autor: Szymon Liebert
World of Tanks bez elementów „pay-to-win” – Wargaming zmienia model finansowy
Wargaming.net rezygnuje z opcji „pay-to-win” w swoich obecnych i przyszłych grach, czyli World of Tanks, World of Warplanes i World of Warships. Zmiana polityki ma pomóc między innymi w podbiciu rynku esportowego.
- Firma chce zrezygnować z płatnych opcji dających przewagę w walce
- Nowe podejście, zwane „free-to-win”, pomoże podbić rynek esportowy
- Polityka będzie obowiązywała w dotychczasowych i przyszłych grach
Firma Wargaming.net zamierza zmienić model finansowy obowiązujący w swoich grach, aby wyeliminować z niego elementy określane mianem „pay-to-win”, czyli dające przewagę w rozgrywce w zamian za opcjonalne opłaty. Zwrot w polityce dewelopera i wydawcy, który podbił rynek free-to-play grą multiplayer World of Tanks, będzie obowiązywał w obecnych i przyszłych projektach, a więc obejmie nadchodzące World of Warplanes i World of Warships.
Swoje plany Wargaming.net ujawniła na łamach portalu Gamasutra, gdzie szczegóły przybliżył Andrei Yarantsau, wiceprezes działu wydawniczego firmy. W skrócie chodzi o odejście od dotychczasowego planu na rzecz tak zwanego stylu „free-to-win”. To oznacza, że z gier znikną płatne opcje, które mogły zaburzać równowagę w mechanice walki. Wargaming chce zarabiać za to na innych elementach, w tym opcjach personalizacyjnych oraz specjalnych wersjach pojazdów.
Jak pisaliśmy, zmiana ma dotyczyć wszystkich obecnych i przyszłych tytułów firmy, a została podyktowana wieloma czynnikami. Jednym z nich jest chęć dostosowania gier do potrzeb coraz silniejszego rynku esportowego, na którym nie ma miejsca na elementy typu „pay-to-win”. Pierwsze testy nowego podejścia były prowadzone w 2012 roku. Wargaming podchodzi do nich poważnie i ostrożnie, bo zdaje sobie sprawę, że społeczność różnie reaguje na zmiany.
Pomysł Wargaming.net zasługuje na pochwałę, bo powinien spodobać się graczom. World of Tanks i tak ma dość dobrą opinię w społeczności fanów gier free-to-play, więc dalsze odejście od mikropłatności wpływających na szanse na polu bitwy powinny jeszcze bardziej zbliżyć grę do popularnych League of Legends, czy Dota 2. Produkcje Riot Games i Valve są uznawane za wzór w tej kategorii, bo rzeczywiście da się w nie grać z powodzeniem bez uiszczania żadnych opłat.
Wargaming.net to jedna z najważniejszych firm funkcjonujących na rynku free-to-play, która rozwinęła się bardzo po dużym sukcesie gry sieciowej World of Tanks. W tej produkcji zasiadamy za sterami maszyn bojowych i bierzemy udział w bitwach multiplayer. Grę cechuje między innymi rozbudowany system rozwoju i mnogość dostępnych modeli czołgów. Wargaming szykuje kolejne tytuły, koncentrujące się na innych formach walk: World of Warplanes i World of Warships.