Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 kwietnia 2010, 10:30

autor: Piotr Doroń

Rozdzielczość Alana Wake'a tematem gorącej dyskusji

W ostatnich dniach w Sieci rozgorzała dyskusja na temat rozdzielczości, w jakiej działać będzie finalna wersja przygodowej gry akcji Alan Wake. Remedy Entertainment zaprzecza zarzutom graczy, twierdzącym, że jest ona niższa od zapowiadanej.

W ostatnich dniach w Sieci rozgorzała dyskusja na temat rozdzielczości, w jakiej działać będzie finalna wersja przygodowej gry akcji Alan Wake. Remedy Entertainment zaprzecza zarzutom graczy, twierdzącym, że jest ona niższa od zapowiadanej.

Inicjatywa wyszła od użytkownika o pseudonimie MazingerDUDE, który na łamach forum dyskusyjnego NeoGAF zamieścił kilka dokładnie przeanalizowanych zrzutów ekranowych z gry. Mają one potwierdzać fakt, że najnowsza produkcja studia Remedy nie działa w rozdzielczości 720p (jak dotąd mówiono), ale w 547p.

Nikt nie zwróciłby uwagi na próby podjęte przez autora screenów, gdyby nie fakt, że jest on znany ze swoich dokonań w temacie. MazingerDUDE – pracownik Digital Foundry oraz członek społeczności Beyond3D – jest osobą, która dowiodła, że Final Fantasy XIII w wersji na Xboksa 360 oraz Splinter Cell: Conviction działają w rozdzielczości 576p. Maczał on również palce w dosyć głośnej sprawie Halo 3 oraz Grand Theft Auto 4 na PlayStation 3, którego natywna rozdzielczości również była niższa niż 720p.

Dyskusja bardzo szybko przeniosła się na oficjalne forum dyskusyjne gry Alan Wake. Wielu użytkowników dosadnie domagało się od przedstawicieli Remedy Entertainment zabrania głosu w sprawie. Twierdzili oni, że z uwagi na wcześniejsze informowanie, że gra będzie działać w rozdzielczości 720p, kwestia wymaga natychmiastowego wyjaśnienia.

Dotarło ono ze sporym opóźnieniem, wynikającym przede wszystkim z trudności komunikacyjnych będących rezultatem erupcji islandzkiego wulkanu. Markus Mäki, kierownik produkcji, dopiero po kilku dniach był w stanie wypowiedzieć się na powyższy temat. Z zamieszczonego przez niego komentarza wynika, że uruchamiając Alan Wake widzimy na ekranie kilkadziesiąt zróżnicowanych obiektów oraz efektów, prezentowanych nie tylko w sporym przedziale rozdzielczości, ale także przy odmiennej głębi koloru oraz różnym natężeniu antyaliasingu. Z tego też powodu rozbijanie zrzutów ekranowych na czynniki pierwsze nie ma sensu. Według Mäkiego dopiero zsumowanie poszczególnych elementów przyjmuje formę obrazu renderowanego w rozdzielczości 720p.

Dodatkowo według użytkowników forum Alana Wake’a wzięte pod lupę zrzuty ekranowe pochodzą nie tylko ze starszej wersji gry, ale również zostały ściągnięte z filmu nagranego w rozdzielczości 540p, co automatycznie dyskwalifikuje analizę. Remedy nie odniosło się jednak do tych informacji.

Przypominamy, że Alan Wake zadebiutuje na rodzimym rynku w połowie przyszłego miesiąca, w polskiej wersji językowej (napisy). Gra będzie dostępna wyłącznie w wersji na Xboksa 360.

Rozdzielczość Alana Wake'a tematem gorącej dyskusji - ilustracja #1
Rozdzielczość Alana Wake'a tematem gorącej dyskusji - ilustracja #2

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej