autor: Artur Falkowski
Sterowanie za pomocą myśli już możliwe?
Jeszcze do niedawna sterowanie w grach za pomocą myśli było przypisywane raczej literaturze science-fiction niż rzeczywistości. Jak się jednak okazuje, nie jest to aż tak nieosiągalne, czego dowodem może być urządzenie zaprezentowane na Game Developers Conference przez firmę Emotiv Systems.
Jeszcze do niedawna sterowanie w grach za pomocą myśli było przypisywane raczej literaturze science-fiction niż rzeczywistości. Jak się jednak okazuje, nie jest to aż tak nieosiągalne, czego dowodem może być urządzenie zaprezentowane na Game Developers Conference przez firmę Emotiv Systems.
Hełm określony mianem „Project Epoc” z pozoru wygląda jak zabawka, jednak w rzeczywistości zawiera niezwykle skomplikowaną elektronikę, która pozwoli graczom na sterowanie w grach za pomocą myśli. Według zapewnień autorów, urządzenie aktualnie jest już w stanie rozróżnić takie myśli jak „pchnij”, „pociągnij” i „obróć”.
Hełm powstał w oparciu o technologię wykorzystywaną w encefalografii i działa dzięki trzem niezależnym systemom detekcyjnym wykrywającym myśli gracza, mimikę twarzy, a także natężenie emocji.
Według Emotiv Systems gotowy produkt trafi do sprzedaży już w przyszłym roku. Pomimo tego, że głównym przeznaczeniem opracowanej technologii są gry, twórcy planują również stworzyć wersje urządzenia, które będzie można wykorzystać w medycynie, badaniach rynkowych, interaktywnej telewizji i innych.
Dyrektor Emotiv System, Ed Fries, powiedział: „Technologia interfejsu mózg-komputer stwarza możliwość zrewolucjonizowania doświadczenia płynącego z grania. Nasze dzieło po raz pierwszy umożliwi wykorzystanie ludzkich myśli i emocji do zwiększenia wrażeń płynących z rozrywki”.