autor: Mateusz Kądziołka
Raport NPD - dystrybucja cyfrowa zmienia strukturę graczy
Grupa NPD zajmująca się badaniem rynku konsumenckiego Ameryki Północnej opublikowała raport dotyczący graczy. Wynika z niego, że tzw. Core Gamers wcale nie kupują najwięcej tytułów, a jeśli chodzi o czas spędzany przed komputerem czy konsolą mają godnych rywali.
Grupa NPD zajmująca się badaniem rynku konsumenckiego Ameryki Północnej opublikowała raport dotyczący graczy. Wynika z niego, że tzw. Core Gamers wcale nie kupują najwięcej tytułów, a jeśli chodzi o czas spędzany przed komputerem czy konsolą mają godnych rywali.
Mowa tutaj o osobach określanych w raporcie jako „Digital Gamers” (cyfrowi gracze), którzy są niejako odpowiednikiem tzw. „Casual Gamers”. Okazuje się, że pod względem ilości czasu spędzanego na zabawie i liczby kupowanych gier plasują się oni tuż za (a niekiedy nawet wyprzedzają) graczami „core’owymi”. Aktualna sytuacja tłumaczona jest wzrostem popularności cyfrowej dystrybucji.
Jeśli chodzi o liczbę godzin poświęcaną na nasze ulubione hobby, to Core Gamers mogą wykazać się rezultatem na średnim poziomie 18 godzin na tydzień. Digital Gamers nie pozostają daleko w tyle – ich wynik to 16 godzin tygodniowo. Sytuacja staje się jeszcze ciekawsza, gdy porównamy liczbę gier kupowanych przed obydwie grupy.
Okazuje się, że w tej dziedzinie prowadzą „cyfrowi”, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupili średnio 5,9 gier, podczas gdy „core’owi” tylko 5,4. Co ciekawe, około 30% zakupionych gier przez obydwie grupy była nabyta drogą elektronicznej dystrybucji. Należy jednak zwrócić uwagę, że Core Gamers w formie cyfrowej kupują chętniej przede wszystkim dodatkową zawartość, podczas gdy pełne wersje gier wolą nabyć w tradycyjnej, pudełkowej wersji.
Raport ujawnił też kilka ciekawych zjawisk, które pojawiły się w świecie graczy. Przede wszystkim zwrócono uwagę na coraz większą róznorodność platform, na których gramy. Okazało się, że przeciętna badana osoba gra przynajmniej na trzech różnych platformach (od telefonów i tabletów, po PC i konsole).
Badanie NPD zostało przeprowadzone w okresie luty-marzec 2011 roku, na grupie 8214 osób w przedziale wiekowym od dwóch lat wzwyż. Najliczniejszą grupą okazali się być gracze „core’owi”, którzy stanowią 23% ogółu badanych. Kolejne miejsce zajmują Family+Kid Gamers (dzieci i gracze rodzinni), których jest 22%. Gracze „cyfrowi” stanowią nieco poniżej 15% ogółu.
Badania podsumowała przedstawicielka NPD Group – Anita Frazier. „Napędzany wzrostem popularności smartphone’ów i tabletów segment gier przenośnych rośnie w siłę. Sama definicja tego co to znaczy „być graczem” i „czym jest gra” ewoluuje, odzwierciedlając tym samym gwałtowne zmiany w naszej branży”.