Ubisoft może usunąć nieaktywne konto, w sieci wrze [Aktualizacja: dodatkowe wyjaśnienie]
Osoby, które nie logowały się przez dłuższy czas do usługi Ubisot Connect, mogą na stałe stracić dostęp do swojego konta. Informacja ta wstrząsnęła internautami, którzy zainicjowali ogromną dyskusję na temat takich praktyk. Część społeczności graczy studzi jednak emocje.
Aktualizacja
Ubisoft w dodatkowym wyjaśnieniu nadesłanym do redakcji serwisu IGN informuje, że „od wielu lat usuwa nieaktywne konta zgodnie z unijnym ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) dotyczącym tego, jak długo firmy mogą przechowywać indywidualne dane osobowe”. Polityka ta ma być zgodna „z wymogami prawnymi i standardami branżowymi, a także służy zapobieganiu oszustwom”.
Jednocześnie Ubisoft podał kryteria ich usuwania, zauważając, że absolutnie nie obejmuje to kont, do których dołączone są zakupione gry.
Wydawca bierze pod uwagę następujące kwestie:
- aktywność konta w grach od momentu jego utworzenia;
- bibliotekę gier – konta uwzględniające zakupione gry na PC nie kwalifikują się do usunięcia;
- czas nieaktywności konta, czyli ostatnie logowanie do ekosystemu (w tym z gier Ubisoft na Steam i innych platformach);
- w praktyce, na tę chwilę, nigdy nie usunęliśmy kont, które były nieaktywne przez mniej niż 4 lata.
- istnienie aktywnej subskrypcji powiązanej z kontem.
Oryginalna wiadomość (23 lipca 2023)
Firma Ubisoft po raz kolejny znalazła się w centrum uwagi internautów. Wszystko za sprawą użytkownika Twittera PC_enjoyer, który wrzucił do sieci zrzut ekranu osobliwego e-maila otrzymanego od francuskiej firmy.
W feralnej wiadomości możemy przeczytać o blokadzie konta w usłudze Ubisoft Connect i jego rychłym, trwałym usunięciu z powodu braku aktywności.
Możliwość utraty konta Ubisoft Connect przez nieaktywność potwierdził sam Ubisoft, odpowiadając na powyższy tweet.
Przedstawiciele francuskiego giganta zaznaczyli jednak, iż zamknięcia konta można łatwo uniknąć, logując się na nie, a następnie wybierając opcję „anuluj zamknięcie”, która dostępna jest przez 30 dni od otrzymania wiadomości e-mail.
Internet wrze
Możliwość utraty dostępu do platformy cyfrowej i jej zawartości tylko i wyłącznie z powodu dłuższej nieaktywności wstrząsnęła internautami. Rozpoczęli oni burzliwą dyskusję na temat legalności działań Ubisoftu, a także wad funkcjonowania rynku cyfrowego.
Czy jest to w ogóle legalne, zwłaszcza w Europie? Czy jest jakiś warunek w przepisach EULA, który na to pozwala?
Jestem prawie pewien, że jest to nielegalne w większości krajów Europy (…).
(…) Prawo nie działa wstecz. Nie można odbierać treści cyfrowych, które ktoś zakupił w UE. Istnieją wyjątki dotyczące funkcjonalności online, jak serwery, które zostały wyłączone, ale nie można odebrać prawa własności do samego produktu.
Nie będziesz nic posiadał i będziesz szczęśliwy, prawda? Trzymam się „pudełek” tak długo, jak tylko mogę.
Wielu użytkowników Reddita zwróciło jednak uwagę, że usuwanie nieaktywnych kont przez Ubisoft może wynikać nie ze złej woli przedsiębiorstwa, a z rozporządzenia Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych, tzw. RODO. Co więcej, ma dotyczyć jedynie kont, które nie dysponują żadnymi grami.
Przypomnijmy, że przepisy RODO stanowią, iż dane przechowywane powinny być jedynie w czasie niezbędnym do realizacji celu ich przetwarzania. Wraz z jego upływem konieczne jest więc usunięcie posiadanych informacji – co tłumaczyłoby decyzję Ubisoftu.
Było to już omawiane na tym subreddicie lata temu i zostało potwierdzone, że ma to zastosowanie tylko wtedy, gdy twoje konto ma zero gier, i jest to zgodne z RODO.
Ubisoft może być zobowiązany na mocy niektórych przepisów o ochronie danych, takich jak RODO, do zamknięcia nieaktywnych kont, jeśli uznają, że dane nie są już potrzebne. Ubisoft twierdzi, że nie zamyka kont, które są nieaktywne przez mniej niż cztery lata.
Zamknięcia zdarzają się tylko na kontach, które nie posiadają żadnych gier. Sprawdza się wraz z właścicielem konta, czy konto jest nadal potrzebne, a jeśli nie, to zostaje usunięte. Jeśli na koncie znajduje się gra, odbiorca ma ważny powód, aby je zatrzymać.
Część forumowiczów serwisu Reddit podkreśla również, że tweet PC_enjoyera zawiera zdecydowanie za mało informacji, aby jednoznacznie można było stwierdzić, czy Ubisoft faktycznie na zawsze usuwa dostęp do gier dla nieaktywnych użytkowników, jak sugeruje to wpis umieszczony w mediach społecznościowych.
Użytkownik Twittera nie podaje, jak długo konto było nieaktywne, a przedstawiciel Ubisoftu nigdzie nie powiedział, że straci swoje gry.