filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 14 sierpnia 2019, 18:12

autor: Michał Kułakowski

W lipcu Netflix był liderem wśród serwisów VoD w Polsce

Według najnowszych szacunkowych badań, w lipcu Netflix był najczęściej odwiedzanym i oglądanym serwisem VOD w Polsce, bijąc konkurencję, taką jak HBO Go, vod.pl, cda.pl i Player.pl. Abonament amerykańskiego giganta ma opłacać miesięcznie około 800 tysięcy Polaków.

Światowy rynek VoD przygotowuje się na ogromną wojnę pomiędzy konkurencyjnymi dostarczycielami treści, takimi jak Netflix, HBO czy Amazon. W Polsce także dochodzi do sporych przetasowań i zmiany liderów. Wiele z lokalnych serwisów, do których przyzwyczaili się rodacy, może przegrać w przyszłości w starciu z gigantami, tak jak Showmax, który zakończył działalność w ubiegłym roku. Według najnowszych badań wykonanych na zlecenie serwisu Wirtualnemedia.pl przez firmy Gemius/PBI, w ubiegłym miesiącu Netfliksa Polsce odwiedziło 3,478 miliona realnych użytkowników, a więc około 12,45 procent wszystkich internautów w naszym kraju. Na drugim miejscu zestawienia uplasował się vod.pl z 3,25 miliona osób, tym samym serwis ten stracił pozycję lidera, którą zajmował jeszcze w czerwcu. Warto zaznaczyć, że od maja Netflix zwiększył prawie o milion liczbę miesięcznych odwiedzin, tak więc wyraźnie widoczny jest trend wzrostowy.

W zdobyciu klientów w Polsce w ostatnich miesiącach Netfliksowi pomaga nie tylko nowa oferta serialowa, jak chociażby trzeci sezon Stranger Things, ale także kampanie promocyjne z udziałem polskich celebrytów oraz współpraca z dostawcami internetu i telefonii komórkowej, którzy zaczynają coraz częściej oferować w swoich pakietach abonamentowych dostęp do serwisu. Według szacunków firmy Amper Analysis, Netfliksa opłaca w tej chwili ponad 800 tysięcy rodaków. Dla porównania, miesięczny abonament premium w serwisie cda.pl płaci 190 tysięcy osób. Warto zanotować, że w lipcu spadki liczby odwiedzających odnotowały z kolei serwisy HBO Go, a także tvp.pl oraz Ipla.pl, oferujące treści produkowane na potrzeby klasycznych kanałów telewizyjnych. Minimalny wzrost (0,22 procent) uzyskał tylko Player.pl, w którego ofercie znajdują się między innymi programy TVN.

Porównanie wyników serwisów VoD w Polsce - czerwiec i lipiec. Źródło: Wirtualnemedia.pl

Chociaż Netflix zwyżkuje w Polsce, to ogólna sytuacja spółki nie jest obecnie najlepsza i to mimo oszałamiającej globalnej liczby użytkowników serwisu, wynoszącej w tej chwili ponad 151 milionów. Akcjonariusze przyzwyczajeni do stałych wzrostów zaczynają powątpiewać w dalszy sukces platformy. W drugim kwartale tego roku Netflix po raz pierwszy zanotował bowiem spadek liczby abonentów na kluczowym dla niego amerykańskim rynku. Z korzystania z jego oferty zrezygnować miało ponad 120 tysięcy osób. Zarówno ten fakt, a także rychłe wejście na rynek spółek Disney (serwis Disney Plus) oraz Warner Bros. (HBO Max), negatywnie wpłynęło na obraz Netfliksa w oczach inwestorów, co przełożyło się kilka tygodni temu na gwałtowny dziesięcioprocentowy spadek wartości jego akcji, mogący być tylko początkiem problemów firmy.

Istotne okazuje się też to, że choć Netflix wydaje miliardy dolarów na własne produkcje serialowe i filmowe, mimo kilku wyjątków, takich jak Stranger Things czy Orange is the New Black, nie stają się one hitami i nie przyciągają spodziewanej liczby nowych użytkowników. Wbrew wysiłkom serwisu, przez wiele lat najczęściej oglądanymi w nim programami były wiekowe już seriale telewizji NBCPrzyjaciele oraz The Office, które w tym roku opuszczają jego ofertę. Przedstawiciele platformy potwierdzili ostatnio, że skupią się na zwiększeniu jakości oferowanych treści, ograniczając dotychczasowe praktyki kompulsywnego inwestowania w prawie każdy zaproponowany projekt, co stało się nawet internetowym żartem. O kursie, jaki obierze Netflix w niedalekiej przyszłości, zadecydują w dużej mierze wysokobudżetowe serie, takie jak nadchodzący Wiedźmin.

  1. Netflix – strona oficjalna
  2. VoD.pl – strona oficjalna
  3. cda.pl – strona oficjalna
  4. HBO Go – strona oficjalna