autor: Kamil Ostrowski
Stronghold 3 – walki nocą, nowy rodzaj poddanych i trailer
Jeden z deweloperów gry Stronghold 3, Simon Bradbury podzielił się kilkoma świeżymi informacjami, na temat najnowszej produkcji studia FireFly Studios. Kolejna gra w serii skupi się nieco bardziej na walce, ale nie zaniedba też aspektu ekonomicznego.
Simon Bradbury, jeden z twórców Stronghold 3, zdradził redaktorom jednego z zachodnich serwisów poświęconych grom wideo, nieco szczegółów dotyczących gry, nad którą aktualnie pracuje. Najnowsza produkcja Firefly Studios będzie różniła się znacznie od swojej poprzedniczki.
Podobnie jak poprzedne części, Stronghold 3 będzie mieszanką sima i strategii czasu rzeczywistego. Cechą charakterystyczną serii są duże możliwości rozudowy naszego zamku, a także położenie nacisku na aspekt ekonomiczny.
Wspomniany już Simon Bradbury uważa, że w Stronghold 2 za bardzo skupiono się na gospodarczej części gry, a niemal zupełnie zaniedbano starcia naszych armii z przeciwnikiem. Zespół z Firefly Studios planuje zmienić ten stan rzeczy w swoim najnowszym dziele. Walkę urozmaicać będzie system zmiennych pór dnia. Nocą wojska będą miały niezwykle ograniczoną widoczność, poruszając się na ślepo bądź oświetlając sobie drogę pochodniami, które jednak rozjaśnią obszar jedynie kilku metrów przed nami. Inną możliwością walki z utrudniającym grę mrokiem będzie budowanie wież strażniczych, które rzucą nieco światła na okolicę. W Stronghold 3 zastosowanie znajdzie także zaawansowany system fizyki. W końcu poprawiono także animację postaci, więc starcia będą odpowiednio żywe i brutalne.
Firefly Studios oczywiście nie poprzestanie na usprawnieniu zaniedbanego aspektu, jakim była walka w Stronghold 2. Pojawi się także kilka nowości dotyczących rozbudowy naszego zamku i zarządzania poddanymi.
Pierwszą ważną innowacją jest dodanie kolejnego typu poddanych. Obok robotników i żołnierzy, pojawią się także „zwykli mieszkańcy”, czyli dzieci, starcy, kobiety – krótko mówiąc. Nie oznacza to, że będziemy mogli ich ignorować. Od tego jak będziemy traktować owych „zwykłych mieszkańców” zależeć będzie nasza reputacja. Z jej pomocą będziemy oddziaływać na inne grupy społeczne, których lojalność okaże się niezbędna.
Kolejną ważną sprawą jest zaprojektowanie systemu zdobywania lojalności czy też posłuszeństwa u wszystkich naszych poddanych. Posłuch w Stronghold 3 możemy pozyskać na dwa sposoby: miłością lub strachem. Jeżeli będziemy dbali o mieszkańców naszego zamku, dopilnujemy, żeby byli syci i szczęśliwi, to możemy liczyć na ich miłość. Natomiast wprowadzenie rządów terroru, ustawienie szeregu dybów na rynku, zaowocuje wzrostem poziomu strachu. Jest to o tyle istotne, że w zależności od tego czy nasi poddani są nam posłuszni z powodu ich miłości, czy strachu otrzymamy inne bonusy. Armie miłosiernego władcy są z reguły mniejsze, ale bardziej elitarne i oddane. Ci którzy postanowią wprowadzić rządy twardej ręki, otrzymają do dyspozycji większe siły, lecz nieodpowiednio umotywowane będą one znacznie mniej efektywne.
Stronghold 3 trafi na półki sklepowe najprawdopodobniej we wrześniu 2011 roku. Gra zostanie wydana wyłącznie na PC.