autor: Michał Kułakowski
Sony zamyka studio twórców Wipeout. Deweloper miał pracować nad grami na następcę PS3
Sony zamknęło swoje liverpoolskie studio deweloperskie, znane świetnie graczom dzięki serii Wipeout. Brytyjski zespół miał pracować nad dwoma grami przeznaczonymi na następcę PlayStation 3.
Firma Sony ogłosiła dzisiaj, że zamyka swoje liverpoolskie studio deweloperskie, które rozsławiała serii futurystycznych wyścigów Wipeout. W oficjalnym oświadczeniu, japoński koncern wyjaśnia, że powodem tej decyzji były zmiana priorytetów oraz restrukturyzacja jego europejskich oddziałów. Sony chce skupić się na „ekscytujących” projektach przygotowywanych przez pozostałe wewnętrzne studia. Przekazanie im większych środków, ograniczenie niepotrzebnych wydatków i cięcia kadrowe, mają zagwarantować wyższy budżet, a tym samym jakość przygotowywanych tytułów.
Zdecydowaliśmy o zamknięciu liverpoolskiego studia. Bez wątpienia, było ono wyjątkowo ważną częścią Sony Computer Entertainment i to od czasów debiutu PlayStation (...) Niestety, jesteśmy jednak przekonani, że skupiając nasze plany inwestycyjne na innych zespołach deweloperskich, które pracują w tej chwili nad nowymi ekscytującymi projektami, znajdziemy się w lepszej pozycji, by zaoferować konsumentom jak najwyższej jakości produkty.
Według nieoficjalnych doniesień z serwisu Eurogamer, w chwili zamknięcia, twórcy pracowali nad dwoma tytułami na następcę PlayStation 3. Pierwszy z nich to nowa odsłona Wipeouy, która wedle zapewnień anonimowego źródła miał być „drastycznie inna od poprzednich części serii”. Prace nad nią miały trwać już od ponad roku. Druga, to gangsterska produkcja czerpiąca pomysły z serii Spliter Cell. Miała ona korzystać z podobnej techniki motion capture co L.A. Noire, pozwalającej na naturalne i kompleksowe animacje mimiki twarzy postaci. Wraz z zamknięciem studia projekty te mają jednak zostać zawieszone.
Sony wyraziło wdzięczność zespołowi z Livepoolu podkreślając, że może on być dumny ze swoich osiągnięć w ostatnich latach i wkładu jaki włożył w budowę marki PlayStation. Wchodzący w jego skład pracownicy mają w „miarę możliwości” znaleźć zatrudnienie w innych częściach koncernu, aczkolwiek jak podkreślił jeden z jego przedstawicieli „pewne zwolnienia i redukcje będą niezbędne”. Po ogłoszeniu niewesołych wiadomości, twórcy pożegnali się z fanami na oficjalnym facebookowym profilu gry Wipeout 2048.
Brytyjskie Sony Liverpool było jednym z najbardziej zasłużonych i najdłużej działających podmiotów w branży. Jego początki sięgają 1984 roku, gdy narodziło się pod nazwą Psygnosis. Do 1993 roku działało jako samodzielna firma, prowadząc działalność wydawniczą oraz deweloperską na praktycznie wszystkich liczących się platformach sprzętowych. Były to zarówno komputery domowe (PC, Amiga czy Commodore 64) jak i konsole. W dorobku Psygnosis znajdują się cykle, takie jak Formula 1, Lemmings, Destruction Derby, Wipeout, Colony Wars, Shadow of the Beast, Barbarian, G-Police. Nie można zapomnieć też chociażby o Agony i innych tytułach, które nie przerodziły się we własne serie. Swoją działalność przedsiębiorstwo kontynuowało także po przejęciu przez Sony, aczkolwiek wówczas skupiło się już przede wszystkim na wchodzącej na rynek PlayStation. W 1999 roku wydawnicza część Psygnosis została wchłonięta przez europejską gałąź japońskiego koncernu, a pozostały po restrukturyzacji zespół deweloperski został przemianowany na Sony Liverpool. Jego ostatnią produkcją był Wipeout 2048 na PlayStation Vitę.