Sierpień w USA pod sztandarem NFL Madden 19
W sierpniu amerykański rynek gier należał do Madden NFL 19, które zgodnie z tradycją serii było najlepiej sprzedającym się tytułem w minionym miesiącu. Dobrze poradziły sobie też PlayStation 4 oraz Nintendo Switch, a spory sukces odniosły miniaturowe retrokonsole.
Grupa analityczna NPD udostępniła raport (podajemy za serwisem Venture Beat) podsumowujący amerykański rynek gier w sierpniu. W ostatnim miesiącu szkolnych wakacji sprzedaż konsol, akcesoriów oraz nieużywanych egzemplarzy gier przyniosła 796 milionów dolarów, o 26% więcej niż w sierpniu 2017 roku (634 miliony dolarów). Łącznie w tym roku rynek gier odnotował przychody na poziomie 7,5 miliarda dolarów, przebijając zeszłoroczny wynik o 17%. Jak zawsze przypominamy, że dane te nie odzwierciedlają kondycji całej branży – grupa NPD nie bierze pod uwagę handlu używanymi kopiami gier, a w przypadku niektórych tytułów nie uwzględnia sprzedaży cyfrowej.
Gry
W sierpniu Amerykanie wydali na nowe gry pecetowe i konsolowe 214 milionów dolarów, a więc o 26% więcej niż w podobnym okresie rok temu. W efekcie po ośmiu miesiącach tego roku uzyskano wynik 3,1 miliarda dolarów, co nieznacznie przebija rezultat z 2017 roku (o 6%).
W sierpniu największy przychód wygenerowały gry:
# | Gra |
1. | Madden NFL 19 |
2. | Monster Hunter: World |
3. | Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege |
4. | Grand Theft Auto V |
5. | Mario Kart 8 |
6. | Naruto To Boruto: Shinobi Striker |
7. | God of War |
8. | Call of Duty: Modern Warfare 2 |
9. | The Legend of Zelda: Breath of the Wild |
10. | Super Mario Odyssey |
11. | Minecraft |
12. | Crash Bandicoot N. Sane Trilogy |
13. | Far Cry 5 |
14. | Monster Hunter Generations Ultimate |
15. | Call of Duty: WWII |
16. | Mario Tennis Aces |
17. | Overwatch |
18. | LEGO The Incredibles |
19. | We Happy Few |
20. | The Crew 2 |
W skali całego 2018 r. największy przychód wygenerowały gry:
# | Gra: |
1. | Far Cry 5 |
2. | God of War |
3. | Monster Hunter: World |
4. | Madden NFL 19 |
5. | Grand Theft Auto V |
6. | Call of Duty: WWII |
7. | Dragon Ball: Fighterz |
8. | Mario Kart 8 |
9. | NBA 2K18 |
10. | Super Mario Odyssey |
Jak zwykle w przypadku podsumowań NPD, nie uwzględniono sprzedaży cyfrowej dla niektórych tytułów. Dotyczy to przede wszystkim produkcji Nintendo (Mario Kart 8 Deluxe, Mario Tennis Aces, Monster Hunter Generations Ultimate, The Legend of Zelda: Breath of the Wild), ale też We Happy Few. Ponadto w przypadku Overwatch oraz Madden NFL 19 nie wliczono dystrybucji cyfrowej na PC.
Lista nie jest większym zaskoczeniem. Seria Madden NFL tradycyjnie króluje w sierpniu, a premiera Monster Hunter: World na PC zwiększyła i tak już wysoką sprzedaż gry. Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege skoczyło z dziewiątego miejsca do pierwszej trójki – nowych nabywców zapewne przyciągnął darmowy weekend 16-20 sierpnia. Grand Theft Auto V wciąż trzyma się świetnie jak na kilkuletni tytuł, a bestsellery Switcha w większości nie opuszczają pierwszej dziesiątki. Dzięki temu Nintendo wciąż może się poszczycić największą sprzedażą w tym roku ze wszystkich wydawców, mimo że w sierpniu zostało wyprzedzone przez Electronic Arts. Na listę załapało się też Call of Duty: Modern Warfare 2 – najwyraźniej dodanie tej odsłony do biblioteki Xboksa One w ramach wczesnej kompatybilności wywołało żywe zainteresowanie za oceanem. Niewielką niespodzianką może być obecność Naruto To Boruto: Shinobi Striker, bo gra zadebiutowała dopiero 31 sierpnia. Najwyraźniej sentyment do kultowej marki mangi oraz anime wciąż jest silny w USA i wielu skusiło się na zamówienie przedpremierowe.
Gry, które w sierpniu wygenerowały największy przychód na poszczególnych platformach:
PlayStation 4
# | Gra: |
1. | Madden NFL 19 |
2. | God of War |
3. | Naruto To Boruto: Shinobi Striker |
4. | Grand Theft Auto V |
5. | Tom Clancy's Rainbow Six: Siege |
6. | Horizon Zero Dawn |
7. | Detroit: Become Human |
8. | Far Cry 5 |
9. | MLB 18: The Show |
10. | We Happy Few |
Xbox One
# | Gra: |
1. | Madden NFL 19 |
2. | Tom Clancy's Rainbow Six: Siege |
3. | Grand Theft Auto V |
4. | Playerunknown's Battlegrounds |
5. | Crash Bandicoot N. Sane Trilogy |
6. | Overwatch |
7. | Naruto To Boruto: Shinobi Striker |
8. | Far Cry 5 |
9. | Call of Duty: WWII |
10. | Star Wars: Battlefront II 2017 |
Switch:
#: | Gra: |
1. | Mario Kart 8 |
2. | The Legend of Zelda: Breath of the Wild |
3. | Super Mario Odyssey |
4. | Monster Hunter: Generations Ultimate |
5. | Mario Tennis Aces |
6. | Octopath Traveller |
7. | Splatoon 2 |
8. | Donkey Kong Country: Tropical Freeze |
9. | Captain Toad: Treasure Tracker |
10. | Minecraft |
Nintendo 3DS:
#: | Gra: |
1. | Pokemon Ultra Sun |
2. | WarioWare: Gold |
3. | Pokemon Ultra Moon |
4. | Mario Kart 7 |
5. | Super Smash Bros. |
6. | Super Mario 3D Land |
7. | Minecraft |
8. | Captain Toad: Treasure Tracker |
9. | Super Mario Maker |
10. | Mario Party: The Top 100 |
Zgodnie z tradycją, zestawienia dla platform Nintendo opierają się wyłącznie na sprzedaży detalicznej.
Sprzęt
Sierpień okazał się udany także dla sprzedawców sprzętu. Same konsolowe zarobiły 213 milionów dolarów w porównaniu do zeszłorocznych 168 milionów dolarów (wzrost o 28%), a każda platforma mogła się pochwalić lepszym wynikiem niż rok temu. Dotyczy to zwłaszcza tzw. platform Plug’n’Play w rodzaju miniaturowych konsol Nintendo, które w porównaniu z sierpniem 2017 roku sprzedały się 21 razy lepiej. W skali roku przełożyło się to na czterokrotny wzrost. NES Classic Edition przodowało w liczbie sprzedanych egzemplarzy, ale najwięcej zarobiło SNES Classic Edition. W tym kontekście łatwo zrozumieć zapowiedzi miniaturowych konsol od kolejnych producentów – dość wspomnieć o PlayStation Classic, ujawnionym dziś przez firmę Sony.
Co się tyczy typowych konsol stacjonarnych, PlayStation 4 pozostaje najpopularniejszą platformą w USA w tym roku, tak pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy, jak i przychodów. To jednak Nintendo ma najwięcej powodów do zadowolenia. Gigant z Kioto notuje najlepsze wyniki od 2011 roku pod każdym względem, a Nintendo Switch w wariancie Neon Red/Blue Joy Con 32GB jest najczęściej kupowanym i najlepiej zarabiającym urządzeniem z kategorii gier w 2018 roku.
Rynek akcesoriów poradził sobie nawet lepiej niż gry i sprzęt, ze wzrostem o 39% w tym miesiącu i o 33% w skali roku (odpowiednio 251 milionów i 2,3 miliarda dolarów).