Producent pojazdów bojowych Humvee pozywa twórców serii Call of Duty
Firma motoryzacyjna AM General pozywa Activision Blizzard. Powodem jest wykorzystanie w grach z serii Call of Duty pojazdów bojowych marki HMMWV (potocznie znanych jako Humvee) bez odpowiedniego pozwolenia.
Atmosfera wokół serii Call of Duty jest ostatnimi czasy bardzo gorąca. Nie chodzi tu tylko o niedawną premierę odsłony WWII, która, choć stanowi długo wyczekiwany powrót do korzeni cyklu, wzbudza sporo kontrowersji wśród graczy i części mediów branżowych. Jak poinformowała wczoraj Agencja Reutera, we wtorek w nocy do Sądu Okręgowego na Manhattanie wpłynął pozew, w którym amerykańska firma motoryzacyjna AM General oskarża firmę Activision Blizzard o ich zdaniem bezprawne wykorzystanie pojazdów bojowych HMMWV (potocznie Humvee; ich cywilna wersja znana jest pod nazwą Hummer) w grach, zabawkach oraz książkach sygnowanych marką Call of Duty. Kwota odszkodowania, którego żądają od Activision przedstawiciele samochodowego giganta, nie jest dokładnie znana, lecz mówi się o „trzykrotności poniesionych strat” i dodatkowych karach. Gra toczy się zatem o duże pieniądze. Pozew jest ponoć konsekwencją braku porozumienia między stronami po próbach kontaktu, trwających ponad rok.
HMMWV (skrót od „high-mobility multipurpose wheeled vehicle”, czyli po polsku „wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności”) jest samochodem terenowym produkowanym od 1983 roku przez firmę AM General na specjalne zamówienie armii Stanów Zjednoczonych. Swój chrzest bojowy maszyny te zaliczyły podczas interwencji w Panamie w 1989 roku, lecz jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli wojsk USA stały się dopiero dwa lata później, w czasie I wojny w Zatoce Perskiej. Firma AM General chwali się, że wyprodukowała 278 tysięcy sztuk popularnych Humvee.
Zdaniem przedstawicieli AM General i korporacji za nią stojących (chodzi o MacAndrews & Forbes Inc. i Renco Group Inc. kierowanych przez miliarderów Ronalda Perlmana i Irę Rennerta), ogromny sukces serii Call of Duty, która wygenerowała przychód w wysokości przeszło 15 miliardów dolarów (samo Call of Duty: WWII przyniosło już pół miliarda dolarów), przyszedł „wyłącznie kosztem AM General i konsumentów, którzy zostali oszukani, że firma AM General udziela licencji lub jest zaangażowana w produkcję tych gier, lub jakiegokolwiek innego produktu z nimi związanego”.
Mary Osako, rzeczniczka prasowa Activision, powiedziała wczoraj, że firma nie zamierza komentować toczących się sporów.