autor: Michał Kułakowski
Sądowy spór pomiędzy Bethesdą, a studiem Mojang rozstrzygnięty
Szwedzkie studio Mojang i Bethesda zawarły ugodę po blisko półrocznym sporze sądowym wokół praw do korzystania z nazwy "Scrolls". Mojang nie musiał wypłacać odszkodowania amerykańskiej firmie, a jego powstająca gra Scrolls, przez którą wybuchło całe zamieszanie, może nadal nosić dotychczasowy tytuł.
Twórca Minecrafta - Markus „Notch” Persson - poinformował, że prawniczy spór pomiędzy należącym do niego studiem Mojang, a firmą Bethesda, który wybuchł wokół praw do nazwy Scrolls, zakończył się podpisaniem ugody przez obie strony. Jak stwierdził w wpisie na Twitterze:
„Według ugody zrzekamy się praw do marki Scrolls, ale możemy zachować tytuł naszej gry, nie może być ona jednak bezpośrednim konkurentem dla serii Elder Scrolls.”
Komentując proces zawierania ugody potwierdził przy okazji, że cała sprawa znalazła szczęśliwy finał bez wypłaty odszkodowań czy kar finansowych ze strony Mojang:
„Nie musieliśmy wypłacać odszkodowania. Dokument, który podpisywałem miał z miliard stron, więc przynajmniej wiem, że dzięki niemu spora grupa prawników nieźle się wzbogaci. To dobra wiadomość, nie chciałbym żeby przymierali głodem.
Oficjalna informacja o zażegnaniu konfliktu znała się też na oficjalnej stronie dewelopera.
Przypomnijmy, że w sierpniu tamtego roku informowaliśmy o liście wysłanym przez firmę Bethesda do siedziby Mojang. W 15-stronicowym liście prawnicy amerykańskiego giganta domagali się zmiany nazwy tworzonej przez Szwedów gry Scrolls, rezygnacji z sądowej rejestracji marki oraz wypłaty odszkodowania ich pracodawcy. Podstawą tych roszczeń była obawa, że produkcja Mojang wprowadzi w błąd konsumentów, którzy pomylić mogą ją z grami z serii The Elders Scrolls, tworzonymi przez Bethesdę. Pomimo, że Notch próbował obrócić całą sprawę w żart, zapraszając przedstawicieli firmy do pojedynku o prawa do nazwy, sprawa znalazła się we wrześniu na sądowej wokandzie. Od października natomiast, na Mojang nałożono tymczasowy zakaz korzystania ze spornej nazwy.
Powstające Scrolls, które ostatecznie zachowa swój tytuł, gatunkowo odległe jest od rozbudowanych gier RPG Bethesdy. Produkcja, która powinna ukazać się jeszcze w tym roku na komputerach PC, będzie sieciową strategią turową, łączącą elementy planszówki i kolekcjonerskiej karcianki. W przyszłości, studio ma zamiar wydać grę także na pozostałych liczących się platformach, zarówno konsolowych jak i mobilnych.