autor: Szymon Liebert
Solid Snake zarabia miliony dla Konami
Firma Konami opublikowała wyniki finansowe za ostatnie 9 miesięcy. Wydawca i producent uzyskał większe zyski niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, nawet pomimo niekorzystnych warunków rynkowych i walutowych, czyli światowego kryzysu i zmian w kursie jena, które pokrzyżowały plany wielu innym japońskim korporacjom. Kto jest odpowiedzialny za ten sukces? Oczywiście, sam Solid Snake.
Firma Konami opublikowała wyniki finansowe za ostatnie 9 miesięcy. Wydawca i producent uzyskał większe zyski niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, nawet pomimo niekorzystnych warunków rynkowych i walutowych, czyli światowego kryzysu i zmian w kursie jena, które pokrzyżowały plany wielu innym japońskim korporacjom. Kto jest odpowiedzialny za ten sukces? Oczywiście, sam Solid Snake.
Pomimo negatywnych czynników, firmie udało się osiągnąć aż 2,6 miliarda dolarów obrotów w okresie od kwietnia do grudnia 2008 roku, czyli więcej o 5% niż w roku ubiegłym. Dobra sytuacja widoczna jest szczególnie w kwestii zysków – korporacja zarobiła bowiem mniej więcej 200 milionów dolarów (około 17 procent więcej niż za ten sam okres ubiegłego roku). Najwięcej pieniędzy pochodzi z segmentu Konami zajmującego się grami, który wygenerował praktycznie ponad połowę ogólnych obrotów (1,6 miliarda), notując wzrost o nieco ponad 10 procent.
Według danych Konami w ciągu tych dziewięciu miesięcy sprzedano 22.35 miliona produktów na całym świecie. Z największym zainteresowaniem odbiorców spotkał się oczywiście Metal Gear Solid 4, chociaż potężną popularnością cieszyła się także kolejna odsłona piłkarskiej serii, czyli Pro Evolution Soccer 2009. Poszczególne tytuły z serii Pro Evolution Soccer znalazły natomiast ogólnie aż około 7,41 miliona odbiorców w ciągu omawianych dziewięciu miesięcy. Wśród innych kluczowych projektów wymienić trzeba gry Castlevania: Order of Ecclesia (DS) oraz wciąż popularny Dance Dance Revolution.
Analizy wskazują także, że najwięcej firma zarobiła na sprzedaży produktów na PlayStation 2 (18% całości) oraz PlayStation 3 (32% całości). W tym samym okresie roku ubiegłego, proporcje wyglądały zupełnie inaczej i znaczenie PlayStation 3 dla wyników wydawcy i producenta było znikome (zaledwie 9%). Wskazuje to naturalnie na wyraźnie silną pozycję kolejnych przygód Solid Snake’a. Przedstawiciel Konami powiedział, że seria Metal Gear Solid wykazuje siłę jako mocna marka, która stopniowo znajduje nowych nabywców.
Podobno czwarta odsłona sagi, czyli Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (wydana ekskluzywnie na PlayStation 3), sprzedała się do dziś w łącznym nakładzie 4,5 miliona egzemplarzy, a w samym okresie od października do grudnia ubiegłego roku znalazła 500 tysięcy nabywców. W kwestii sieciowej wersji gry, czyli Metal Gear Online, twórcy potwierdzili, że założono do niej około miliona kont w przeciągu czterech miesięcy od premiery (o czym wiedzieliśmy już jakiś czas temu).
Niedawno poznaliśmy wyniki finansowe Konami za okres sześciomiesięczny zakończony we wrześniu 2008 roku. Były one również optymistyczne. Nie oznacza to jednak, że recesja i niekorzystne warunki nie miały w ogóle wpływu na firmę. Korporacja zrewidowała bowiem prognozy finansowe na kolejne miesiące, spodziewając się tylko 3,2 procentowego wzrostu obrotów i nieznacznie tylko większych zysków (203 miliony). Konami oczywiście nie musi zmagać się z tak poważnymi problemami i stratami jak wiele innych producentów. Dobra sytuacja na pewno pozwoli stworzyć wiele nowych świetnych tytułów. Ciekawe czy w jednym z nich powróci wspominany już bohater, którego na pewno wielu fanów oczekuje.