autor: Amadeusz Cyganek
Sony zmienia rynkową strategię – nacisk na usługi zamiast sprzęt
Na dniach Sony zaprezentuje swoją rynkową strategię na najbliższe kilka lat – wiele wskazuje na to, że włodarze firmy większy nacisk położą na rozwój usług powiązanych z grami i rozrywką (takich jak PlayStation Plus) aniżeli produkcję sprzętu elektronicznego.
Ostatnie miesiące to dla Sony czas sporych zmian – ze stanowiskiem prezesa Sony pożegnał się jego wieloletni szef Kaz Hirai, a miejsce to zajął Kenchiro Yoshida, czyli dotychczasowy główny dyrektor finansowy firmy. Teraz przyszedł czas na to, by nowy prezes zarządu japońskiego koncernu zaprezentował swoją wizję rozwoju Sony na najbliższe lata – wiele wskazuje na to, że będzie się ona znacznie różnić od tego, co firma prezentowała jeszcze kilka lat temu.
Yoshida otwarcie przyznaje bowiem – o czym pisze Bloomberg - że Sony zamierza postawić w niebywale zyskowny rynek usług, którego najważniejszym przedstawicielem jest abonament PlayStation Plus, umożliwiający rozgrywkę w sieci za pośrednictwem konsoli PlayStation 4 i zdobycie darmowych gier w ramach comiesięcznej opłaty. Subskrypcja ta cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród graczy – tylko w przeciągu 2 lat liczba abonentów wzrosła o 64% do 34,2 miliona graczy, więc zyski są bardzo znaczące.
Mimo zauważalnego spadku sprzedaży urządzeń z logo Sony, m.in. konsol PlayStation 4, aparatów cyfrowych czy telewizorów, koncern zdołał w zeszłym roku wypracować najwyższy zysk operacyjny w historii firmy. To przede wszystkim zasługa wspomnianego już PlayStation Plus, które zdołało w odpowiedni sposób zrównoważyć straty związane z mniejszą sprzedaża hardware’u. W kolejnych latach ten trend będzie się pogłębiał, bowiem Yoshida oraz reszta pionu zarządczego japońskiego potentata widzi swoją przyszłość właśnie w usługach powiązanych z gamingiem oraz ogólnie pojętą rozrywką.
O ile premiera PlayStation 5 wydaje się być absolutnie niezagrożona, tak cięcia mogą dotyczyć kilku działów hardware, m.in. związanych z produkcją matryc do aparatów fotograficznych montowanych w smartfonach czy też działki mobile. Smartfony od Sony oczywiście nie znikną, ale już teraz kolejne modele z linii Xperia stanowią ułamek rynku mobilnego.
Z jednej strony PlayStation Plus radzi sobie znakomicie, z drugiej strony zaś PlayStation Hue – usługa sieciowej telewizji – cały czas znajduje się na mocnym „minusie”. Japończycy na pewno planują spore zmiany w jej strukturze, bowiem ostatnimi czasy firma straciła mnóstwo zawartości w postaci znanych stacji telewizyjnych, jak Comedy Central czy ABC. Sony zapowiada także zwiększone nakłady na własność intelektualną i pozyskiwanie nowych marek, czego efektem był zakup 39% Peanuts Holdings, właściciela marki oraz postaci Snoopy’ego.