Słabe wyniki finansowe Ubisoftu; wzrost udziału pecetów w sprzedaży gier firmy
Firma Ubisoft opublikowała raport z wynikami finansowymi za pierwszą połowę roku rozliczeniowego 2015. Brak dużych premier spowodował, że nie udało się wypracować zysków. Spośród platform sprzętowych największy udział w sprzedaży miało PlayStation 4, ale dystans do konsoli firmy Sony mocno zmniejszyły pecety.
Kilka dni temu pisaliśmy o raporcie finansowym firmy Electronic Arts, a teraz kolejnym wydawcą, który podsumował swoje dokonania stał się Ubisoft. W okresie od 1 kwietnia do 30 września korporacja wypracowała 207,3 mln euro przychodów. To aż o 60,3% mniej niż w analogicznych sześciu miesiącach w roku ubiegłym. W rzeczywistości jednak, tak kiepskie wyniki spowodowane są tym, że premiery największych tytułów zaplanowane zostały na drugą połowę roku rozliczeniowego 2015, czyli okres pomiędzy 1 października a 31 marca. Szacuje się, że na te produkcje, w tym Assassin’s Creed: Syndicate, Far Cry Primal, Tom Clancy’s The Division, Just Dance 2016 i Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, ma przypadać 80% wszystkich przychodów za ten rok fiskalny.
Wszystko to spowodowało, że Ubisoftowi nie udało się wypracować zysku i zamiast tego pierwsze półrocze rozliczeniowe firma zamknęła stratą w wysokości 65,7 mln euro. Dla porównania w okresie od 1 kwietnia do 30 września 2014 r, wydawca mógł się pochwalić 17,5 mln euro zysku.
Warto zwrócić uwagę na coraz większy udział dystrybucji cyfrowej w wynikach Ubisoftu. W ciągu wspomnianych sześciu miesięcy w ten sposób rozeszło się 48,3% wszystkich sprzedanych przez firmę gier. W zeszłym roku było to jedynie 27,8%, więc tempo wzrostu jest imponujące. Na razie nie wiemy, czy znalazło to zbliżone przełożenie na zyski, gdyż zgodnie z francuskim prawem wydawca musi to ujawnić dopiero pod koniec roku rozliczeniowego.
Ciekawym elementem raportu jest omówienie wyników poszczególnych platform sprzętowych. Udział pecetów w sprzedaży wzrósł z 15 do 20%. PlayStation 4 spadło z 32 do 27%, a Xboksa One z 15 do 12%. Firma praktycznie porzuciła już jakiś czas temu Wii U, więc nikogo nie zaskoczyła wartość 0% w tej tabeli obok nazwy konsoli firmy Nintendo. Poradziła ona sobie nawet gorzej niż Wii, na które przypadł 1% sprzedanych gier.