autor: Bartosz Świątek
PS4 przebiło PS3 pod względem liczby egzemplarzy sprzedanych w danej generacji
Sony przedstawiło raport finansowy z ostatniego kwartału. Wynika z niego, że na rynku znajduje się 82,2 mln egzemplarzy konsol PlayStation 4. To wynik lepszy niż ten, którym mogło pochwalić się PlayStation 3 w momencie premiery nowej generacji.
Sony poinformowało, że na rynek trafiło już 82,2 mln konsol PlayStation 4. W ciągu ostatnich trzech miesięcy liczba egzemplarzy najnowszej platformy Sony na świecie wzrosła o 3,2 mln – to wynik o 100 tys. słabszy niż w analogicznym okresie w zeszłym roku. Sprzedaż zaczyna więc zwalniać, mimo to PS4 jest na dobrej drodze, by w następnym kwartale poprawić rezultat zarówno Xboksa 360 (84 mln), jak i PS3 (ok. 83,8 mln) i stać się czwartą najlepiej sprzedającą się konsolą stacjonarną w historii. Jeśli brać pod uwagę tylko sprzedaż do momentu premiery platformy kolejnej generacji, PS4 już teraz może się pochwalić lepszym wynikiem od swojej poprzedniczki (do listopada 2013 roku na rynku było 80 mln PS3). Japońska firma spodziewa się, że w roku fiskalnym 2018 (do 31 marca 2019 roku) uda jej się sprzedać 17 mln PS4 (prognoza została zwiększona o milion względem poprzednich przewidywań). Dla porównania, Nintendo Switch trafiło do 19,67 mln odbiorców. Microsoft od pewnego czasu nie chwali się podobnymi danymi, wiadomo jednak, że Xbox One sprzedaje się zdecydowanie gorzej od platformy Sony.
Czy PlayStation 4 jest dużym sukcesem? To zależy, jak na to spojrzeć. Maszynka cieszy się większą popularnością od konkurencyjnych urządzeń i rozchodzi nieco szybciej od poprzedniej stacjonarnej konsoli Sony, więc z tej perspektywy Japończycy mają powody do zadowolenia. Z drugiej strony jednak… ani PS3, ani Xbox 360 nie były tak naprawdę spektakularnymi sukcesami – nie w porównaniu do Wii czy PlayStation 2 – a wypada też zauważyć, że rynek jest obecnie większy niż kiedyś. Krótko mówiąc: jest dobrze, ale raczej nie ma powodów do nadzwyczajnych zachwytów.
Przypominamy, że PlayStation 4 zadebiutowało w listopadzie 2013 roku i spotkało się z ciepłym przyjęciem ekspertów i graczy (także dzięki wizerunkowym wpadkom konkurencji). Kilka lat później – we wrześniu 2016 r. – Sony wypuściło na rynek dwie nowe wersje swojej platformy: nieco zgrabniejsze i mniej prądożerne PlayStation 4 Slim oraz przeznaczone dla bardziej wymagających graczy i charakteryzujące się mocniejszymi „bebechami” PlayStation 4 Pro.