futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 22 października 2008, 13:20

autor: Piotr Doroń

PSP-3000 z problemami technicznymi

Nowa wersja konsoli PSP, nosząca oznaczenie 3000, miała się odznaczać nie tylko wbudowanym mikrofonem, ale przede wszystkim jaśniejszym oraz znacznie dokładniejszym wyświetlaczem. I po części tak właśnie jest. Jak jednak wykazali posiadacze konsoli wiąże się to z pewnym problemem, który utrudnia odbiór gier. Poniżej postaramy się go przedstawić.

Nowa wersja konsoli PSP, nosząca oznaczenie 3000, miała się odznaczać nie tylko wbudowanym mikrofonem, ale przede wszystkim jaśniejszym oraz znacznie dokładniejszym wyświetlaczem. I po części tak właśnie jest. Jak jednak wykazali posiadacze konsoli wiąże się to z pewnym problemem, który utrudnia odbiór gier. Poniżej postaramy się go przedstawić.

Chodzi mianowicie o to, że poprawiony czas reakcji ekranu, zmniejszający częstotliwość występowania tzw. smużenia, wpłynął na pojawienie się horyzontalnych linii określanych z angielskiego mianem scanlines (przeplot), znanych w szczególności bywalcom niegdysiejszych salonów gier arcade (ich występowanie było szczególnie zauważane w przypadku zużytych monitorów CRT). Zamieszczony poniżej zrzut ekranu, na którym możemy przyjrzeć się tej samej grze uruchomionej na starszym i najnowszym modelu PSP, ukazuje tenże problem w całej okazałości. Różnica widoczna jest gołym okiem.

PSP-3000 z problemami technicznymi - ilustracja #1

Co na to Sony? Japoński koncern wie już wystarczająco dużo o sprawie, by stwierdzić, że usunięcie tego problemu nie będzie możliwe. Przynajmniej w tej chwili. „Z uwagi na to, że występowanie tego problemu uzależnione jest w pełni od ekranu, a więc hardware’u, nie mamy w planach usunięcia go przy pomocy aktualizacji systemu operacyjnego konsoli ”, oświadczył rzecznik japońskiego oddziału Sony Computer Entertainment. Nie brzmi to zbyt optymistycznie.

W podobnym tonie wypowiedzieli się również przedstawiciele europejskiego i amerykańskiego oddziału firmy. Wszystko wskazuje więc na to, że kłopoty z wyświetlaniem obrazu będziemy musieli jakoś przełknąć. Nie utrudniają one oczywiście samej rozgrywki, lecz wpływają na odbiór choćby oprawy graficznej. Z uwagi na brak zdecydowanej reakcji ze strony Sony, który wynika najprawdopodobniej z bezsilności (usunięcie usterki wymagałoby zapewne ingerencji w sprzęt, a być może wymianę niektórych komponentów), właścicielom PSP-3000 nic innego, jak przyzwyczajenie się do widoku horyzontalnych linii.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej