek i wymagania sprzętowe wersji PC).
Aktualizacja #4: Opóźnienie premiery [wstęp] oraz postępy w rozwijaniu wersji alfa i zbiórce pieniędzy (w ciągu ostatnich trzech miesięcy twórcom przybyły 74 tysiące dolarów). Dodaliśmy też dwa filmy (teaser trailer i materiał ekipy tvgry.pl).
Aktualizacja #3: Opisujemy bitwy i oblężenia, w których weźmie udział gracz, a także rozwój wersji alfa i postępy w zbieraniu pieniędzy na produkcję (w ciągu ostatnich 136 dni twórcom przybyły 184 tysiące dolarów).
Aktualizacja #2: W drugiej aktualizacji odnotowaliśmy zmiany w wielkości świata gry, skorygowaliśmy stan zbiórki pieniędzy (w ciągu ostatnich 66 dni twórcom przybyło 149 tysięcy dolarów) i cele dodatkowe do sfinansowania, podaliśmy dokładny termin rozpoczęcia alfa testów i początkową zawartość gry w tym stadium jej rozwoju, a także wrzuciliśmy zwiastun, który pojawił się w ostatnich tygodniach.
Aktualizacja #1: Dodaliśmy informacje na temat testów wersji alfa i beta, skorygowaliśmy stan zbiórki pieniędzy (w ciągu ostatnich 40 dni twórcom przybyło 25 tysięcy dolarów), a także dodaliśmy sekcję 6. Multimedia, zawierającą ostatni materiał ekipy tvgry.pl oraz wybrane zwiastuny i gameplaye.
1. Fabuła
W grze wcielamy się w Henry’ego, dość młodego chłopaka, a zarazem syna kowala. Pewnego dnia protagonista traci wszystko, co było mu drogie – jego wioska zostaje spalona, a rodzina zabita przez wrażą armię, która przetoczyła się przez okoliczne ziemie. Targany poczuciem winy, chłopak poprzysięga wypełnić wolę ojca, przekazaną młodzieńcowi ostatnim tchnieniem. Dla Henry’ego oznacza to wplątanie w intrygi i inne groźne sprawy wielkiej polityki, jednak należy mieć na uwadze, że nie będziemy mieli do czynienia z bohaterem, którego krokami kieruje przeznaczenie – syn kowala okaże się jedynie pionkiem w rękach potęg tego świata, często bezradnym, jeśli przyjdzie mu działać w pojedynkę.
Jak zostało wspomniane we wstępie, akcja Kingdom Come: Deliverance toczy się w historycznych realiach – i takie jest też podłoże wydarzeń, które dotykają głównego bohatera. Akcja rozpoczyna się w Królestwie Czech w roku 1403. Jest to czas, kiedy panujący do tej pory król Wacław IV Luksemburski zostaje zdetronizowany i uprowadzony przez swojego brata, Zygmunta Luksemburskiego, a kraj pogrąża się w wojnie domowej i anarchii, której pokłosiem jest chociażby spalona wioska Henry’ego. Oprócz woli ojca do spełnienia – co w końcu postawi protagonistę przed zadaniem uratowania prawowitego władcy i przywrócenia porządku w państwie – bohaterem będzie kierowało także pragnienie wywarcia zemsty za śmierć najbliższych.
Rzecz jasna, misja nie okaże się łatwa do wypełnienia. Dowodem na to niech będzie choćby fakt, że jej realizacja rozciągnie się na dobrych kilka lat i zabierze gracza w różne rejony Europy Środkowej, pozwalając mu wziąć udział w rozmaitych wydarzeniach historycznych (będzie to m.in. kilka autentycznych bitew, jedną z nich może okazać się Grunwald) i spotkać postacie znane z kart podręczników. Oprócz tego czekają nas także inne „epickie” wydarzenia, np. udział w oblężeniach zamków (zarówno w roli atakującego, jak i obrońcy). Twórcy obiecują, że wydarzenia zawarte w grze są jak najbliższe temu, co działo się naprawdę u progu XV stulecia – dokonano tylko kilku odstępstw od prawdy historycznej, wymuszonych względami fabularnymi. Rzecz jasna, historia będzie w sporym stopniu nieliniowa i postawi przed nami sporo wyborów.
Oprócz głównej linii fabularnej, skupionej na synu kowala, pomyślano też o pobocznej minikampanii, w której poznamy młodą dziewczynę, mającą za zadanie m.in. uratowanie Henry’ego z ogarniętej pożogą wioski. Pierwotnie zawartość ta miała znaleźć się w „podstawce”, ale ostatecznie została zaplanowana jako popremierowe DLC (bezpłatne dla osób, które wsparły produkcję we wczesnej fazie).
2. Świat
Do dyspozycji mamy otwarty świat w trzech częściach (po jednej na akt). Z racji odległości dzielących poszczególne lokacje, przemieszczanie się między nimi odbywa się za pośrednictwem systemu szybkiej podróży. Jeśli natomiast chodzi o wielkość pojedynczej lokacji, to pierwszy obszar liczy sobie ok. 16 kilometrów kwadratowych powierzchni i znajduje się na nim ok. 150 ciekawych miejsc (ang. points of interest), obejmujących m.in. po jednym dużym mieście i miasteczku, a także tuzin wiosek i parę jaskiń. Jest to rzeczywista i odtworzona z historycznym pietyzmem okolica, położona ok. 50 kilometrów na południowy wschód od Pragi. Miejsce jest o tyle ciekawe, że ścierały się tutaj wpływy różnych kultur (tj. germańskiej i słowiańskiej), co uwidoczniło się choćby w architekturze.
Deweloper chwali się, że zwiedzamy wyjątkowo żywy i autentyczny świat. Największa zasługa w tym względzie przypada bohaterom niezależnym (NPC), którzy zostali obdarzeni dość zaawansowanymi algorytmami sztucznej inteligencji, warunkującymi ich indywidualny rytm dnia (praca, sposoby spędzania wolnego czasu itp.), a także zdolność do reagowania na nasze poczynania. Unikatowy jest też wygląd poszczególnych postaci. Co więcej, swoimi akcjami zmieniamy oblicze świata – na przykład zabicie karczmarza prowadzi do zamknięcia tawerny i zmiany rytmu dnia pewnej puli NPC-ów, może również przypiąć nam łatkę mordercy w całym kraju, jeśli zostaniemy przyłapani na gorącym uczynku. Jak parokrotnie wspomniano, akcja toczy się w historycznych realiach – oznacza to, że nie uświadczamy tu kul ognia, smoków, zaklętych mieczy +1 ani innych tego typu elementów. Magia i mistycyzm ograniczają się do pewnych elementów wierzeń (zwłaszcza ludowych), które były typowe dla średniowiecza – można np. doświadczyć polowania na czarownice.
3. Rozgrywka
3.1. Informacje ogólne
Jak przystało na grę RPG, przyjdzie nam walczyć, prowadzić rozmowy, rozwijać swoje umiejętności, parać się rzemiosłem, dbać o swoje wyposażenie, wykonywać zadania (tak główne, jak i poboczne) etc. Więcej informacji na wymienione wyżej tematy znajdziecie w kolejnych sekcjach. Na wstępie do tego rozdziału warto jeszcze tylko wspomnieć, że Kingdom Come: Deliverance jest trudną i „hardkorową” grą – oprócz wysokiego stopnia komplikacji RPG-owych mechanik oraz łatwości poniesienia śmierci w pojedynkach, świadczy o tym również konieczność zapewniania protagoniście snu i pożywienia (zmęczenie postaci oznacza nie tylko mniejszą sprawność fizyczną, ale nawet słabsze próby dyplomacji).
3.2. Kreacja i rozwój postaci
Bohater jest nam z góry przypisany. Brakuje tu jednak typowego systemu klasowego, więc twórcy nie ograniczą nas w żaden sposób, jeśli zechcemy korzystać jednocześnie z umiejętności wojownika, złodzieja czy nawet barda. Oprócz obfitej puli umiejętności, na karcie naszej postaci znajdują się także cztery podstawowe atrybuty (siła, zręczność, witalność, retoryka), różne współczynniki (np. zdrowie, kondycja, głód, senność), a także ponad 100 perków, gwarantujących specjalne możliwości. Możliwości Henry’ego zwiększa wykonywanie czynności związanych z konkretnymi umiejętnościami (wzorem serii The Elder Scrolls), a także wypełnianie zadań, czytanie książek i trenowanie z nauczycielami.
3.3. Walka
Jest to jeden z bardziej charakterystycznych elementów Kingdom Come: Deliverance. Twórcy spędzili dużo czasu ze specjalistami od średniowiecznej szermierki, aby wiernie przenieść jej prawidła do gry. Otrzymujemy więc dość złożony system, oparty na wyprowadzaniu ciosów w różne części ciała przeciwnika (uwzględniono ponad 30 stref trafień), blokowaniu, parowaniu, zbijaniu wrogiego oręża, wykorzystywaniu błędów adwersarza do wykonywania kontrataków itp. Słowem, starcia nie przypominają tych ze slasherów (nawet jeśli znajdzie się miejsce dla kombosów i ataków specjalnych). Ponadto są one wymagające – parę trafień położy bohatera trupem, więc zmaganie się z więcej niż jednym wrogiem naraz może równać się szybkiej śmierci. Co się tyczy oręża, to przez ręce Henry’ego może przewinąć się większość średniowiecznego rynsztunku (ponad sto różnych odmian mieczy, szabel, młotów, toporów, łuków, kusz i broni drzewcowej), a każda jego odmiana oferuje dużo unikatowych ruchów/animacji. Nie brakuje też walki z siodła ani możliwości zmagania się z przeciwnikami gołymi rękoma.
Bitwy i oblężenia. Na osobną wzmiankę zasługuje udział gracza we wspomnianych wcześniej bitwach i oblężeniach. Zdarza się to raptem parę razy w ciągu całej zabawy, ale każde takie wydarzenie powinno na długo zapaść nam w pamięć. Czekają nas bowiem starcia z udziałem setek postaci, w których będziemy stanowili jedynie pionek na szachownicy – jednego z wielu wojaków stojących w szeregu, bez większego wpływu na przebieg całej batalii, skupionego jedynie na walce o przetrwanie na swoim odcinku „frontu”. Sekwencje te cechują się wysokim poziomem trudności, zatem nierzadko najlepszym rozwiązaniem jest krycie się za plecami ciężkozbrojnych piechurów albo wyłuskiwanie z armii przeciwnej najsłabszych jednostek do pojedynków jeden na jednego.
Skradanie się. Alternatywą wobec stawania do otwartych pojedynków jest przekradanie się za plecami przeciwników i ciche ich mordowanie. Do tego celu gracz wykorzystuje sztylety, które nie mają zastosowania w „normalnych” pojedynkach. Duży wpływ na szanse bohatera na przekradnięcie się obok nieprzyjaciół ma noszony ekwipunek (i generowany przezeń hałas).
3.4. Rzemiosło
Pierwotnie wyrób i naprawa broni miały być podstawami rzemieślniczej działalności bohatera, ale ostatecznie implementacja rozbudowanego systemu kowalstwa przerosła dewelopera – ostały się tylko elementy takie jak ostrzenie czy reperowanie oręża. Oprócz tego Henry może spróbować swoich sił w takich zajęciach jak alchemia, gotowanie czy nawet destylacja alkoholu i pisanie manuskryptów. Zawody te ukazano w stosunkowo nowatorski sposób, oparty na rozmaitych minigrach. Przykładowo, aby przyrządzić jakiś wywar, trzeba ręcznie wrzucić zioła do kociołka, a następnie podtrzymywać pod nim ogień odpowiednio długo (w mierzeniu czasu pomaga klepsydra), dmuchając weń co chwila.
3.5. Ekwipunek
Element ten zasługuje na szczególne wyróżnienie, jako że został rozbudowany do niespotykanego poziomu, oferującego jak najwyższy stopień realizmu. Bohater zakłada na siebie naraz aż dwadzieścia różnych elementów zbroi i/lub ubioru, które układają się w cztery warstwy – daje to niezliczone kombinacje łączenia ze sobą różnych rodzajów pancerza, by zapewnić postaci optymalną ochronę. Przykładowo, płytówka zapewnia wysoką odporność na ataki bronią sieczną, ale żeby trafienie obuchem nie oszołomiło bohatera, trzeba założyć pod spód drugą, miększą część zbroi. Graczowi przydaje się różnorodny ubiór na rozmaite sytuacje, bo np. kupcy dają lepsze ceny bohaterowi wyglądającemu jak bogaty mieszczanin, za to żebrak może nie zechcieć rozmawiać z osobą o takiej aparycji. Rzecz jasna, nie brakuje elementu niszczenia się ekwipunku, który obejmuje nawet wymagające sprania plamy krwi na ubraniu (przeszkadzające w kontaktach społecznych) i doty również przedmiotów innych niż rynsztunek bojowy (np. psujące się jedzenie).
3.6. Towarzysze
W Kingdom Come: Deliverance nie brakuje postaci niezależnych, które towarzyszą nam w podróżach i pomagają w walce. Niektóre dołączają do nas tylko na chwilę, inne spędzają z nami więcej czasu. Nie są to jednak członkowie drużyny z prawdziwego zdarzenia, jako że nie mamy możliwości wydawania im rozkazów ani wpływania na ich umiejętności czy ekwipunek, o bezpośredniej kontroli nad nimi nawet nie wspominając.
3.7. Zwierzęta
Najważniejsze są konie, które służą nam za wierzchowce. Występują one w trzech głównych odmianach (bojowej, kopijniczej i zwykłej), zostały opisane indywidualnymi statystykami i umiejętnościami, poprawiającymi się z poziomu na poziom, a ponadto podlegają wyposażaniu w pancerze i ozdoby. Twórcy postarali się też o wyposażenie ich w rozbudowane algorytmy sztucznej inteligencji.
Pierwotnie istotne miały być też psy, które towarzyszyłyby bohaterowi i pomagały mu w walce, ale to jeszcze jeden pomysł ostatecznie skasowany przez twórców (nie wystarczyło im czasu, by zaprojektować ten element wystarczająco dobrze). Rzecz jasna, w wirtualnym świecie natrafiamy też na wiele innych zwierząt, zarówno nastawionych przyjaźnie lub neutralnie (np. bydło, kury), jak i agresywnie (dziki, niedźwiedzie itp.).
4. Technikalia
4.1. Informacje ogólne
Gra powstałą przy użyciu zaawansowanego silnika CryEngine 3, znanego przede wszystkim z serii Crysis.
4.2. Wymagania sprzętowe wersji PC
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: OS 64-bit Windows 7 lub 64-bit Windows 8 (8.1)
- Procesor: Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz, AMD CPU Phenom II X4 940
- Pamięć: 6 GB RAM
- Karta grafiki: Nvidia GPU GeForce GTX 660, AMD GPU Radeon HD 7870
- DirectX: Wersja 11
- Miejsce na dysku: 30 GB
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: OS 64-bit Windows 7 lub 64-bit Windows 8 (8.1)
- Procesor: Intel CPU Core i7 3770 3,4 GHz, AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
- Pamięć: 12 GB RAM
- Karta grafiki: Nvidia GPU GeForce GTX 1060, AMD GPU Radeon RX 580
- DirectX: Wersja 11
- Miejsce na dysku: 30 GB
- Karta dźwiękowa: Creative SOUND BLASTER Zx
4.3. Patche
Pierwszy patch
Na premierę gry udostępniono pierwszy patch, który w wersji na konsolę PlayStation 4 waży praktycznie tyle samo, co gra na płycie. Łatka ma duże znaczenie, gdyż ulepsza m.in. animację postaci podczas rozmów, walkę oraz udźwiękowienie.
Patch 1.3
W następnych patchach deweloperzy wprowadzali rozmaite usprawnienia produkcji, która boryka się z wieloma problemami. Najważniejsza z udostępnionych do tej pory aktualizacji to ta oznaczona numerem 1.3. Ekipa Warhorse Studios wprowadziła w niej wyczekiwaną opcję Save and Exit, a więc możliwość zapisywania postępów podczas wychodzenia z gry. Co ciekawe, Kingdom Come: Deliverance otrzymało też wsparcie dla Steam Cloud (zapisywanie w chmurze).
Zatroszczono się również o poprawę wydajności. Związane jest to np. z ulepszeniem strumieniowania tekstur, zmniejszeniem przycięć występujących w niektórych miejscach oraz lepszym działaniem produkcji przy włączonym v-syncu, który doczekał się też nowych opcji oraz możliwości całkowitego wyłączenia.
Wśród pozostałych zmian znajduje się np. ulepszone otwieranie zamków, dokładniejsze działanie wskaźnika ryzyka czy poprawione zachowanie sztucznej inteligencji – skradanie się w pobliżu śpiących postaci jest łatwiejsze, a strażnicy rzadziej zaczepiają postać gracza.
HD Texture Pack
Pod koniec marca 2018 roku autorzy udostępnili kolejną łatkę, oznaczoną numerem 1.4. Wraz z nią w sieci pojawiła się pecetowa paczka tekstur w wysokiej rozdzielczości, czyli HD Texture Pack. O tym, jak prezentuje się grafika Kingdom Come: Deliverance po jej zainstalowaniu, przekonacie się, oglądając materiał z sekcji 7. Multimedia.
Patch 1.5
Na początku czerwca 2018 roku deweloperzy opublikowali łatkę oznaczoną numerem 1.5, w której uporali się ze wszystkimi poważnymi błędami; mowa o kilkuset problemach trapiących ich dzieło, na czele z niemożnością zapisania stanu gry po wzięciu udziału w turnieju strzeleckim czy strażnikami porzucającymi swoje halabardy (co miało dramatyczny wpływ na wydajność programu). Poza tym twórcy pochylili się nad damskimi ubraniami (które zachowują się zgodnie z prawami fizyki), a także pozwalają nam kupować odpusty w kościołach. W sekcji 7. Multimedia znajdziecie materiał, w którym Daniel Vavra (szef Warhorse Studios) opowiada o usprawnieniach wprowadzonych przez jego ekipę, podsumowuje premierę i odbiór gry, a także informuje o przyszłości Kingdom Come: Deliverance.
Patch 1.6 i Hardcore Mode
Pod koniec czerwca 2018 roku ekipa Warhorse Studios udostępniła jeszcze jedną łatkę (o numerze 1.6), która wprowadziła nowy tryb gry.
Zgodnie z nazwą Hardcore Mode to rzecz dla graczy zaprawionych w bojach; przed rozpoczęciem zabawy musimy liczyć się z bardziej wymagającą walką (w trakcie starć z przeciwnikami nie będziemy dysponować paskami zdrowia i kondycji bohatera), zmniejszoną efektywnością jedzenia i mikstur, gorszymi cenami u handlarzy i rzemieślników, niższymi nagrodami za realizację zadań oraz brakiem automatycznego zapisu gry.
Jakby tego było mało, nim wyruszymy w drogę, musimy wybrać minimum dwie negatywne cechy (Hardcore Perks), które będą towarzyszyć Henrykowi aż do końca zmagań; mowa o Klaustrofobii (zmniejszającej atak po nakryciu głowy hełmem), Koszmarach (osłabiających herosa po pobudce) czy choćby o Tępaku (za sprawą którego bohater będzie wolniej zdobywał punkty doświadczenia).
Patch 1.6.2.
Pomimo że aktualizacja oznaczona numerem 1.6.2. poprawia kilka rzeczy z podstawowej wersji gry, przede wszystkim rozwiązuje ona problemy trapiące DLC From the Ashes. Autorzy uporali się między innymi z NPC-ami próbującymi taranować tylną ścianę kościoła i poprawili skrypty przenoszące postaci lub rekrutujące wieśniaków. Poza tym rozprawiono się z komplikacjami dotyczącymi rozpoczynania i kończenia wybranych zadań.
5. Inne informacje
5.1. Zbiórka pieniędzy i cele dodatkowe
Mimo zakończenia zbiórki pieniędzy na Kickstarterze w lutym 2014 roku, twórcy w dalszym ciągu zwiększali budżet swojej produkcji. Pod koniec I kwartału 2016 (równocześnie ze startem beta-testów) z oficjalnej strony internetowej Kingdom Come: Deliverance zdjęto licznik pieniędzy – zatrzymał się on na kwocie ok. 2,7 miliona dolarów oraz ok. 57,2 tys. darczyńców.
Przekroczenie dwóch ostatnich progów finansowych, dla których twórcy wyznaczyli cele do osiągnięcia (2 miliony oraz 2,1 miliona dolarów; było to na przełomie 2014 i 2015 roku), miało pozwolić twórcom na zatrudnienie lepszych aktorów dubbingowych, z jedną gwiazdą dużego formatu na czele (wśród rozważanych typów był chociażby Sean Bean), oraz na przygotowanie ilustrowanego kodeksu, który zapoznałby graczy z wydarzeniami, miejscami i postaciami historycznymi występującymi w Kingdom Come: Deliverance.
5.2. Testy
5.2.1. Alfa-testy
Alfa-testy gry rozpoczęły się 22 października 2014 roku. Były one przeprowadzane jedynie na pecetach, a do udziału w nich deweloper dopuścił wszystkich, którzy zamówili produkcję przed premierą lub wcześniej wsparli projekt kwotą minimum 45 dolarów. W alfie początkowo udostępniono zaledwie pojedynczą wioskę i niewielką część planowanych mechanizmów rozgrywki (np. nie zaimplementowano walki i jazdy konnej), ale braki są eliminowane w kolejnych aktualizacjach, następujących co kilka miesięcy:
W grudniu 2014 (v0.2) dodano m.in. mapę dostępnego obszaru, pochodnię do ekwipunku, funkcję czekania (przewijania czasu) oraz alchemię i związane z nią zadanie. Naprawiono też nieco „gliczy”, a także poprawiono twarze i urozmaicono fryzury bohaterom niezależnym.
W kwietniu 2015 (v0.3) dodano m.in. mechanikę otwierania zamków i związanie z nią minizadanie, a także tymczasowe głosy postaci i symulację percepcji NPC.
W czerwcu 2015 roku (v0.4) wersja alfa została znacząco wzbogacona, otrzymując m.in. cztery razy większy obszar do zwiedzania niż dotychczas (w tym wioskę Merhojed i obóz wojskowy), siedem zadań, mechanikę walki na miecze i jazdy konnej, turniej łuczniczy, pancerze do noszenia, mnóstwo muzyki, elegancki ekran mapy świata i poprawione modele postaci.
W styczniu 2016 roku (v0.5) wypuszczono ostatnią aktualizację wersji alfa, zawierającą przede wszystkim wstępną formę realistycznego systemu zbrodni (czyli reagowanie NPC na występki popełniane przez gracza), a także nowe zadania do wykonania, funkcję dynamicznego dostosowywania się ścieżki dźwiękowej do sytuacji, system walki z więcej niż jednym przeciwnikiem, więcej elementów RPG-owych i survivalowych, dodatkowe efekty graficzne, przemodelowany interfejs etc.
5.2.2. Beta-testy
Beta-testy (dla tej samej grupy odbiorców, co w przypadku wersji alfa) rozpoczęły się 3 marca 2016 roku. Wbrew zapowiedziom, ponownie wzięli w nich udział tylko posiadacze komputerów osobistych (użytkownicy konsol muszą jeszcze poczekać).
W porównaniu z alfą wersja beta oferuje znacznie większy obszar do zwiedzenia, dodatkowe zadania (w tym misje należące do głównego wątku fabularnego), możliwość wzięcia udziału w pierwszej większej bitwie, rozbudowany system walki i skradania się (z cichymi zabójstwami, stosowaniem trucizn, przebraniami etc.), więcej broni (tarcze, topory, buławy), zmienne warunki pogodowe etc.
5.3. Wydania
Firma CDP, polski dystrybutor Kingdom Come: Deliverance, sprzedaje w naszym kraju kilka wersji produkcji. Oprócz standardowej, można zamówić także Edycję Specjalną. Zawiera ona dodatek Skarby z Przeszłości, czyli pakiet z ekskluzywną zbroją dla postaci, mapą skarbów oraz lokacją do odkrycia. Cenę tego wydania ustalono na 219,99 złotych (PC) i 269,99 złotych (PlayStation 4 i Xbox One).
Osoby dysponujące większym zapasem gotówki (299,99 złotych na PC i 339,99 złotych na PS4 i XOne) mogą zaopatrzyć się w limitowaną Edycję Kolekcjonerską, zawierającą następujące elementy:
- ekskluzywny steelbook;
- materiałową mapę średniowiecznej Bohemii o wymiarach 30x30 cm;
- 15-centymetrową figurkę Henryka, głównego bohatera gry, wykonaną z żywicy polimerowej i pomalowaną na kolor srebrny;
- płytę CD ze ścieżką dźwiękową z gry;
- 32-stronicowy artbook w twardej oprawie.
5.4. Ciekawostki
Na potrzeby Kingdom Come: Deliverance napisano scenariusz liczący 650 tys. słów (więcej niż Stary Testament), który przekłada się na opowieść ukazywaną poprzez ok. 3,5 godziny cut-scenek. Świat gry zamieszkuje ok. 1000 unikatowych postaci niezależnych.
Ciekawostki z AMA na Reddicie:
W styczniu 2018 roku deweloperzy gry odpowiadali na pytania (nie zawsze poważne) fanów na forum Reddit. Oto czego się dowiedzieliśmy:
- pełna wersja zaoferuje trzydzieści głównych zadań o różnej długości. Do tego dojdzie sześćdziesiąt misji pobocznych i dodatkowych aktywności. Przejście gry zajmie około 50 godzin, a poznanie jej w 100% dwa razy dłużej;
- doba w grze będzie trwać 96 minut;
- po premierze twórcy zamierzają wspierać grę darmowymi aktualizacjami (jeden patch ukaże się w dniu debiutu). Do tego dojdą też dodatki;
- być może po premierze pojawi się tryb fotograficzny;
- w produkcji dostępnych ma być sporo minigierek związanych chociażby z czytaniem, ostrzeniem mieczy czy alchemią;
- podczas walki nie będzie można wydawać rozkazów towarzyszom;
- w grze nie będzie możliwości wyboru poziomu trudności. Produkcja jednak nie będzie tak trudna jak np. seria Dark Souls – bliżej ma być jej do Skyrima;
- wszystkie postacie będą mieć tyle samo zdrowia, łącznie z bohaterem gracza. Oznacza to, że każdego będzie można pokonać nawet jednym, albo dwoma ciosami, o ile trafimy w odpowiednie miejsce;
- nie ma planów na wersję VR;
- konie będą przestrzegać prawa grawitacji;
- Henry nie będzie mógł zapuścić brody.
6. Informacje popremierowe
6.1. Odbiór mediów
Kingdom Come: Deliverance spotkało się z ciepłym przyjęciem recenzentów, aczkolwiek gra nie ustrzegła się błędów. Narzekania kierowane były przede wszystkim w kierunku warstwy technicznej. Produkcja na starcie borykała się z rozmaitymi problemami i bugami oraz wydajnością. Dodatkowo nie wszystkim przypadł do gustu system zapisów (więcej na jego temat znajdziecie w dziale 6.3). Na plus wypadła za to historia, zadania dające dużo swobody oraz świat gry.
Wybrane recenzje:
- Gaming Nexus – 9/10;
- Game Revolution – 4,5/5;
- PC Gamer – 84/100;
- PCGamesN – 8/10;
- DarkStation – 4/5;
- GRYOnline.pl – 7,5/10;
- Hardcore Gamer – 3,5/5;
- Windows Central – 3/5;
- TheSixthAxis – 4/10.
6.2. Sprzedaż
W ciągu pierwszych dwóch dni sprzedaży, tytuł rozszedł się w nakładzie przekraczającym pół miliona egzemplarzy.
Aktualizacja #1
W osiem dni po premierze rozszedł się milion egzemplarzy, z czego połowa na PC-tach.
6.3. Mody
Podczas zabawy w Kingdom Come: Deliverance nie można zrobić save’a w dowolnym momencie – zamiast tego trzeba liczyć na automatyczne zapisy, które są niestety wykonywane w dużych odstępach czasu. Pewnym ratunkiem jest tzw. zbawienny sznaps, czyli specjalny napój-save. Niestety jest on trudno dostępny. Jeżeli przeszkadza Wam ta mechanika, możecie skorzystać z modyfikacji Unlimited Saving, pozwalającej na zapisywanie postępów w dowolnym momencie (oprócz kilku małych wyjątków). Po pobraniu wybranej wersji, należy wkleić rozpakowane archiwum do folderu „Data” w katalogu z zainstalowaną grą.
Co ciekawe, w marcu 2018 roku, po wprowadzeniu przez deweloperów opcji Save & Exit, pojawiła się kolejna modyfikacja, która usuwa tę możliwość.
Innym przydatnym modem jest instalowany w ten sam sposób Easy lockpicking, wyłączający minigierkę podczas otwierania zamkniętych drzwi za pomocą wytrycha.
6.4. Poradnik
Jak do wielu innych gier, tak i Kingdom Come: Deliverance doczekało się u nas poradnika. Jest on tym bardziej warty uwagi, że produkcja potrafi dać w kość. Warto więc zajrzeć w to miejsce by dowiedzieć się, jak ułatwić sobie rozgrywkę, zwłaszcza na początku przygody. W artykule Stranger wyjaśnia m.in. podstawy walki, rozwój postaci, podpowiada, jak należy się skradać czy gdzie można zdobyć porządne wyposażenie.
6.5. Dodatki fabularne
Poza szeregiem mniejszych (i darmowych) dodatków, Kingdom Come: Deliverance otrzymało cztery rozszerzenia fabularne, z których każdy wystarcza na około dziesięć godzin rozgrywki. Ich lista prezentuje się następująco:
From the Ashes
W lipcu 2018 roku deweloperzy oddali w nasze ręce pierwsze duże rozszerzenie, czyli From the Ashes, w którym Henryk otrzymuje zadanie budowy osady Przybysławice, na zlecenie pana Dziwisza z sąsiedniego Talmberka. W trakcie rozgrywki nie tylko budujemy, lecz także rozsądzamy spory wśród mieszkańców oraz dbamy o to, by w naszej wiosce wszystko funkcjonowało, jak należy. W sekcji 7. Multimedia znajdziecie pierwszy zwiastun dodatku.
The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon
Kolejne DLC, którego premiera odbyła się w październiku 2018 roku, pozwala nam wspomóc tytułowego pana Jana Ptaszka w jego miłosnych podbojach. Tym razem próbuje on bowiem zdobyć serce pięknej Karoliny. O tym, czy mu się to uda, możemy się przekonać w trakcie przygody trwającej od dziesięciu do piętnastu godzin.
Dodatek zawiera trzy nowe zadania, w trakcie których Henryk czyta miłosne wiersze, przygotowuje nocną „randkę” dwojga zakochanych oraz próbuje powstrzymać złego rzeźnika. Poza tym protagonista musi przeniknąć do obozu bandytów, wziąć udział w turnieju gry w kości czy nawet wykopać zwłoki oraz spróbować odnaleźć tajemniczego mordercę.
Band of Bastards
5 lutego 2019 roku do sprzedaży trafiło trzecie duże DLC do Kingdom Come: Deliverance. Fabuła dodatku zatytułowanego Band of Bastards koncentruje się na bandzie najemników, której przewodzi baron Kuno z Rychwaldu. Zostali oni sprowadzeni przez Sir Radzika Kobyłę, by opanować sytuację na drogach wokół Ratajów, a Henryk ma być ich przewodnikiem. Sprawy szybko wymykają się spod kontroli, bowiem spotkanie z odwiecznymi wrogami Radzika kończy się brutalnym starciem pomiędzy dwiema grupami.
A Woman’s Lot
Czwarte DLC do Kingdom Come: Deliverance, czyli A Woman’s Lot, zadebiutowało na komputerach osobistych 28 maja 2019 roku, natomiast na PlayStation 4 oraz Xboksie One – 11 czerwca. Na dodatek składają się dwie linie fabularne – w „Doli Kobiety” gracze wcielają się w Teresę mieszkającą w Skalicy, która jest świadkiem najazdu Zygmunta, z kolei w „Matce Boskiej Sazawskiej” przejmują kontrolę nad Henrykiem mającym za zadanie udzielić pomocy doznającej objawień Johance ze Skalicy. Oprócz nowych misji, autorzy oddają nam do dyspozycji psiego towarzysza i związaną z nim umiejętność (Psiarz); poza tym w grze pojawiają się nowe postacie (w tym jedna historyczna), a także niedostępna wcześniej broń i mikstura.
6.6. Royal Edition
28 maja 2019 roku do sprzedaży trafiło kompletne wydanie gry Kingdom Come: Deliverance, czyli Royal Edition. Oprócz podstawowej wersji tej produkcji zawiera ono wszystkie rozszerzenia, a można je nabyć zarówno w wersji cyfrowej, jak i w pudełku.
7. Multimedia
7.1. tvgry.pl
7.2. Video
Na kolejnym udostępnionym przez studio Warhorse materiale wideo pokazano infiltrację obozu bandytów. Nagranie jest o tyle ciekawe, że możemy na nim obejrzeć skradanie się. Na taki sposób rozgrywki wpływa sporo czynników. Np. podczas nocy jesteśmy oczywiście mniej widoczni. By jeszcze lepiej się ukrywać, warto ubrać się w odpowiedni strój, który gorzej chroni przed obrażeniami, ale jest ciemniejszy i sprawia, że postać ciszej się porusza. Do tego dochodzi też chowanie ciał wyeliminowanych przeciwników. Poza tym wideo pokazuje kilka innych elementów gry, w tym walkę.
Widoczny poniżej materiał wideo prezentuje blisko dziesięć minut rozgrywki. Tym razem deweloperzy pokazali kilka sposobów na zaliczenie jednej misji. Zadaniem graczy jest rozwiązanie zagadki napaści na właścicieli farmy. Śledztwo można przeprowadzić przepytując mieszkańców, którym udało się przeżyć lub sprawdzając miejsce zbrodni. Po odnalezieniu bandytów stajemy przed kolejnymi wyborami – zaatakować od razu, najpierw dać znać przełożonemu czy poczekać aż jeden z rannych rzezimieszków umrze i będziemy mogli go przeszukać. Pozostałe możliwości znajdziecie już na nagraniu.
- Oficjalna strona internetowa gry Kingdom Come: Deliverance
- Recenzja gry Kingdom Come: Deliverance - między Gothikiem a Wiedźminem
Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.