autor: Szymon Liebert
Wii najsilniejszą marką w branży gier
Z badania agencji Millward Brown Optimor wynika, że konsola Wii jest najsilniejszą marką w branży gier, a jej wartość z roku na rok wzrosła o 21% (Gamasutra). Sukces Nintendo został okupiony minimalnym spadkiem znaczenia DS-a, chociaż także w tym przypadku japoński koncern wyprzedził konkurencję, czyli Microsoft (Xbox 360) oraz Sony (PlayStation 3, PS2).
Z badania agencji Millward Brown Optimor wynika, że konsola Wii jest najsilniejszą marką w branży gier, a jej wartość z roku na rok wzrosła o 21% (Gamasutra). Sukces Nintendo został okupiony minimalnym spadkiem znaczenia DS-a, chociaż także w tym przypadku japoński koncern wyprzedził konkurencję, czyli Microsoft (Xbox 360) oraz Sony (PlayStation 3, PS2).
Agencja po raz piąty przygotowała ranking BrandZ Top 100 – tym razem oszacowano w nim setkę najmocniejszych produktów na świecie w 2009 roku. W dziedzinie gier dominuje właśnie Nintendo – wartość rynkowa Wii to podobno 10 miliardów dolarów, dzięki czemu konsola wyprzedziła dotychczasowego lidera, czyli DS-a. Jak na tym tle prezentują się pozostałe koncerny?
Zdaniem Millward Brown Optimor Xbox 360 nieznacznie stracił na wartości rynkowej (1%), która wynosi mniej więcej 4.6 miliarda dolarów. Taki wynik daje konsoli trzecie miejsce w rankingu najbardziej cennych marek w branży gier. Na miejscu czwartym plasuje się oczywiście Sony z PlayStation 3 – według szacunków, konsola jest warta „zaledwie” 426 milionów dolarów.
Mimo słabego wyniku PlayStation 3 w porównaniu z innymi platformami, przedstawiciele agencji podkreślają, że zanotowała ona 25% wzrost wartości rynkowej (w ciągu ostatnich tygodni 2009 roku sprzedało się 3.8 milionów egzemplarzy tej konsoli). Prawdopodobnie po raz ostatni na liście pojawia się natomiast PlayStation 2 – konsola odnotowała 58% spadek swojej wartości.
Millward Brown Optimor potwierdza oczywistą ewolucję konsol, które z „maszyn do gier”, stały się multimedialnymi „kombajnami”, używanymi także do wypożyczania i oglądania filmów, czy programów sportowych. Jako ciekawostkę można dodać, że czołowe marki według agencji to: Google (114 miliardów dolarów wartości rynkowej), IBM, Apple oraz Microsoft.