Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 31 stycznia 2013, 07:01

autor: Adrian Werner

Premiera niezależnej gry eksploracyjnej Proteus

Po długim cyklu produkcyjnym do sprzedaży trafiła gra eksploracyjna Proteus, czyli jeden z najbardziej obiecujących projektów niezależnych tego roku. Z okazji premiery na serwisie Steam zorganizowano obniżkę ceny o 10%.

Wielomiesięczne beta testy dobiegły końca i Proteus trafił wreszcie do sprzedaży. - Premiera niezależnej gry eksploracyjnej Proteus - wiadomość - 2013-01-31
Wielomiesięczne beta testy dobiegły końca i Proteus trafił wreszcie do sprzedaży.

Po wielu latach produkcji do sprzedaży na PC trafiła eksploracyjna przygodówka Proteus. Można ją kupić zarówno bezpośrednio z oficjalnej strony, jak i z serwisu Steam. W przypadku tej drugiej opcji do 6 lutego cena została obniżona o 10%, do 6,29 euro, czyli około 26 zł.

  1. Proteus – oficjalna strona gry
  2. Proteus na Steam

Projekt pokazywany był na wielu imprezach poświęconych grom niezależnych i zgromadził pokaźny zestaw nagród, w tym główną na berlińskim AMAZE Indie Connect w kwietniu zeszłego roku.

Proteus to bardzo nietypowa produkcja, którą zaprojektowano bardziej jako doświadczenie audiowizualne niż tradycyjną grę. Zabawa koncentruje się na eksplorowaniu tajemniczych wysp przypominających miejsce wyciągnięte wprost z dziwnego snu. Istotną rolę podczas podróży odgrywa muzyka, która kształtowana jest przez elementy otoczenia.

Mocną stroną produkcji jest bardzo nietypowa grafika, która łączy 8-bitowe płaskie piksele ze stylem wzorowanym na modernizmie, w formie stosowanej przez malarzy na początku XX wieku. Wirtualny świat jest za każdym razem generowany losowo. Jednocześnie autor zadbał o wprowadzenie funkcji tworzenia pocztówek, które poza obrazkiem zapamiętują również informacje o miejscu, w którym zostały zrobione. To z kolei pozwala na dzielenie się lokacjami z przyjaciółmi.

W Proteus nie ma żadnych ustalonych odgórnie celów. Cała zabawa polega na odkrywaniu sekretów świata oraz komponowaniu utworów przez własne akcje. Większość elementów otoczenia zaczyna bowiem wydawać określone dźwięki dopiero, gdy się do nich zbliżymy. Drzewa brzmią niskim basem, podczas gdy latające świetliki i kwiaty wprowadzają do melodii wyższe tony, a uciekającego przed nami zająca usłyszymy jako dzwoneczek. Eksplorację napędza więc ciekawość tego, jakie efekty wywoła nasza obecność w danym miejscu. Na muzykę wpływają również inne rzeczy, takie jak cykl dnia i nocy oraz powoli zmieniające się pory roku.

Wszystko to w sumie składa się na bardzo nietypową produkcję, która początkowo może wydawać się zbyt prosta, ale w rzeczywistości potrafi wciągnąć na długie godziny. Proteus od prawie roku znajdował się w formie zamkniętej bety i wrażenia z niej były generalnie bardzo pozytywne, podobnie jak zapowiedzi większości mediów. Tytuł ten może się zatem okazać dobrą propozycją dla graczy szukających czegoś unikalnego.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej