Raport PC Gaming Alliance - wciąż rośnie rynek gier PC
20 miliardów dolarów. Tyle wyniosły przychody ze sprzedaży gier komputerowych na całym świecie. Jak donosi organizacja PC Gaming Alliance, stanowi to ośmioprocentowy wzrost w stosunku do 2011 roku.
O osiem procent w 2012 roku wzrosły przychody rynku zajmującego się grami komputerowymi w stosunku do roku poprzedniego. Tak wynika z raportu zleconego i opublikowanego przez PC Gaming Alliance, organizację zajmującą się analizą rynku komputerowego. Wpływy ze sprzedaży gier pecetowych wyniosły więc w roku ubiegłym 20 miliardów dolarów.
Największym i najszybciej rozwijającym się rynkiem zbytu są Chiny. Tylko tam przychody branży wzrosły o 9% i wyniosły prawie 7 miliardów dolarów. Jest to efekt gwałtownego postępu ekonomiczno-techniczego Państwa Środka oraz braku konkurencji ze strony nieistniejącego w Chinach rynku konsol (premiera PlayStation 3 miała tam miejsce dopiero pod koniec ubiegłego roku). Dla porównania, Korea Południowa, Japonia, Niemcy i Stany Zjednoczone zwiększyły przychody o 9% i zarobiły łącznie 8,4 miliarda USD.
Do grona tych produktów, które najbardziej przyczyniły się do wzrostu obrotów zalicza się między innymi Diablo 3, Guild Wars 2, World of Warcraft: Mist of Pandaria czy Minecraft. To głównie dzięki nim zdołano zniwelować mniejsze zainteresowanie grami MMO opartymi na opłatach abonamentowych, słabnącą popularność gier w serwisach społecznościowych czy wielki boom w dziedzinie gier mobilnych.
Jak twierdzą eksperci z DFC Intelligence, twórcy raportu, na naszym globie żyje obecnie ponad miliard graczy komputerowych. Ich liczba, a zarazem przychody ze sprzedaży tego rodzaju oprogramowania, mają jednak stale wzrastać. Szacuje się, że do roku 2016 wpływy całego sektora osiągną prawie 26 miliardów dolarów. Zmienia się także wiek użytkowników. Według danych dotyczących odbiorców środowiska Windows w Stanach Zjednoczonych, średnia wieku przeciętnego pecetowca to obecnie 35 lat.
Pomimo znacznych wzrostów, rynek gier komputerowych nadal cierpi z tytułu sztucznego skupienia się producentów i wydawców na segmencie konsolowym, jakie miało miejsce w ostatniej dekadzie. I choć sprzedaż sprzętu komputerowego zdecydowanie przewyższa liczbę sprzedawanych konsol, to liczba gier sprzedawanych na konsole nadal przewyższa wyniki osiągane przez gry na PC. Developerzy skupiając się na konsolach nadal tworzą gry w oparciu o wiekową już technologię DirectX 9, a potem portują swoje gry na komputery PC, nie wykorzystując ich prawdziwego potencjału. Tracą na tym przede wszystkim gracze, otrzymując gorszy jakościowo produkt.