autor: Maciej Bajorek
Quake 4 vs. Call Of Duty 2 na platformie dwuprocesorowej
Serwis EliteBastards przeprowadził testy wydajnościowe dwóch gier, które miały na celu sprawdzenie, jak radzą sobie na wieloprocesorowych systemach. Do próby użyto Quake 4 oraz Call Of Duty 2.
Serwis EliteBastards przeprowadził testy wydajnościowe dwóch gier, które miały na celu sprawdzenie, jak radzą sobie na wieloprocesorowych systemach. Do próby użyto Quake 4 oraz Call Of Duty 2.
Niedawno, bo prawie miesiąc temu ukazał się patch do Quake 4 oznaczony 1.0.5 beta. Wprowadza on wspomaganie dla systemów procesorowych z technologiami Hyper-Threading oraz innymi, wykorzystującymi wieloprocesorowość. Producent gry zapewnia, że wzrost wydajności może wynieść od 25% do 87%. Ekipa z EliteBastards sprawdziła jak to się ma do rzeczywistości. Testy wykazały, że w Quake 4 różnica pomiędzy wyłączonym a włączonym SMP (Symmetric multiprocessing) jest dość znaczna. Call Of Duty 2 nie posiada możliwości uruchomienia SMP, dlatego też wynik był niemalże identyczny.
Najciekawszą jednak rzeczą, która wynikła z ww. testów jest problem ze współpracą pomiędzy SMP, a specjalnym rozszerzeniem w sterownikach Nvidia (seria 80) dla systemów wieloprocesorowych. Przy obydwu włączonych wydajność w Quake 4 spadała o kilka klatek. Rozwiązanie przychodzi wraz z odpowiednią modyfikacją rejestru, a przez to równoczesnym wyłączeniu rozszerzenia w sterownikach. Jak mówią specjaliści z Nvidia, problem leży w kwestii programistów i wersjach patchy do gier, uruchamiających SMP.
Więcej szczegółów na temat testów można przeczytać w tym, a także tym miejscu. Natomiast patch do Quake 4 1.0.5 beta dostępny jest spod tego adresu.