autor: Michał Jodłowski
Wasteland 2 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Director's Cut]
To kompendium stanowi bazę wiedzy na temat post-apokaliptycznej gry RPG Wasteland 2. Zebrane w nim zostały najistotniejsze informacje i najciekawsze materiały na jej temat.
- 1. Fabuła
- 2. Świat gry (2.1. Frakcje; 2.2. Towarzysze i postaci niezależne; 2.3. Lokacje)
- 3. Mechanika (3.1. Atrybuty; 3.2. Umiejętności; 3.3. Walka; 3.4. Eksploracja; 3.5. Przetrwanie)
- 4. Technikalia (4.1. Silnik gry; 4.2. Lokalizacje; 4.3. Minimalne wymagania sprzętowe; 4.4. Zalecane wymagania sprzętowe; 4.5. Director’s Cut)
- 5. Pozostałe informacje
- 6. Materiały wideo
Wasteland 2 to kontynuacja gry Wasteland w klimacie post-apokaliptycznym, która wydana została w 1988 roku. Sequel jest przedstawicielem gatunku klasycznych gier cRPG i garściami czerpie nie tylko z pierwowzoru, ale także kultowej serii Fallout (nawiasem mówiąc: będącej ówczesnym „duchowym następcą” oryginalnego Wastelanda, choć wynikało to z problemów z prawami autorskimi), nad którą pracowało wielu deweloperów Wasteland 2. Za produkcję odpowiada studio inXile Entertainment, które fundusze zebrało poprzez zbiórkę w serwisie Kickstarter, jak również przed dotacje przez system PayPal. Gra zadebiutowała 19 września 2014 roku na komputerach osobistych z systemami Windows, Linux oraz Mac OS X. 13 października 2015 roku na pecetach (16 października na konsolach PlayStation 4 i Xbox One) ukazała się rozszerzona wersja Wasteland 2 – Wasteland 2: Director’s Cut.
Aktualizacja #1 [4 sierpnia 2014 r.]: deweloperzy poinformowali o możliwym przesunięciu daty premiery do drugiego tygodnia września. Ewentualna obsuwa ma mieć związek z przygotowywaniem pudełkowej wersji gry oraz wysyłką fizycznych nagród dla osób, które wsparły projekt w czasie zbiórki funduszy na platformie Kickstarter.
Aktualizacja #2 [22 sierpnia 2014 r.]: ujawniono, że oficjalna premiera Wastelanda 2. Ponadto w sekcji „6. Materiały wideo” pojawił się nowy, niemal godzinny gameplay.
Aktualizacja #3 [23 września 2014 r.]: kompendium zostało wzbogacone o informacje związane z premierą gry, m.in. polskim wydaniu, dotychczasowych wynikach sprzedaży czy zebranych ocenach. Owe dane dostępne są w sekcji „5. Pozostałe informacje”. Pojawiły się również dwa nowe materiały filmowe: zapis rozgrywki z komentarzem twórców i zwiastun na premierę. Można je obejrzeć w sekcji „6. Materiały filmowe”.
Aktualizacja #4 [11 marca 2015 r.]: studio inXile entertainment zapowiedziało przesiadkę na najnowszą wersję silnika Unity, który napędza Wasteland 2, co ma zwiększyć możliwości moderów i poprawić walory wizualne samej gry. Wiemy też, że post-apokaliptyczny erpeg ukaże się na konsolach PlayStation 4 i Xbox One w bliżej nieokreślonej jeszcze przyszłości. Natomiast w sekcji „6. Materiały wideo” pojawił się najnowszy zwiastun Wastelanda 2 opublikowany z okazji zapowiedzi wersji xboksowej podczas tegorocznej konferencji GDC.
Aktualizacja #5 [4 sierpnia 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o pierwsze informacje na temat Wasteland 2: Director’s Cut – rozszerzonej edycji gry Wasteland 2; znaleźć je można w sekcji „4.5. Director’s Cut”. W tym samym miejscu pojawił się także nowy zwiastun.
Aktualizacja #6 [4 stycznia 2016 r.]: zaktualizowano podsekcje „Silnik gry” oraz „Director’s Cut”.
1. Fabuła
Fabuła Wasteland 2 rozgrywa się 15 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwszej części. Gracz obejmuje kontrolę nad drużyną Desert Rangersów i jego zadaniem jest przywrócić porządek w regionie południowozachodnich Stanów Zjednoczonych. Przeszkadzać mu w tym będą rozmaite zagrożenia, w które obfitują post-nuklearne pustkowia, począwszy od tych prozaicznych w rodzaju trudnodostępnej wody i zabójczego promieniowania, aż po mordercze, zmutowane kreatury. Akcja Wasteland 2 rozpocznie się od pojawienia się trupa i tajemniczej audycji radiowej. Ukończenie głównego wątku fabularnego zajmie około 20 godzin obeznanych w gatunku graczom, natomiast tym, którzy nie grali w podobne gry czy wersję beta, może to zająć nawet 50 godzin.
2. Świat gry
Świat w Wasteland 2 nie różni się zbytnio od tego, który przedstawiony został w pierwszej części – zrujnowane ogromną wojną nuklearną pustkowie, które zamieszkuje garstka ocalałych ludzi często formujących różne frakcje czy osady. W Wasteland 2 graczom przyjdzie odwiedzić około 40-50 map będących lokacjami.
2.1. Frakcje
Są to rozmaite grupy, mające swoje cele i/lub wierzenia, a także opinię o pozostałych oraz o drużynie gracza. Zależnie od reputacji, mogą oni ułatwić lub uprzykrzyć życie oddziałowi Desert Rangersów. Oto frakcje występujące w grze, które zostały scharakteryzowane:
- Children of the Citadel – pół-ludzie, pół-maszyny z tej frakcji wierzą, że następnym krokiem w ewolucji gatunku ludzkiego jest połączenie się człowieka z maszynami. Zwykli ludzie nie zwracają ich uwagi.
- Desert Rangers – frakcja militarna skupiona na pomocy ludziom, którzy przetrwali nuklearną apokalipsę, a także na odbudowywaniu zrujnowanej cywilizacji. Uformowana została na wzór takich formacji, jak Texas Rangers czy Arizona Rangers. W obu częściach gry Wasteland gracz obejmuje kontrolę nad oddziałem Desert Rangersów.
- Gippers – grupa oddająca cześć Ronaldowi Reaganowi jako bogu.
- M.A.D. Monks – mnisi z południowej Arizony, będący częścią kultu Servants of the Mushroom Cloud, którzy oddają cześć promieniowaniu. Uważają oni absorpcję wystarczającej jego ilości oraz śmierć w obronie „zakonu” w wybuchu nuklearnym za jedyne sposoby osiągnięcia życia pozagrobowego.
- Mannerites – grupa dbająca o dobre maniery i zachowanie, której przewodzi Mr Manners. Uwielbienie etykiety nie przeszkadza im jednak w byciu kanibalami.
- Pistol Packing Priests – fanatyczna grupa religijna, której członkowie uważają, że atomowa apokalipsa powinna była oczyścić świat z ludzkości. Ponieważ tak się nie stało, postanowili oni wziąć sprawy w swoje ręce i dopełnić dzieła zniszczenia.
- Rail Nomads – koczowniczy lud podzielony na klany.
- Red Skorpion Militia – frakcja mająca swoją siedzibę w byłej głównej bazie Desert Rangersów, do których są wyjątkowo wrogo nastawieni.
- Robinsons – frakcja, której hasłem przewodnim jest pozytywne myślenie. Swoje inspiracje czerpią z takich postaci jak Dale Carnegie czy Tony Robbinson.
- Wrecking Crew – gang psychopatów terroryzujących mieszkańców pustkowi. Ich znakiem rozpoznawczym są zbroje wykonane ze złomu.
2.2. Towarzysze i postaci niezależne
Wasteland 2 z definicji jest grą drużynową, więc, podobnie jak w pierwowzorze, przyjdzie graczom prowadzić oddział Desert Rangersów. Mądre zarządzanie zasobami i wykorzystywanie umiejętności poszczególnych jego członków jest podstawą przetrwania na post-apokaliptycznych pustkowiach. Na początku gry tworzy się czteroosobową drużynę bądź wybiera z ośmiu wcześniej przygotowanych Rangersów. Możliwe jest także zmieszanie gotowych postaci ze stworzonymi własnoręcznie.
Postaci niezależne reagują na drużynę gracza i jej cechy, gdyż posiadają własne osobowości i cele. Mogą być to reakcje przyjazne, jak i skrajnie wrogie.
2.3. Lokacje
W Wasteland 2 przyjdzie graczom odwiedzić Arizonę oraz Kalifornię, w tym Miasto Grzechu – Los Angeles. W grze powraca także kilka lokacji z pierwszego Wastelanda, m.in. wcześniej wspomniane L.A. czy Darwin Village.
3. Mechanika
Wasteland 2 jest klasyczną, drużynową grą RPG, w której kluczowe jest sprawne zarządzanie zasobami oraz dowodzenie drużyną, w tym adekwatne do sytuacji wykorzystywanie umiejętności poszczególnych jej członków. Poniżej opisane zostały najważniejsze aspekty mechaniczne.
3.1. Atrybuty
Twórcy puszczają w tej kwestii oczko do fanów Fallouta, gdyż system atrybutów zwie się C.L.A.S.S.I.C, będąc nawiązaniem do falloutowego S.P.E.C.I.A.L. Oto rozwinięcie skrótu:
- Coordination (CO) – generalna koordynacja ruchowa. Decyduje ona o tym, jak efektywnie postać używa broni palnej, ustala ilość jej punktów akcji [oryg. Action Points (AP)], a także zwiększa szansę na trafienie krytyczne w walce na dystans.
- Luck (LK) – jak sama nazwa wskazuje, jest to atrybut odpowiedzialny za szczęście danej postaci. Dzięki niemu zwiększona zostaje szansa na trafienia krytyczne, dodatkowe punkty akcji, jak również wybrnięcie z wielu sytuacji.
- Awareness (AW) – zdolność zauważania rzeczy dziejących się wokół postaci. Od tego atrybutu zależy m.in. kolejność tur w walce.
- Strength (ST) – siła postaci. Zwiększa maksymalną ilość punktów kondycji, udźwig, a także obrażenia zadawane w walce wręcz.
- Speed (SP) – szybkość postaci. Zwiększa możliwość poruszania się postaci (tj. ilość ruchu na punkt akcji) oraz skraca czas wykonywania czynności.
- Intelligence (IQ) – inteligencja, wiedza i mądrość postaci. Zwiększa ilość otrzymywanych punktów umiejętności na poziom.
- Charisma (CHR) – osobisty urok, osobowość i zdolność przekonywania postaci. Wpływa na to, jak postrzegają ją mieszkańcy pustkowi, a także jak zareagują na rozmaite czynności.
3.2. Umiejętności
Umiejętności bojowe (zwiększające szansę na trafienie danym rodzajem broni):
- Blunt Weapons – broń obuchowa.
- Bladed Weapons – broń sieczna.
- Anti-Tank-Weapons – broń przeciwpancerna.
- Submachine Guns – pistolety maszynowe.
- Shotguns – strzelby.
- Energy Weapons – broń energetyczna.
- Assault Rifles – karabiny szturmowe.
- Sniper Rifles – karabiny snajperskie.
- Handguns – pistolety.
Umiejętności niebojowe:
- Picklock – otwieranie zwyczajnych zamków.
- Safecrack – otwieranie zabezpieczonych zamków.
- Alarm Disarm – rozbrajanie alarmów, a także naprawianie uszkodzonych kabli.
- Toaster Repair – naprawianie zepsutych tosterów (?!).
- Computer Tech – hackowanie komputerów i systemów komputerowych.
- Synth Tech – naprawianie i przeprogramowywanie robotów oraz innych syntetycznych istot.
- Demolitions – używanie ładunków wybuchowych. Poza walką przydają się do „otwierania” drzwi i torowania przejścia.
- Brute Force – możność rozwalenia różnych przedmiotów za pomocą siły mięśni.
- Salvaging – odzysk lub złomowanie, jeśli wola. Postać, która dysponuje wysokim poziomem umiejętności potrafi zrobić użytek z wielu znalezionych przedmiotów.
- Kiss Ass – komplementowanie, uwodzenie i podlizywanie się.
- Hard Ass – zastraszanie i agresywna mowa.
- Smart Ass – perswazja.
Umiejętności ogólne:
- Barter – umiejętność negocjowania korzystniejszych cen zakupu i sprzedaży.
- Outdoorsman – umiejętność oszczędzania wody w podróży. Rozwija możliwości w trakcie spotkań losowych.
- Leadership – zdolności przywódcze determinujące to, jak bardzo danej postaci słuchają inne.
- Cliff Clavin Backer Skill – zdolność ekskluzywna dla darczyńców, pozwalająca na podłapanie różnych smaczków w grze.
- Animal Whisperer – umiejętność sprawiania, że zwierzęta pozostają obojętne, uciekają lub podążają za postacią.
- Field Medic – szybkie opatrywanie w czasie walki.
- Surgeon – skomplikowane metody leczenia, których używa się do pomocy okaleczonym lub np. nieprzytomnym postaciom. Można używać tej umiejętności w czasie walki, lecz korzystanie z niej trwa długo, więc leczący może potrzebować osłony.
- Weaponsmithing – tworzenie i modyfikowanie broni.
- Field Stripping – rozkładanie znalezionej broni na części, aby ulepszyć własną.
- Perception – umożliwia krótkotrwałe widzenie przeciwników przez cienkie ściany, poznanie pola widzenia wrogów, identyfikowanie przedmiotów czy wykrywanie pułapek.
3.3. Walka
Walka toczy się w systemie turowym.
3.4. Eksploracja
Eksploracja odbywa się na trójwymiarowej mapie, na której akcja toczy się w czasie rzeczywistym. Przypomina ona nieco rozwiązanie znane z Neverwinter Nights 2: Gniew Zehira. W czasie podróży zdarzają się rozmaite spotkania losowe, zarówno te potencjalnie korzystne, jak i te kończące się walką o życie. Część umiejętności postaci wpływa na możliwości drużyny podczas eksploracji. Wcześniej odkryte lokacje możemy odwiedzić z ogólnej mapy świata, co w rzeczywistości jest systemem szybkiej podróży. Zasadniczo pojawią się trzy rodzaje lokacji: osady (czyli duże skupiska ludzi, np. miasto), pomniejsze obiekty (w rodzaju stacji benzynowej czy zawalonej kopalni), a także składy zasobów pod różnymi postaciami (od wody po broń).
3.5. Przetrwanie
Świat Wasteland 2 jest bardzo niebezpieczny i przetrwanie w nim wcale nie jest łatwe. Gracz musi szczególną uwagę zwracać na poziom nawodnienia i napromieniowania postaci. Oba wskaźniki decydują o tym, czy członkowie drużyny będą otrzymywać obrażenia jako efekt uboczny. Poza tym na oddział Desert Rangersów czyha cała masa wrogów różnej maści.
4. Technikalia
4.1. Silnik gry
Gra wykorzystuje silnik Unity, ten sam, którego używają np. twórcy Pillars of Eternity oraz Torment: Tides of Numenera. Wraz z wydaniem edycji Director’s Cut dokonano przesiadki z dotychczas używanego Unity w wersji 4.5 na najnowsze Unity 5, co gwarantuje moderom większe pole do popisu, a także poprawia walory wizualne samej gry.
4.2. Lokalizacje
Wasteland 2 dostępny jest w językach: angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, rosyjskim i polskim. W Polsce grę wyda firma Cenega.
4.3. Minimalne wymagania sprzętowe
- Procesor: Dual Core 3,0 GHz
- Karta grafiki: 512 MB pamięci
- Pamięć RAM: 4 GB
- Dysk twardy: 20 GB wolnej przestrzeni dyskowej
- System operacyjny: Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 (32-bit lub 64-bit)
4.4. Zalecane wymagania sprzętowe
- Procesor: Intel Core i5 3,0 GHz
- Karta grafiki: 1 GB pamięci
- Pamięć RAM: 4 GB RAM
- Dysk twardy: 20 GB wolnej przestrzeni dyskowej
- System operacyjny: Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 (32-bit lub 64-bit)
4.5. Director’s Cut
Udoskonalone wydanie Wasteland 2 – Wasteland 2: Director’s Cut (dawniej: Game of the Year Edition) – ukazało się 13 października 2015 roku na komputerach osobistych, a trzy dni później również na konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Oprócz usprawnień graficznych, wynikających z przesiadki na najnowszą, piątą wersję silnika Unity, edycja rozszerzona wprowadza m.in. nowe perki i modyfikatory osobowości naszych postaci oraz system precyzyjnych ataków, pozwalający namierzać konkretne części ciała u przeciwników. Posiadacze oryginalnego Wasteland 2 na PC mogą dokonać nieodpłatnej aktualizacji do Director’s Cut.
5. Pozostałe informacje
- Wszyscy nabywcy gry otrzymują zremasterowaną wersję pierwszego Wastelanda, przystosowaną do działania na nowoczesnych systemach operacyjnych i obsługiwania wysokich rozdzielczości.
- Wśród twórców gry znaleźli się kluczowi deweloperzy pierwszej części serii, jak również Chris Avellone – weteran branży, który oprócz Fallouta 2, anulowanego Van Buren (podówczas mającego być Falloutem 3) oraz Fallout: New Vegas, pracował nad takimi znakomitymi grami, jak obie części Icewind Dale oraz kultowy Planescape: Torment; obecnie pracuje nad Pillars of Eternity oraz Torment: Tides of Numenera.
- Muzykę do gry skomponował Mark Morgan, który jest autorem ścieżek dźwiękowych m.in. gier Fallout, Fallout 2 oraz Planescape: Torment.
- Premierowy Wasteland 2 w Polsce ukazał się w bogatszej wersji – Edycji Strażnika, która zawiera m.in. płytę ze ścieżką dźwiękową, plakat, pudełko kolekcjonerskie, mapę świata, bogatą instrukcję i 5 kolekcjonerskich kart z grafikami z gry.
- W okresie 14 - 20 września 2014 roku, Wasteland 2 zajmował 1. miejsce w kategorii najczęściej kupowanych gier na platformie Steam. Pobił on takie produkcje, jak The Elder Scrolls V: Skyrim Legendary Edition oraz Counter-Strike: Global Offensive.
- Polska lokalizacja Wastelanda 2 spotkała się z krytyką ze względu na liczne błędy różnego rodzaju. Polski wydawca gry, firma Cenega, wytłumaczyła taki stan rzeczy samą mechaniką dialogów post-apokaliptycznego erpega i jego ogólną specyfikacją techniczną. Obiecano także stosowny patch, który zniweluje bądź ograniczy ów problem do minimum.
- Zagraniczne serwisy branżowe bardzo ciepło przyjęły Wasteland 2, wystawiając mu średnią ocenę 8/10 według serwisu Metacritic (w porównaniu do 7.2/10 od internautów).
- Hed w swojej recenzji wystawił Wastelandowi 2 ocenę 7/10, natomiast średnia nota czytelników serwisu GRY-OnLine wynosi 6.8/10.