autor: Wojciech Mroczek
Wciąż słaba sprzedaż PS Vita w Japonii
Nowa konsola Sony z tygodnia na tydzień znajduje w Japonii coraz mniej nabywców. Czy powtórzy się scenariusz obniżki ceny 3DS?
Wyniki sprzedaży PlayStation Vita w Japonii wyglądają coraz słabiej. W dniach 6-12 lutego nowa konsola przenośna Sony znalazła zaledwie niecałe 14 000 nabywców. W pierwszym, premierowym tygodniu sprzedaży Japończycy kupili około 325 000 sztuk nowego sprzętu, ale w kolejnych nie udało się już osiągnąć sześciocyfrowego wyniku. Pierwsze dwa miesiące na rynku zaowocowały sprzedażą około 560 000 egzemplarzy.
Trudno tu mówić o spektakularnym sukcesie. Konkurencyjne Nintendo 3DS, blisko rok po premierze, radzi sobie dużo lepiej. Warto jednak pamiętać, że 3DS, gdy skończył się już premierowy szał, również zmagał się ze słabymi wynikami handlowymi. W wypadku Nintendo, lekarstwem na mały popyt okazało się obniżenie ceny konsoli. Za wcześnie na spekulacje, czy Sony zdecyduje się również pójść tym torem. Wiemy jednak, że miałoby taką możliwość.
Sony nie cieszy się też wsparciem ze strony prasy. Japońska gazeta Nikkei wieszczy już wręcz bliski zgon PS Vita. Powołuje się przy tym na anonimowe źródło w japońskim przemyśle gier wideo, które twierdzi, że wielu deweloperów rozważa porzucenie swoich projektów dedykowanych nowemu dziecku Sony. Zamiast tego mieliby oni skoncentrować się na tworzeniu gier dla 3DS. Pogłoski te z dużym spokojem komentuje Scott Rhode – wiceprezes Sony Computer Entertainment Worldwide Studios. „Takie ekstremalne wypowiedzi zdarzają się co chwila. Ale oczywiście nie znalazłby się nikt, kto stanąłby przed kamerą i powtórzył, że wszyscy deweloperzy porzucają jedną konsolę, na rzecz drugiej – nieważne jakiej” – stwierdził Rhodes w rozmowie z serwisem Gamasutra.
Tymczasem zupełnie nie anonimowy, lecz przeciwnie – zasłużony dla japońskiego przemysłu gier wideo twórca – Motoi Okomoto, wypowiada się entuzjastycznie o PS Vita. „Gra, w której na ekranie pojawia się naraz 200 goblinów, 100 wrogów i niezmierzona ilość bryzgającej krwi, była możliwa do realizacji tylko dzięki wyjątkowym możliwościom jakie daje Vita” – stwierdza w rozmowie z serwisem Siliconera.
Motoi, który dotychczas związany był z Nintendo, współtworzył takie pozycje jak Pikmin, Super Mario Sunshine i Wii Play. Z Nintendo rozstał się w 2008 roku i wraz ze swoim studiem Entersphere wyprodukował Army Corps of Hell – jeden z tytułów dostępnych na PS Vita od dnia premiery.
Sporym zainteresowaniem graczy cieszyła się w zeszłym tygodniu premierowa produkcja dedykowana nowej konsoli Sony – zręcznościówka Gravity Rush. Blisko 43,5 tysiąca sprzedanych egzemplarzy zapewniło jej drugie miejsce na japońskiej liście bestselerów tygodnia.
Przypominamy – polska premiera PlayStation Vita już w przyszłą środę, 22 lutego.
Sprzedaż konsol w Japonii (6 – 12 lutego)
- 3DS: 67,558 (75,018*)
- PS3: 22,002 (23,293)
- PSP: 15,860 (15,847)
- PSV: 13,939 (17,141)
- Wii: 8,206 (8,814)
- PS2: 1,239 (481)
- X360: 1,139 (1,382)
- DSi LL: 957 (1,090)
- DSi: 651 (669)
(* w nawiasach wyniki z poprzedniego tygodnia)