autor: Jacek Pindel
RTX 2080 Ti vs GTX 1080 Ti w Full HD i 4K
Redakcja portalu GameStar przygotowała bardzo interesujące porównanie nowej karty graficznej GeForce RTX 2080 Ti ze swoim poprzednikiem GTX 1080 Ti. Testy przeprowadzono w sześciu tytułach i w konfiguracjach sprzętowych z użyciem 3 różnych procesorów.
Nasi niemieccy koledzy przeprowadzili analizę porównującą wydajność RTX-a 2080 Ti i GTX-a 1080 Ti, wykorzystując do tego procesory: Intel Core i9 9900K, Intel Core i7 8700K oraz AMD Ryzen 2700X. Do testów wykorzystano pomiary wydajności w sześciu tytułach - Assassin’s Creed: Origins, Civilization 6, Kingdom Come: Deliverance, Project CARS 2, Total War: Warhammer 2 oraz Wolfenstein 2: The New Colossus. Gry uruchamiano w rozdzielczościach: Full HD (1920x1080), WQHD (2560x1440) i 4K (3840x2160), detale we wszystkich tytułach ustawiono na poziomie wysokim (nie maksymalnym). Sterownik graficzny wykorzystany w teście to GeForce 411.63 WHQL, zastosowano konfigurację z 16 GB pamięci RAM (w trybie Dual-Channel) taktowanej zegarem 2933 MHz. System operacyjny platformy testowej to oczywiście Windows 10 w wersji 64-bitowej.
Pora na najważniejsze, czyli wyniki testów porównawczych – zostały one podane w klatkach na sekundę (im więcej, tym lepiej).
Assassin’s Creed: Origins
W tytule od Ubisoft z 2017 roku różnice w wydajności sięgają nawet 39% przy rozdzielczości 4K na korzyść nowego RTX-a. W rozdzielczości Full HD różnice widać w zasadzie tylko na platformach Intela (20% przy i9 i „tylko” 10% przy wykorzystaniu i7). Najlepszy wynik w 4K uzyskało połączenie Core i7 8700K z RTX 2080 Ti, lecz zestaw z procesorem AMD nie odbiega zbytnio od konkurentów (różnice na poziomie 4-6%).
Civilization 6
Produkcja sygnowana nazwiskiem Sida Meiera z 2016 roku wypada zdecydowanie lepiej na procesorach Intela; co ciekawe, zwiększanie rozdzielczości w zasadzie nie powoduje spadków płynności animacji (1,5 do 5,5 klatki na sekundę). Gra uzyskuje niemalże identyczne (w granicach błędu pomiarowego) wyniki zarówno na GTX 1080 Ti, jak i na jego młodszym bracie.
Kingdom Come: Deliverance
Czeski RPG na silniku CryEngine 3 znów pokazuje zależności, jakie widać było na pierwszym wykresie – o ile w Full HD RTX 2080 Ti faktycznie zyskuje tylko w konfiguracji z procesorem Core i9 9900K, to w wyższych rozdzielczościach widać znacznie poważniejsze skoki wydajności dochodzące nawet do 45% w przypadku konfiguracji z Ryzenem. Przy tej produkcji warto zaznaczyć, że w wysokich rozdzielczościach procesor „czerwonych” walczy z rozwiązaniami od Intela jak równy z równym.
Project CARS 2
„Najładniejsza gra wyścigowa 2017 roku” (przynajmniej według niektórych) nie zaskakuje ani pozytywnie, ani też negatywnie po przesiadce z GTX na RTX. W Full HD wzrost wydajności wyniósł marginalne od 1 do 4%, w wyższych rozdzielczościach i przy RTX 2080 Ti silnik gry w konfiguracji z każdym testowanym procesorem generuje w okolicach 20% klatek na sekundę więcej.
Total War: Warhammer 2
W warhammerowej odsłonie serii Total War (właściwie to drugiej jej części) po przesiadce z 1080 Ti na nowego RTX-a 2080 Ti zyskujemy całkiem sporo, i to już w rozdzielczości 1080p (nawet 22% wzrostu wydajności w przypadku konfiguracji z Core i9 9900K), ale to w rozdzielczości 4K RTX pokazuje, kto jest nowym królem wydajności wśród kart graficznych - nawet 50% więcej klatek na sekundę musi robić wrażenie.
Wolfenstein 2: The New Colossus
The New Colossus również pokazuje potęgę nowych układów „zielonych” – od około 20% w Full HD do ponad 50% w każdej konfiguracji w rozdzielczości 4K. Nic dodać, nic ująć.
Podsumowanie
Redaktorzy GameStara przygotowali również uśredniony wykres wydajności ze wszystkich testowanych tytułów (w tym przypadku pozwolę sobie wkleić wykres procentowy, zakładając, że wartość 100% przypada na konfigurację AMD Ryzen 7 2700X + GTX 1080 Ti, która wypadła najsłabiej w opisywanych testach):
W testach widać przede wszystkim dość spore różnice w rozdzielczości 1080p pomiędzy platformami na procesorach Intela a tymi, które używały Ryzena 7 2700X (w wyższych rozdzielczościach różnica również jest na korzyść procesorów Intela, lecz nie jest już tak drastyczna).
Co do samych kart graficznych, to różnice w wydajności pomiędzy RTX-em a GTX-em zaczynają się od 5%, a w niektórych produkcjach wynoszą nawet do 50% na korzyść nowego produktu od „zielonych” (przy identycznych pozostałych komponentach). Wynik jak najbardziej zadowalający, a pamiętajmy, że różnice te (wraz z nowymi produkcjami wykorzystującymi technologię ray tracingu) mogą być coraz większe. Pozostaje tylko jedno pytanie: czy 6000 zł za kartę graficzną do zastosowań nieprofesjonalnych to nie jest „lekkie” przegięcie? Na to musicie już odpowiedzieć sobie sami.
- Oficjalna strona firmy Nvidia
- Oficjalna strona firmy Intel
- Oficjalna strona firmy AMD
- Czy warto kupić GeForce RTX? Porównanie cen z poprzednimi generacjami
- Recenzje kart grafiki RTX 2080 oraz 2080 Ti