autor: Bartosz Świątek
Wodoodporność iPhone była ściemą? 10 mln euro kary dla Apple we Włoszech
Włoski urząd zajmujący się ochroną konsumentów – AGCM – uznał, że Apple wprowadzało klientów w błąd w kwestii wodoodporności smartfonów, i nałożył na koncern grzywnę w wysokości 10 mln euro.
W SKRÓCIE:
- włoski urząd ds. konkurencji ukarał Apple grzywną w wysokości 10 mln euro;
- koncern miał wprowadzać klientów w błąd w kwestii wodoodporności iPhone’ów i odmawiać napraw gwarancyjnych przy uszkodzeniach spowodowanych przez ciecz.
Włoski urząd AGCM (odpowiednik rodzimego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, odpowiedzialny za kontrolowanie konkurencji i rynku) nałożył na koncern Apple karę w wysokości 10 mln euro (via Business Insider). Urzędnicy stwierdzili, że firma wprowadzała w błąd klientów, którzy nabyli smartfony iPhone (z serii od 8 do 11), fałszując dane dotyczące wodoodporności urządzeń.
Według specyfikacji podawanej w materiałach marketingowych, telefony iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone 11 Pro oraz iPhone 11 Pro Max można zanurzyć na głębokość 1-4 metrów i pozostawić w wodzie do 30 minut, bez obaw o negatywne konsekwencje dla sprzętu. Dotyczy to jednak wyłącznie testów w kontrolowanych warunkach, przeprowadzanych w czystej i statycznej wodzie. W normalnej sytuacji telefony mogą poradzić sobie gorzej, o czym firma nie poinformowała.
Równocześnie urząd regulacyjny zwrócił uwagę, że pomimo wodoodporności smartfonów, którą Apple chętnie chwali się w reklamach i innych oficjalnych materiałach, gwarancja na te urządzenia była unieważniana w przypadku zniszczeń dokonanych przez ciecz. Klienci byli więc zmuszeni płacić za takie naprawy z własnej kieszeni, o ile firmie w ogóle udało się je zreperować (uszkodzenia tego typu często są bardzo problematyczne).
Warto odnotować, że nie jest to pierwszy raz, kiedy Apple zostało ukarane przez AGCM – w 2018 roku firma otrzymała 10 mln euro karty za umyślne spowalnianie starych smartfonów.