Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 stycznia 2016, 23:40

autor: Michał Jodłowski

Wasteland 2 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Director's Cut]

To kompendium stanowi bazę wiedzy na temat post-apokaliptycznej gry RPG Wasteland 2. Zebrane w nim zostały najistotniejsze informacje i najciekawsze materiały na jej temat.

Wasteland 2 – kompendium wiedzy - Wasteland 2 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Director's Cut] - wiadomość - 2016-01-04
Wasteland 2 – kompendium wiedzy
Spis treści:
  • 1. Fabuła
  • 2. Świat gry (2.1. Frakcje; 2.2. Towarzysze i postaci niezależne; 2.3. Lokacje)
  • 3. Mechanika (3.1. Atrybuty; 3.2. Umiejętności; 3.3. Walka; 3.4. Eksploracja; 3.5. Przetrwanie)
  • 4. Technikalia (4.1. Silnik gry; 4.2. Lokalizacje; 4.3. Minimalne wymagania sprzętowe; 4.4. Zalecane wymagania sprzętowe; 4.5. Director’s Cut)
  • 5. Pozostałe informacje
  • 6. Materiały wideo

Wasteland 2 to kontynuacja gry Wasteland w klimacie post-apokaliptycznym, która wydana została w 1988 roku. Sequel jest przedstawicielem gatunku klasycznych gier cRPG i garściami czerpie nie tylko z pierwowzoru, ale także kultowej serii Fallout (nawiasem mówiąc: będącej ówczesnym „duchowym następcą” oryginalnego Wastelanda, choć wynikało to z problemów z prawami autorskimi), nad którą pracowało wielu deweloperów Wasteland 2. Za produkcję odpowiada studio inXile Entertainment, które fundusze zebrało poprzez zbiórkę w serwisie Kickstarter, jak również przed dotacje przez system PayPal. Gra zadebiutowała 19 września 2014 roku na komputerach osobistych z systemami Windows, Linux oraz Mac OS X. 13 października 2015 roku na pecetach (16 października na konsolach PlayStation 4 i Xbox One) ukazała się rozszerzona wersja Wasteland 2Wasteland 2: Director’s Cut.

Aktualizacja #1 [4 sierpnia 2014 r.]: deweloperzy poinformowali o możliwym przesunięciu daty premiery do drugiego tygodnia września. Ewentualna obsuwa ma mieć związek z przygotowywaniem pudełkowej wersji gry oraz wysyłką fizycznych nagród dla osób, które wsparły projekt w czasie zbiórki funduszy na platformie Kickstarter.

Aktualizacja #2 [22 sierpnia 2014 r.]: ujawniono, że oficjalna premiera Wastelanda 2. Ponadto w sekcji „6. Materiały wideo” pojawił się nowy, niemal godzinny gameplay.

Aktualizacja #3 [23 września 2014 r.]: kompendium zostało wzbogacone o informacje związane z premierą gry, m.in. polskim wydaniu, dotychczasowych wynikach sprzedaży czy zebranych ocenach. Owe dane dostępne są w sekcji „5. Pozostałe informacje”. Pojawiły się również dwa nowe materiały filmowe: zapis rozgrywki z komentarzem twórców i zwiastun na premierę. Można je obejrzeć w sekcji „6. Materiały filmowe”.

Aktualizacja #4 [11 marca 2015 r.]: studio inXile entertainment zapowiedziało przesiadkę na najnowszą wersję silnika Unity, który napędza Wasteland 2, co ma zwiększyć możliwości moderów i poprawić walory wizualne samej gry. Wiemy też, że post-apokaliptyczny erpeg ukaże się na konsolach PlayStation 4 i Xbox One w bliżej nieokreślonej jeszcze przyszłości. Natomiast w sekcji „6. Materiały wideo” pojawił się najnowszy zwiastun Wastelanda 2 opublikowany z okazji zapowiedzi wersji xboksowej podczas tegorocznej konferencji GDC.

Aktualizacja #5 [4 sierpnia 2015 r.]: kompendium zostało wzbogacone o pierwsze informacje na temat Wasteland 2: Director’s Cut – rozszerzonej edycji gry Wasteland 2; znaleźć je można w sekcji „4.5. Director’s Cut”. W tym samym miejscu pojawił się także nowy zwiastun.

Aktualizacja #6 [4 stycznia 2016 r.]: zaktualizowano podsekcje „Silnik gry” oraz „Director’s Cut”.

1. Fabuła

Fabuła Wasteland 2 rozgrywa się 15 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwszej części. Gracz obejmuje kontrolę nad drużyną Desert Rangersów i jego zadaniem jest przywrócić porządek w regionie południowozachodnich Stanów Zjednoczonych. Przeszkadzać mu w tym będą rozmaite zagrożenia, w które obfitują post-nuklearne pustkowia, począwszy od tych prozaicznych w rodzaju trudnodostępnej wody i zabójczego promieniowania, aż po mordercze, zmutowane kreatury. Akcja Wasteland 2 rozpocznie się od pojawienia się trupa i tajemniczej audycji radiowej. Ukończenie głównego wątku fabularnego zajmie około 20 godzin obeznanych w gatunku graczom, natomiast tym, którzy nie grali w podobne gry czy wersję beta, może to zająć nawet 50 godzin.

2. Świat gry

Świat w Wasteland 2 nie różni się zbytnio od tego, który przedstawiony został w pierwszej części – zrujnowane ogromną wojną nuklearną pustkowie, które zamieszkuje garstka ocalałych ludzi często formujących różne frakcje czy osady. W Wasteland 2 graczom przyjdzie odwiedzić około 40-50 map będących lokacjami.

2.1. Frakcje

Są to rozmaite grupy, mające swoje cele i/lub wierzenia, a także opinię o pozostałych oraz o drużynie gracza. Zależnie od reputacji, mogą oni ułatwić lub uprzykrzyć życie oddziałowi Desert Rangersów. Oto frakcje występujące w grze, które zostały scharakteryzowane:

  • Children of the Citadel – pół-ludzie, pół-maszyny z tej frakcji wierzą, że następnym krokiem w ewolucji gatunku ludzkiego jest połączenie się człowieka z maszynami. Zwykli ludzie nie zwracają ich uwagi.
  • Desert Rangers – frakcja militarna skupiona na pomocy ludziom, którzy przetrwali nuklearną apokalipsę, a także na odbudowywaniu zrujnowanej cywilizacji. Uformowana została na wzór takich formacji, jak Texas Rangers czy Arizona Rangers. W obu częściach gry Wasteland gracz obejmuje kontrolę nad oddziałem Desert Rangersów.
  • Gippers – grupa oddająca cześć Ronaldowi Reaganowi jako bogu.
  • M.A.D. Monks – mnisi z południowej Arizony, będący częścią kultu Servants of the Mushroom Cloud, którzy oddają cześć promieniowaniu. Uważają oni absorpcję wystarczającej jego ilości oraz śmierć w obronie „zakonu” w wybuchu nuklearnym za jedyne sposoby osiągnięcia życia pozagrobowego.
  • Mannerites – grupa dbająca o dobre maniery i zachowanie, której przewodzi Mr Manners. Uwielbienie etykiety nie przeszkadza im jednak w byciu kanibalami.
  • Pistol Packing Priests – fanatyczna grupa religijna, której członkowie uważają, że atomowa apokalipsa powinna była oczyścić świat z ludzkości. Ponieważ tak się nie stało, postanowili oni wziąć sprawy w swoje ręce i dopełnić dzieła zniszczenia.
  • Rail Nomads – koczowniczy lud podzielony na klany.
  • Red Skorpion Militia – frakcja mająca swoją siedzibę w byłej głównej bazie Desert Rangersów, do których są wyjątkowo wrogo nastawieni.
  • Robinsons – frakcja, której hasłem przewodnim jest pozytywne myślenie. Swoje inspiracje czerpią z takich postaci jak Dale Carnegie czy Tony Robbinson.
  • Wrecking Crew – gang psychopatów terroryzujących mieszkańców pustkowi. Ich znakiem rozpoznawczym są zbroje wykonane ze złomu.

2.2. Towarzysze i postaci niezależne

Wasteland 2 z definicji jest grą drużynową, więc, podobnie jak w pierwowzorze, przyjdzie graczom prowadzić oddział Desert Rangersów. Mądre zarządzanie zasobami i wykorzystywanie umiejętności poszczególnych jego członków jest podstawą przetrwania na post-apokaliptycznych pustkowiach. Na początku gry tworzy się czteroosobową drużynę bądź wybiera z ośmiu wcześniej przygotowanych Rangersów. Możliwe jest także zmieszanie gotowych postaci ze stworzonymi własnoręcznie.

Postaci niezależne reagują na drużynę gracza i jej cechy, gdyż posiadają własne osobowości i cele. Mogą być to reakcje przyjazne, jak i skrajnie wrogie.

2.3. Lokacje

W Wasteland 2 przyjdzie graczom odwiedzić Arizonę oraz Kalifornię, w tym Miasto Grzechu – Los Angeles. W grze powraca także kilka lokacji z pierwszego Wastelanda, m.in. wcześniej wspomniane L.A. czy Darwin Village.

Czas nie był łaskawy dla Los Angeles. - Wasteland 2 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Director's Cut] - wiadomość - 2016-01-04
Czas nie był łaskawy dla Los Angeles.

3. Mechanika

Wasteland 2 jest klasyczną, drużynową grą RPG, w której kluczowe jest sprawne zarządzanie zasobami oraz dowodzenie drużyną, w tym adekwatne do sytuacji wykorzystywanie umiejętności poszczególnych jej członków. Poniżej opisane zostały najważniejsze aspekty mechaniczne.

3.1. Atrybuty

Twórcy puszczają w tej kwestii oczko do fanów Fallouta, gdyż system atrybutów zwie się C.L.A.S.S.I.C, będąc nawiązaniem do falloutowego S.P.E.C.I.A.L. Oto rozwinięcie skrótu:

  • Coordination (CO) – generalna koordynacja ruchowa. Decyduje ona o tym, jak efektywnie postać używa broni palnej, ustala ilość jej punktów akcji [oryg. Action Points (AP)], a także zwiększa szansę na trafienie krytyczne w walce na dystans.
  • Luck (LK) – jak sama nazwa wskazuje, jest to atrybut odpowiedzialny za szczęście danej postaci. Dzięki niemu zwiększona zostaje szansa na trafienia krytyczne, dodatkowe punkty akcji, jak również wybrnięcie z wielu sytuacji.
  • Awareness (AW) – zdolność zauważania rzeczy dziejących się wokół postaci. Od tego atrybutu zależy m.in. kolejność tur w walce.
  • Strength (ST) – siła postaci. Zwiększa maksymalną ilość punktów kondycji, udźwig, a także obrażenia zadawane w walce wręcz.
  • Speed (SP) – szybkość postaci. Zwiększa możliwość poruszania się postaci (tj. ilość ruchu na punkt akcji) oraz skraca czas wykonywania czynności.
  • Intelligence (IQ) – inteligencja, wiedza i mądrość postaci. Zwiększa ilość otrzymywanych punktów umiejętności na poziom.
  • Charisma (CHR) – osobisty urok, osobowość i zdolność przekonywania postaci. Wpływa na to, jak postrzegają ją mieszkańcy pustkowi, a także jak zareagują na rozmaite czynności.

3.2. Umiejętności

Umiejętności bojowe (zwiększające szansę na trafienie danym rodzajem broni):

  • Blunt Weapons – broń obuchowa.
  • Bladed Weapons – broń sieczna.
  • Anti-Tank-Weapons – broń przeciwpancerna.
  • Submachine Guns – pistolety maszynowe.
  • Shotguns – strzelby.
  • Energy Weapons – broń energetyczna.
  • Assault Rifles – karabiny szturmowe.
  • Sniper Rifles – karabiny snajperskie.
  • Handguns – pistolety.

Umiejętności niebojowe:

  • Picklock – otwieranie zwyczajnych zamków.
  • Safecrack – otwieranie zabezpieczonych zamków.
  • Alarm Disarm – rozbrajanie alarmów, a także naprawianie uszkodzonych kabli.
  • Toaster Repair – naprawianie zepsutych tosterów (?!).
  • Computer Tech – hackowanie komputerów i systemów komputerowych.
  • Synth Tech – naprawianie i przeprogramowywanie robotów oraz innych syntetycznych istot.
  • Demolitions – używanie ładunków wybuchowych. Poza walką przydają się do „otwierania” drzwi i torowania przejścia.
  • Brute Force – możność rozwalenia różnych przedmiotów za pomocą siły mięśni.
  • Salvaging – odzysk lub złomowanie, jeśli wola. Postać, która dysponuje wysokim poziomem umiejętności potrafi zrobić użytek z wielu znalezionych przedmiotów.
  • Kiss Ass – komplementowanie, uwodzenie i podlizywanie się.
  • Hard Ass – zastraszanie i agresywna mowa.
  • Smart Ass – perswazja.

Umiejętności ogólne:

  • Barter – umiejętność negocjowania korzystniejszych cen zakupu i sprzedaży.
  • Outdoorsman – umiejętność oszczędzania wody w podróży. Rozwija możliwości w trakcie spotkań losowych.
  • Leadership – zdolności przywódcze determinujące to, jak bardzo danej postaci słuchają inne.
  • Cliff Clavin Backer Skill – zdolność ekskluzywna dla darczyńców, pozwalająca na podłapanie różnych smaczków w grze.
  • Animal Whisperer – umiejętność sprawiania, że zwierzęta pozostają obojętne, uciekają lub podążają za postacią.
  • Field Medic – szybkie opatrywanie w czasie walki.
  • Surgeon – skomplikowane metody leczenia, których używa się do pomocy okaleczonym lub np. nieprzytomnym postaciom. Można używać tej umiejętności w czasie walki, lecz korzystanie z niej trwa długo, więc leczący może potrzebować osłony.
  • Weaponsmithing – tworzenie i modyfikowanie broni.
  • Field Stripping – rozkładanie znalezionej broni na części, aby ulepszyć własną.
  • Perception – umożliwia krótkotrwałe widzenie przeciwników przez cienkie ściany, poznanie pola widzenia wrogów, identyfikowanie przedmiotów czy wykrywanie pułapek.

3.3. Walka

Walka toczy się w systemie turowym.

3.4. Eksploracja

Eksploracja odbywa się na trójwymiarowej mapie, na której akcja toczy się w czasie rzeczywistym. Przypomina ona nieco rozwiązanie znane z Neverwinter Nights 2: Gniew Zehira. W czasie podróży zdarzają się rozmaite spotkania losowe, zarówno te potencjalnie korzystne, jak i te kończące się walką o życie. Część umiejętności postaci wpływa na możliwości drużyny podczas eksploracji. Wcześniej odkryte lokacje możemy odwiedzić z ogólnej mapy świata, co w rzeczywistości jest systemem szybkiej podróży. Zasadniczo pojawią się trzy rodzaje lokacji: osady (czyli duże skupiska ludzi, np. miasto), pomniejsze obiekty (w rodzaju stacji benzynowej czy zawalonej kopalni), a także składy zasobów pod różnymi postaciami (od wody po broń).

3.5. Przetrwanie

Świat Wasteland 2 jest bardzo niebezpieczny i przetrwanie w nim wcale nie jest łatwe. Gracz musi szczególną uwagę zwracać na poziom nawodnienia i napromieniowania postaci. Oba wskaźniki decydują o tym, czy członkowie drużyny będą otrzymywać obrażenia jako efekt uboczny. Poza tym na oddział Desert Rangersów czyha cała masa wrogów różnej maści.

W grze trzeba sprawnie wykorzystywać taktykę i posiadane umiejętności, aby przetrwać. - Wasteland 2 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Director's Cut] - wiadomość - 2016-01-04
W grze trzeba sprawnie wykorzystywać taktykę i posiadane umiejętności, aby przetrwać.

4. Technikalia

4.1. Silnik gry

Gra wykorzystuje silnik Unity, ten sam, którego używają np. twórcy Pillars of Eternity oraz Torment: Tides of Numenera. Wraz z wydaniem edycji Director’s Cut dokonano przesiadki z dotychczas używanego Unity w wersji 4.5 na najnowsze Unity 5, co gwarantuje moderom większe pole do popisu, a także poprawia walory wizualne samej gry.

4.2. Lokalizacje

Wasteland 2 dostępny jest w językach: angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, rosyjskim i polskim. W Polsce grę wyda firma Cenega.

4.3. Minimalne wymagania sprzętowe

  • Procesor: Dual Core 3,0 GHz
  • Karta grafiki: 512 MB pamięci
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Dysk twardy: 20 GB wolnej przestrzeni dyskowej
  • System operacyjny: Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 (32-bit lub 64-bit)

4.4. Zalecane wymagania sprzętowe

  • Procesor: Intel Core i5 3,0 GHz
  • Karta grafiki: 1 GB pamięci
  • Pamięć RAM: 4 GB RAM
  • Dysk twardy: 20 GB wolnej przestrzeni dyskowej
  • System operacyjny: Windows XP / Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 (32-bit lub 64-bit)

4.5. Director’s Cut

Udoskonalone wydanie Wasteland 2Wasteland 2: Director’s Cut (dawniej: Game of the Year Edition) – ukazało się 13 października 2015 roku na komputerach osobistych, a trzy dni później również na konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Oprócz usprawnień graficznych, wynikających z przesiadki na najnowszą, piątą wersję silnika Unity, edycja rozszerzona wprowadza m.in. nowe perki i modyfikatory osobowości naszych postaci oraz system precyzyjnych ataków, pozwalający namierzać konkretne części ciała u przeciwników. Posiadacze oryginalnego Wasteland 2 na PC mogą dokonać nieodpłatnej aktualizacji do Director’s Cut.

5. Pozostałe informacje

  • Wszyscy nabywcy gry otrzymują zremasterowaną wersję pierwszego Wastelanda, przystosowaną do działania na nowoczesnych systemach operacyjnych i obsługiwania wysokich rozdzielczości.
  • Wśród twórców gry znaleźli się kluczowi deweloperzy pierwszej części serii, jak również Chris Avellone – weteran branży, który oprócz Fallouta 2, anulowanego Van Buren (podówczas mającego być Falloutem 3) oraz Fallout: New Vegas, pracował nad takimi znakomitymi grami, jak obie części Icewind Dale oraz kultowy Planescape: Torment; obecnie pracuje nad Pillars of Eternity oraz Torment: Tides of Numenera.
  • Muzykę do gry skomponował Mark Morgan, który jest autorem ścieżek dźwiękowych m.in. gier Fallout, Fallout 2 oraz Planescape: Torment.
  • Premierowy Wasteland 2 w Polsce ukazał się w bogatszej wersji – Edycji Strażnika, która zawiera m.in. płytę ze ścieżką dźwiękową, plakat, pudełko kolekcjonerskie, mapę świata, bogatą instrukcję i 5 kolekcjonerskich kart z grafikami z gry.
  • W okresie 14 - 20 września 2014 roku, Wasteland 2 zajmował 1. miejsce w kategorii najczęściej kupowanych gier na platformie Steam. Pobił on takie produkcje, jak The Elder Scrolls V: Skyrim Legendary Edition oraz Counter-Strike: Global Offensive.
  • Polska lokalizacja Wastelanda 2 spotkała się z krytyką ze względu na liczne błędy różnego rodzaju. Polski wydawca gry, firma Cenega, wytłumaczyła taki stan rzeczy samą mechaniką dialogów post-apokaliptycznego erpega i jego ogólną specyfikacją techniczną. Obiecano także stosowny patch, który zniweluje bądź ograniczy ów problem do minimum.
  • Zagraniczne serwisy branżowe bardzo ciepło przyjęły Wasteland 2, wystawiając mu średnią ocenę 8/10 według serwisu Metacritic (w porównaniu do 7.2/10 od internautów).
  • Hed w swojej recenzji wystawił Wastelandowi 2 ocenę 7/10, natomiast średnia nota czytelników serwisu GRY-OnLine wynosi 6.8/10.

6. Materiały wideo