futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 26 kwietnia 2019, 12:20

Świetne wyniki finansowe Sony i rewelacyjna sprzedaż PS4

Firma Sony opublikowała raport finansowy za okres od kwietnia 2018 roku do marca 2019 roku. Japoński koncern ma za sobą kolejny rekordowy rok, w czym walny udział miał sektor gier. Do sklepów trafiło już prawie 100 milionów egzemplarzy PlayStation 4.

PlayStation 4 ma już pięć lat, ale nie zamierza ustępować z tronu. - Świetne wyniki finansowe Sony i rewelacyjna sprzedaż PS4 - wiadomość - 2019-04-26
PlayStation 4 ma już pięć lat, ale nie zamierza ustępować z tronu.

Wczoraj poznaliśmy wyniki finansowe Nintendo oraz Microsoftu za ostatnie miesiące. Teraz raportem za czwarty kwartał 2018 roku fiskalnego, jak i minione dwanaście miesięcy, podzieliła firma Sony, obejmujący. Od stycznia do końca marca spółka odnotowała przychód w wysokości 20,57 miliarda dolarów (wzrost o 19% z roku na rok), a w okresie od kwietnia 2018 roku do marca 2019 roku – 78,14 miliarda dolarów. W tym drugim przypadku wynik jest zaledwie o 1% wyższy niż ten z 2017 roku. Trzeba jednak pamiętać, że wtedy firma ustanowiła nowy rekord przychodu. Innymi słowy, Sony ma za sobą najlepszy rok fiskalny w historii.

Spory udział w sukcesie Sony miał segment Gier i Usług sieciowych, który ustanowił własne rekordy. W minionych dwunastu miesiącach, pierwszy raz w historii, przekroczył granicę 20 miliardów dolarów przychodu z wynikiem 20,84 miliarda dolarów (wzrost o 18,9% w skali roku). Ponadto udało się dobić do ponad 2 miliardów dolarów zysku operacyjnego, co niemal dorównuje wynikowi działu finansowego japońskiego koncernu.

Sony nie ma powodów do narzekań na miniony rok fiskalny.

Nie jest tajemnicą, że Sony to największy zwycięzca obecnej generacji konsol, a PlayStation 4 zostawiło rywali daleko w tyle. Najnowszy raport finansowy tylko to potwierdza. W okresie od kwietnia 2018 roku do końca marca 2019 roku do sklepów wysłano 17,8 miliona egzemplarzy czwórki, z czego 2,6 miliona w ostatnich trzech miesiącach. To wynik zauważalnie gorszy niż 19 milionów urządzeń sprzed roku, ale wystarczył, by PS4 było najlepiej sprzedającą się konsolą ubiegłego roku. Dla porównania, Nintendo Switch skończyło miniony rok fiskalny z wynikiem 16,95 miliona sztuk (2,47 miliona w czwartym kwartale). Ponadto czwarte PlayStation zbliżyło się do granicy 100 milionów sprzedanych egzemplarzy – do końca marca na rynek trafiło już 96,8 miliona konsol.

Jednak o ile Nintendo ma zamiar sprzedać więcej konsol do marca 2020 roku (około 18 milionów urządzeń), o tyle Sony przewiduje zmniejszenie popytu na PlayStation 4. Według szacunków firmy, w następnych dwunastu miesiącach do sklepów trafi 16 milionów egzemplarzy PS4. To wciąż imponujący wynik jak na urządzenie, które w podstawowej wersji zadebiutowało ponad pięć lat temu. Dodajmy, że na horyzoncie czai się już kolejna generacja konsol, w tym nowe PlayStation, niedawno potwierdzone przez firmę. O PS5 wspomina zresztą omawiany raport – jak czytamy, firma spodziewa się spadku zysku operacyjnego w związku z – cytujemy – „kosztami produkcyjnymi konsoli nowej generacji”.

Gry i usługi wciąż przynoszą Sony spore zyski.

Gorszy rezultat sprzętu z nawiązką zwróciła sprzedaż gier. W 2018 roku fiskalnym gracze kupili 257,6 miliona gier (246,9 miliona przed rokiem), z czego 37% nabyto w dystrybucji cyfrowej (rok temu 32%). Co ciekawe, w okresie od stycznia do końca marca niemal połowę z 54,7 miliona sztuk sprzedanego oprogramowania zakupiono drogą cyfrową, co jest rekordowym wynikiem w historii Sony. Nieźle wygląda też liczba kont korzystających z usługi PlayStation Plus – od trzeciego kwartału przybyło 100 tysięcy subskrybentów (do 36,4 miliona), a w porównaniu z zeszłym rokiem 2,2 miliona. Podobnie ma być w obecnym roku, aczkolwiek Sony przewiduje niewielki spadek przychodu (-0,5%) oraz większy zysku operacyjnego (-10%) w skali roku.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej