Thief Simulator lepszy niż Wiedźmińskie opowieści - wyniki polskich gier na Steamie
Przyjrzeliśmy się wynikom sprzedaży polskich gier wydanych w ostatnich miesiącach na Steamie, korzystając z danych serwisu Steam Spy. Wśród tych tytułów nie brakuje zarówno sukcesów (World War 3, Thief Simulator, Phantom Doctrine), jak i porażek (m.in. Dying Light: Bad Blood, My Memory of Us, Kursk).
Przez ostatnich kilka miesięcy na rynek trafiło sporo gier autorstwa polskich deweloperów. Uznaliśmy, że warto sprawdzić, jak poradziły sobie na Steamie. Wyniki sprzedaży zaczerpnęliśmy ze Steam Spy, gdzie mamy dostęp do płatnej wersji serwisu, zapewniającej dokładniejsze informacje niż te dostępne za darmo. Dołączyliśmy do tego także, pochodzące ze Steam Charts, średnie liczby osób bawiących się jednocześnie na Steamie w dany tytuł w ciągu ostatniego miesiąca.
Analizując poniższe zestawienie, miejcie na uwadze różne terminy premier danych tytułów oraz dostępność wersji na inne platformy sprzętowe. Warto także pamiętać, że w przypadku starszych tytułów spadki średnich liczb bawiących się jednocześnie graczy są generalnie większe u produkcji przeznaczonych tylko dla pojedynczego gracza.
Gra: | Sprzedaż wg Steam Spy | Średnia liczba bawiących się jednocześnie z ostatnich 30 dni wg Steam Charts | Data premiery: | Czy gra dostępna jest na konsolach? |
356,000 | 2150 | 19 października 2018 r. (Early Access) | Nie | |
72,000 | 398 | 29 sierpnia 2018 r. (Early Access) | Nie | |
50,000 | 288 | 14 sierpnia 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
47,000 | 1393 | 9 listopada 2018 r. | Nie | |
47,000 | 26 | 30 sierpnia 2018 r. | Tak (PS4, XONE, wkrótce Switch) | |
25,000 | 29 | 13 września 2018 r. (Early Access) | Obecnie nie. | |
18,000 | 50 | 18 września 2018 r. | Nie | |
17,000 | 1637 | 9 listopada 2018 r. na Steamie, wcześniej na GOG.com | Obecnie nie. | |
4,000 | 14 | 9 listopada 2018 r. | Obecnie nie | |
4,000 | 3 | 31 sierpnia 2018 r. | Obecnie nie | |
3,000 | 3 | 9 października 2018 r. | Tak (PS4, XONE, wkrótce Switch) | |
2,000 | 6 | 7 listopada 2018 r. | Tak (PS4, XONE) | |
2,000 | 8 | 21 września 2018 r. | Tak (PS4, XONE, Switch) |
W niektórych sytuacjach widać spore różnice między podanymi w tabelce wynikami sprzedaży, a tymi podobanymi w oficjalnch notkach prasowymi. Przykładowo, na początku października studio Creepy Jar pochwaliło się, że sprzedaż Green Hell przekroczyła 93 tysiące egzemplarzy.
Różnice te wynikają najpewniej z tego, że Steam Spy podaje jedynie przybliżone wyniki, więc rzeczywiste dane mogą wyglądać trochę inaczej. Część klientów mogła również zwrócić zakupione gry. Liczby z tabelki najlepiej więc wykorzystać do porównań z osiągnięciami innych produkcji z tego zestawienia.
W przypadku Phantom Doctrine w zeszłym tygodniu autorzy ogłosili, że gra znalazła ponad 100 tysięcy nabywców. Wynika z tego, że co najmniej połowa zakupionych egzemplarzy przypadła na wersję pecetową, zwłaszcza że poza Steamem produkcja dostępna jest również w serwisie GOG.com.
Warto również zwrócić uwagę na imponującą sprzedaż Thief Simulator, gdyż gra ukazała się niecałe dwa tygodnie temu. To kolejny tegoroczny przebój firmy PlayWay w kategorii nietypowych symulatorów. Wydany w maju House Flipper do tej pory znalazł 696 tysięcy nabywców.
Powody do zadowolenia mają też autorzy World War 3, które osiągnęło doskonały wynik pomimo kiepskiego stanu technicznego, który przez dłuższy czas uniemożliwiał zabawę. Te kłopoty powodują jednak, że produkcja systematycznie traci graczy, więc trudno przewidzieć, jak długo jeszcze pociągnie.
Natomiast kompletną porażką okazało się Dying Light: Bad Blood, co smuci, gdyż produkcja zaoferowała świeże podejście do gatunku battle royale. Obecnie serwery straszą pustkami, ale nie wszystko jest stracone, gdyż autorzy otrzymają drugą szansę na sukces w przyszłym roku, kiedy to gra opuści wczesny dostęp na PC i ukażą się wydania konsolowe. Zwłaszcza, że wtedy produkcja przestawi się na model free-to-play.
W przypadku gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści wynik 17 tysięcy jest rozczarowujący. Twórcy przyznali, że sprzedaż jest poniżej oczekiwań, ale wierzą, że na dłuższą metę projekt okaże się sukcesem. Należy pamiętać, że produkcja na Steama trafiła dopiero dziesięć dni temu, podczas gdy wcześniej dostępna była tylko na GOG.com. Warto dodać, że 14 listopada Steam Spy twierdził, że gra znalazła 29 tys. nabywców, ale dane podawane przez ten serwis krótko po premierze są zazwyczaj bardzo niedokładne i musi upłynąć trochę czasu, nim zacznie pokazywać wiarygodne wyniki.
Wśród polskich tytułów wydanych w ostatnich miesiącach nie brakuje więc zarówno sukcesów, jak i porażek. Na razie wszystko wskazuje jednak, że pozycja Frostpunka jako największego rodzimego przeboju tego roku pozostanie niezagrożona. Według Steam Spy gra znalazła bowiem już milion nabywców.