Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 stycznia 2013, 17:12

autor: Marcin Pietruszewski

Umarł król, niech żyje King.com – zmiana na fotelu lidera gier społecznościowych na Facebooku

Niemożliwe stało się faktem. Firma Zynga, od wielu lat będąca liderem na polu gier społecznościowych na Facebooku, straciła palmę pierwszeństwa. King.com, producent i wydawca gier na platformy mobilne, przeglądarkowe oraz społecznościowe, wyprzedził konkurencję.

Candy Crush Saga, pogromca FarmVille 2. - Umarł król, niech żyje King.com – zmiana na fotelu lidera gier społecznościowych na Facebooku - wiadomość - 2013-01-18
Candy Crush Saga, pogromca FarmVille 2.

Candy Crush Saga, gra logiczna autorstwa King.com, polegająca na łączeniu ze sobą trzech takich samych obiektów, jest obecnie najbardziej popularną grą na Facebooku. Według danych pochodzących z serwisu AppData, zajmującego się m.in. badaniem aktywności użytkowników tego najbardziej znanego portalu społecznościowego, codziennie w Candy Crush Saga gra 9,7 miliona użytkowników. Na drugie miejsce w rankingu spadła gra FarmVille 2 autorstwa firmy Zynga, z której dziennie korzysta 8,8 miliona użytkowników. Dwie inne produkcje King.com - Bubble Witch Saga oraz Pet Rescue Saga - znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia na miejscach odpowiednio 7 i 8.

W Candy Crush Saga pograć można nie tylko na Facebooku i na stronie producenta. Istnieją również mobilne wersje gry, dostępne zarówno na iOS jak i na Androida. Także na tym polu King.com odniósł sukces, ponieważ przebój firmy jest jedną z najczęściej pobieranych aplikacji na iPhone oraz iPada. Jak mówią przedstawiciele producenta, Candy Crush Saga uruchamiana jest na wszystkich platformach ponad 5 miliardów razy w ciągu miesiąca i więcej niż 50 milionów za pośrednictwem ich strony internetowej. Jak wygląda gra w akcji można zobaczyć na poniższym gameplayu:

Najnowszy ranking może być zaskoczeniem. Facebook jest bez wątpienia najbardziej znanym portalem społecznościowym na świecie, a wielu spośród ponad miliarda zarejestrowanych użytkowników regularnie korzysta z gier. Największą popularnością od długiego czasu cieszyły się gry tworzone przez Zynga, amerykańskiego producenta gier przeglądarkowych i społecznościowych, mającego w swej ofercie również gry na smartfony z systemami iOS oraz Android. Produkcje takie jak CityVille czy FarmVille przez lata były najchętniej wybierane przez facebookowych graczy.

Co zdecydowało o sukcesie King.com? Riccardo Zacconi, szef wykonawczy firmy twierdzi, że jest to przede wszystkim rezultat wzrostu zainteresowania prostymi grami przeglądarkowymi i mobilnymi. Alex Dale, odpowiedzialny za marketing dodaje, że połączenie rozgrywki na różnych platformach pozwala graczom bardziej „wczuć się” w zabawę i spędzać przy niej więcej czasu. Gry od King.com przeznaczone są dla specyficznej grupy odbiorców, tzw. graczy „casualowych”, którzy nie spędzają wiele czasu na rozrywce przed komputerem, a jeśli już to robią, to właśnie przy prostych grach przeglądarkowych. Dale twierdzi, że osoby, którym spodobała się poprzednia gra (np. Bubble Witch Saga) będą się dobrze bawiły również przy kolejnych, podobnego typu. Stąd właśnie recepta na sukces Candy Crush Saga i tak szybki awans King.com na pozycję lidera gier na Facebooku – od chwili premiery pierwszego tytułu studia na tym portalu do wyprzedzenia konkurencji z Zynga minęły niecałe dwa lata.

King.com nie zamierza spocząć na laurach i zapowiada już kolejne gry z serii Saga. Dalsza rywalizacja o palmę pierwszeństwa z Zynga może być bardzo ciekawa, a jej skutkiem będą zapewne coraz lepsze i bardziej grywalne produkty. A na takiej sytuacji gracze mogą jedynie zyskać.